Jørgen Leth Collection 01-05: De antropologiske film
Udgivet 4. jul 2007 | Af: kaduffo | Set på DVD
For Leth har fascinationen altid været et bærende element og en udøvende faktor i hans filmiske opsætninger, der ofte minder mere om poetisk filosoferende billeddigte end de eksperimentalfilm, de for så vidt også kunne betegnes som. I denne omgang er det mennesket som objekt, der er i et afgørende fokus. Hvad tænker det? Hvad føler det? Hvordan lever det? Ja, det er nu blot nogle af de spørgsmål, Leth stiller sig selv i sin evigt afsøgende diskussion af antropologien i menneskehedens navn, der ikke overraskende sjældent afføder endegyldige svar, blot endnu flere spørgsmål. Og tak for det. For heri ligger en substantiel ydelse, der kunne være de fleste dokumentarister en lærerig grundsten.
Det er stof til eftertanke, og som Leths hofmimer og ditto skuespiller, Claus Nissen, lakonisk får udbasuneret af flere omgange i både “Det perfekte menneske” og “Det gode og det onde” – ”også i dag oplevede jeg noget, som jeg nok kommer til at forstå om nogle dage”, så er der lagt op til en helt individuel fortolkning. Grundigere forklaringer er egentligt svære at præcisere, for Leth er nu engang Leth. Der bliver ikke givet ved dørene, der foreligger simpelthen ingen enkle forklaringsnøgler. Som grundsubstans er tematiseringen af menneskets rummelighed dog ikke til at tage fejl af, og filmenes umiddelbart usammenhængende billedpaletter giver da også udsøgt mulighed for tungere fordybelse.
Enkelte film træder naturligvis mere frem end andre. Således er “Det perfekte menneske” tegn på, at Jørgen Leth-film, ligesom vin på gode druer, i visse tilfælde kan ældes med ynde. Det kan nok være, at kollektionen spænder over mindre fodfejl, men alt i alt er det ikke til at komme uden om Leths ekvilibrisme og elegance, når det kommer til komposition og fascination på film.
Udgivelsen er, set med Lethske øjne, et antropologisk studie af menneskets ageren og følelsesliv, som for i øvrigt også fører Leth på sporet af polakken Bronislaw Malinowski, der udforskede antropologien på Malinesien for godt hundrede år siden, men i virkeligheden er det også en antropologisk udforskning af kunstneren og mennesket Jørgen Leth. Og derved opnår “The Jørgen Leth Collection” en almengyldig væsentlighed, der også vil kunne gavne eftertiden, når alderspolitiet en gang indhenter det uperfekte menneske og den perfekte kunstner.
Som et samlet hele er “The Jørgen Leth Collection” et filmhistorisk must, der i den grad opsummerer essensen af Leths væsentlige virke for dansk film igennem årene. Startskuddet er givet med filmmagerens antropologiske (selv)ransagelser og tegner særdeles godt for de næste fem udgivelser i serien.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet