InstruktionTor Fruergaard

Længde17 min

GenreAction, Action, Komedie, Komedie, Gyser, Gyser, Dukkefilm, Dukkefilm

I biografen27/10/2006

It Came from the West

4 6
En zombiewestern opført med dukker, der konstant anklager hinanden for at være ‘svagpissere’, mens de glædeligt saver, skyder og antænder de levende døde. Jeps, det lyder som en enormt festlig og fornøjelig affære, og det er det så sandelig også. “It Came from the West” er en dukkekortfilm lavet af en flok unge filmentusiaster med hovedsæde i Viborg. Filmen varer blot 17 minutter og tog omkring 100 mennesker to år at lave. Filmen har forpremiere i Viborg 27. oktober, og folkene bag regner med at have filmen ude til ordinær premiere i biograferne og på dvd til februar næste år.
Rekvisitterne og især dukkerne er enormt imponerende, alt sammen læsset med fine, små detaljer, der sagtens kan klare et nådesløst nærbillede. Af og til lægger man mærke til de magre snore og tynde pinde, der får dukkerne til at bevæge sig, men det virker aldrig distraherende og er snarere en del af filmens afvæbnende charme. “It Came from the West” imponerer også med dens special-effects, og de forskellige kulisser er detaljerige og rigtigt flotte – man får endda lyst til at besøge filmens glohede, ubarmhjertige ørken og historiens centrale saloon, hvor helvede bryder løs. Her befinder den lille dreng, Virgil, sig sammen med sin hårdkogte far og en mut bartender. Et par bekendte kommer forbi og tramper på Virgils ego, før zombierne pludselig dukker op og går amok.

Filmens bagmænd lægger bestemt ikke skjul på, at de har ladet sig inspirere af diverse genreklassikere. En gravsten med western-kongen Sergio Leones navn trykt på bliver endda væltet i filmens åbningsminutter. Fans af George Romero vil især føle sig godt hjemme, og man synes også at ane et par hentydninger til zombie-parodien “Shaun of the Dead” og især Sam Raimis mageløse “Evil Dead”-trilogi. Når den lille Virgil fatter motorsaven og skruer bissen på, er det lige før, man kan høre Bruce Campbell skråle. Campbell og Co. ville garanteret sætte stor pris på filmens blanding af grotesk vold og kulsort, vulgær humor.

Men selvom filmen er sølle 17 minutter lang, kunne den godt have haft gavn af en lille ekstra tur med trimmeren. Efter den morsomme start og den aldeles fantastiske introsekvens, savner midterdelen en anelse mere gejst og tempo. Magien siver lidt ud af filmen, indtil instruktør Tor Fruergaard formår at plastre lækagen. Manuskriptet, som er forfattet af Fruergaard og Sissel Dalsgaard Thomsen, har nogle fede replikker, som holder interessen oppe, når selve plottet synes at dale en smule i intensitet. Men det bør bestemt pointeres, at filmens klipper, Aleksander Hørup, ofte formår at skabe en fin dynamik med sin gode sans for timing, selvom en enkelt udtoning tæt på filmens slutning nok havde været mere effektiv som et regulært klip i stedet.

Men på trods af den lille produktions små problemer, er det en herlig kortfilm, som alle, der har mulighed for det, bør tage et nærmere kig på. Det er ikke blot sjældent, at vi får lov til at se dukkefilm herhjemme, men det er også sjældent, vi får mulighed for at se en film, som er læsset med så megen energi og vitalitet. “It Came from the West” er tydeligvis lavet af folk med interesse for mediet, der ikke har finansiel succes som førsteprioritet, men tværtimod at lave noget rigtig fedt og have det skide skægt, mens man laver det. Filmmagerne er angiveligt på vej med en animeret spillefilm – vi venter spændt.

Virgil bor i en saloon langt, langt ude på prærien. Hverken hans far, Jack, eller farens to venner, Eddie og Hank, tager ham seriøst. De er rigtig dumme og mobber Virgil og siger at han er en svagpisser. Det synes Virgil er mega irriterende. En dag bliver saloonen overfaldet at en masse zombier, der er kaldt til live via nogle ældgamle ritualer. Lykkes det Virgil at bevise at han ikke er en svagpisser? Og hvem er Stammeflækkeren egentlig?