Joneses, The

InstruktionDerrick Borte

MedvirkendeAmber Heard, Demi Moore, David Duchovny, Gary Cole, Glenne Headly, Ben Hollingsworth, Lauren Hutton, Catherine Dyer, Chris Williams, Ashley LeConte Campbell, Robert Pralgo, Kim Wall, Mark Oliver, Andrew DiPalma, Wilbur Fitzgerald, Justin Price, Ric Reitz, Christine Evangelista, James Belyeu, Jason MacDonald, Ron Clinton Smith, Christoph Vogt, Ava Lauren Borte, Steve Barnes, Tiffany Morgan, Sonya Thompson, Charles Van Eman, Roy McCrerey, Hayes Mercure, Jenson Goins, Jacob G. Akins, Jayson Warner Smith, Jennifer Van Horn, Joe Narciso, John Atwood, Danielle Barnum, Jason Horgan, Gregory Wright, Sandra Kahlert Borte, Kip Watson, Ella Archer Borte, Joel Chivington, Jake Akins

Længde96 min

GenreDrama

IMDbVis på IMDb

I biografen06/05/2010


Anmeldelse

Joneses, The

4 6
Den kommercielle familie

Kender du typen? De der personer, der tilsyneladende altid er lidt mere fremme i skoene, altid har den allernyeste gizmo først, og som konstant synes at være bare en smule mere ressourcestærke end én selv?

I reklamebranchen opererer man med den slags mennesker som bannerfører for nye produkter. De er den type, som alle vi andre gerne vil ligne, og som vi derfor altid halser efter. “The Joneses” tager en allerede eksisterende tankegang en anelse længere og præsenterer den professionelle perfekte familie, som er sat sammen af marketingsfolk til at vække begæret efter nye produkter hos naboerne.

Demi Moore og David Duchovny spiller de to forældre, som altså ikke er forældre i virkeligheden, eftersom de ligesom deres teenagebørn er hyret til at spille rollen som den duperende familie. Uden at vække opsigt og bestemt uden at prale over det viser familien de flotteste biler, den smukkeste indretning, det smarteste tøj og det største fladskærms-tv, og snart begynder familierne omkring dem også at reagere på synet. Familien Jones virker så lykkelige og attråværdige, og naboerne ønsker hurtigt de samme ting.

I den henseende er metoden ikke så forskellige fra de produkter, der i al ubemærkethed allerede reklameres for på tv eller i biografen med product placement, men via familien kan man sætte niveauet endnu mere ubemærket. Filmen anlægger dermed også en satirisk vinkel på noget, der allerede er et velkendt fænomen. Hvor mange iPads og iPhones er ikke blevet solgt, fordi folk opfattede dem som det nyeste og smarteste på trods af, at mange næppe havde nogen synderlig anelse om, hvad de egentlig skulle bruge dem til? Man køber ikke produktet. Man køber et image.

“The Joneses” starter da også ud med en herlig kynisk attitude, efterhånden som vore hovedpersoner spreder sig ud i kvarteret og med kold præcision bruger de nyopståede venskaber til at åbne for nye kontakter. På overfladen lader den falske familie til at have det perfekte job: De har al den tingeltangel, som alle andre ønsker, men efterhånden begynder en vis utilfredshed dog også at opstå. Ligesom alle andre reklamesøjler kan de kun udvise den adfærd, som en marketingsgruppe har udvalgt. Selvstændig opførsel eller lyster er pr. definition udelukket. Duchovnys figur bliver yderligt bragt i vildrede, da han opdager noget af den mere destruktive adfærd, han har sat i gang.

Hvor filmens indledende scener er glimrende udført og dens budskaber rammende, så taber den dog noget momentum i det tredje akt, hvor filmens muntre kynisme må vige for en sentimentaliserende tone, der havde været bedre placeret imellem linjerne. Den falske familie forbliver klichéer, hvilket fungerer upåklageligt, når de skal anvendes i satirisk øjemed, men det gør det vanskeligt at involvere sig i dem.

Mere påvirket bliver man til gengæld af naboen Larry – spillet fornemt af Gary Cole – der som en tragisk figur tilbringer sit liv i et evigt håbløst forsøg på at komme på niveau med familien Jones. Det er ikke mindst rammende, fordi det ligger så tæt op ad virkeligheden, hvor kreditkortenes hurtige brug har gjort det endnu nemmere at drive sig selv til fallittens rand. Det er en dyster fortælling, og det er en skam, at “The Joneses” ikke helt tør gå derud, hvor den bliver rigtig foruroligende. Når det er sagt, så er den bestemt stadig en veloplagt og intelligent komedie, som det er svært ikke at føle sig bare en smule ramt af, hvis man engang har købt noget unyttigt pga. et modelune. Og hvem af os kan sige sig helt fri fra at have gjort det?


Trailers

Kort om filmen

The Joneses er det perfekte ægtepar, som flytter ind i et overklassekvarter sammen med deres to lige så perfekte teenagebørn. The Joneses har et pænere hjem og flottere ting end alle de andre i kvarteret. Eneste problem er, at de i virkeligheden slet ikke er en familie – de er medarbejdere i en hemmelig marketingvirksomhed, og de ved præcis, hvordan de får alle andre til at ville have det, de har.