Kærestesorger

InstruktionNils Malmros

MedvirkendeThomas Ernst, Simone Tang, Jesper Svane, Sofie Linde Lauridsen, Jacob Grosen Pedersen, Peter Schrøder, Søren Pilmark, Ida Dwinger

Længde121 min

GenreDrama

IMDbVis på IMDb

I biografen13/03/2009


Anmeldelse

Kærestesorger

5 6
Erindringer om den unge forelskelse

Det er et interessant fænomen, at jo mere konkret, man bliver i sine beskrivelser, jo mere almengyldige bliver de også. Et eksempel på det findes i Nils Malmros’ nyeste film “Kærestesorger”, som udspiller sig på Viborg Katedralskole i 60’erne og følger en gymnasieklasse gennem dens tre år.

Min egen gymnasietid foregik godt tredive år senere i den anden ende af landet, og i modsætning til “Kærestesorger”s hovedpersoner behøvede man ikke at vente på, at forældrene var ude, før man kunne komme i seng med kæresten. Ikke desto mindre bølgede erindringerne og nostalgien ind over undertegnede, for trods alt så er de grundlæggende erfaringer, følelser og oplevelser fuldstændig de samme, uanset hvilken generation man tilhører.

I filmen introduceres den lille gruppe af 1. G’ere, vi skal følge, og vi møder først og fremmest fortælleren Jonas, der omsider har lokket bh’en af kæresten Agnete blot for at opdage, at hun egentlig ikke behøver at bruge den. Han er måske i virkeligheden også mere betaget af hendes familie end af hende og ikke mindst af hendes Shakespeare-citerende far spillet af Søren Pilmark. Jonas mister mere og mere interessen for Agnete, og til sidst driver de to helt fra hinanden, men da hun i stedet drages af den weltschmerz-plagede Toke, begynder jalousien alligevel at spire hos Jonas.

“Kærestesorger” er den først film, Malmros han lavet siden 2002, hvor han stod bag den Bodil- og Robert-belønnede “At kende sandheden”. Filmen er på mange måder en tilbagevenden til fortællerformen fra “Kundskabens træ”, men denne gang er personerne kommet i den alder, hvor den egentlige seksuelle debut finder sted. Ligesom “Kundskabens træ” er filmen optaget over en årrække, og man kan fysisk se skuespillerne ændre udseende undervejs, hvilket ikke mindst bliver en transformation i Agnetes tilfælde, og Jonas må pludselig se sig overvældet af den modne piges nye udseende.

”Man er først rigtig forelsket, når man er ulykkeligt forelsket,” hedder det i filmens begyndelse, og hjerte rimer da også på smerte, da den unge Jonas første gang føler den for alvor. Styrkeforholdet hos parret ændrer sig mere end én gang, og den gensidige kærlighed kompliceres af, at den voksne alder først nu er ved at indfinde sig. Man elsker så frygtelig voldsomt, men alligevel konstant med det indbyggede forbehold, at man helst ikke vil binde sig for tidligt.

Ungdomsfilmene har ændret sig gevaldigt siden “Kundskabens træ” fra 1981, og film som “Råzone” og “Supervoksen” virker bestemt langt mere nutidige, men Malmros har vist heller aldrig været det mindste interesseret i at passe ind i nogen tidsånd. Ved ikke at forsøge at være hverken popsmart eller trendy og ved at lade figurerne beholde deres naturlige kejtethed så er filmen også langt tættere på en korrekt beskrivelse af oplevelserne. Atter igen bliver Malros’ duperende evner mht. til at caste og instruere uprøvede skuespillere tydelige, og de unge kræfter suppleres fornemt af Søren Pilmark, hvis Shakespeare-fascination viser sig at være mere giftig end først antaget.

Det er i det hele taget en fornøjelse igen at opleve en så driftsikker Malros tilbage i det element, som han mestrer som ingen anden herhjemme. Malmros har efter sigende udtalt, at dette vil være hans endelige film, men herfra krydses der i hvert fald fingre for, at vi ikke har set det sidste til ham endnu. I betragtning af denne films kvaliteter ville alt andet være en skam.

Læs mere om Malmros’ film i artiklen Nils Malmros – Tabet af uskyld.


Trailer

Kort om filmen

I “Kærestesorger” følger vi en håndfuld unge igennem deres gymnasietid i starten af 1960’erne på Viborg Katedralskole. Omdrejningspunktet er Jonas og Agnete, der i begyndelsen af historien bliver kærester. Jonas er den charmerende og begavede dreng, der er vellidt af alle på skolen, både kammerater og lærere, men som ikke er videre arbejdsom i skolen. Agnete derimod er en akademisk ambitiøs og meget begavet pige, men endnu ikke særlig moden i livets andre forhold og plaget af et anspændt forhold til sin familie. Omkring dem finder vi deres venner; Toke, Birger og Liselotte, der alle på en eller anden måde vikles ind i Jonas’ og Agnetes omskiftelige forhold. Filmen skildrer deres tre år i gymnasiet med alt, hvad det indebærer af venskab, forelskelse, jalousi og svigt.