Jorden Rundt I 80 Dage
Udgivet 10. sep 2004 | Af: Hasselguff | Set i biografen
Phileas Foggs motivation for at rejse er trukket så skarpt op i filmen, at alle kan være med, og væddemålet med den skurkagtige Lord Kelvin er ikke længere kun et spørgsmål om personlig ære. Kelvin og hans slæng af reaktionære overklasseløg er nemlig interesserede i, at forhindre enhver form for fremskridt, hvorfor Fogg skal opgive hans videnskabelige arbejde, i tilfælde af, at han taber. Indsatsen skal være noget man kan tage og føle på forstår sig, og det er derfor intet mindre end hele Englands fremtid, som her står på spil. Fogg portrætteres som en klodset enspænder, der på trods af utallige mislykkede eksperimenter altid formår, at skrue de mest fantastiske dingenoter sammen når det virkeligt er påkrævet. En typiske underdog. Man kan imidlertid ikke betegne Fogg som filmens egentlige hovedperson, idet fokus i mange scener ligger udelukkende på hans tjener Passepartou. De deler rampelyset, hvilket virker noget uhensigtsmæssigt, idet filmens narrativ blot bliver mere rodet.
Under deres stop i Frankrig støder Fogg og Passepartou på den talentfulde, men oversete kvindelige maler (man fornemmer et mønster), Monique La Roche med de store øjne og den lille trutmund. Det er nemlig ikke kun sig selv at Fogg finder på rejsen men også kærligheden. Som det er normen i amerikanske underholdningsfilm, har hun dog intet at tage sig til i en film, der er en 100% maskulin affære. Det er bogen vel at mærke også, men nu hvor man alligevel har “opdateret” historien på så mange andre punkter, var der jo netop en mulighed for, at gøre hende mere interessant. Ewan Bremner spiller den latterligt overgearede politimand Fix, mens en lang række filmstjerner dukker op i mere eller mindre sjove cameos. At spotte de mange gæsteskuespillere er faktisk et af de mest fornøjelige aspekter ved filmen, og de skal derfor ikke alle sammen afsløres her.
For at lokke så mange biografgængere til som muligt, har Disney forsøgt at gøre “Jorden Rundt I 80 Dage” sjovere, og mere intens. Det er ikke lykkedes, og resultatet er en lunken suppe af dårligt omsatte ideer, hvor vi kun momentvis får oplevelsen af rigtigt eventyr. Stilen er simpelthen for fjoget for sit eget bedste. Karaktererne er papirtynde og i modsætning til bogen, behandles det tidslige aspekt ved rejsen kun flygtigt, og de mange geniale løsninger som Fogg må udtænke undervejs, for at få puslespillet til at gå op. Trioens oplevelser i filmen udfolder sig snarere på baggrund af en række komiske tilfældigheder. Takket være de mange forskellige lokationer, er der stor visuel afveksling og kender man ikke i forvejen til den oprindelige tekst, er det muligt at Coracis film vil falde i lidt bedre jord. Det er dog stadig en dårlig film.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet