Kærlighed ved første slag
Udgivet 21. jul 2015 | Af: paideia | Set i biografen
Glem for et øjeblik den ubehjælpsomme danske oversættelse af titlen. Vi er så langt fra Goldie Hawn og hendes “Rekrut Benjamin”, som man næsten kan komme. På fransk hedder filmen “Les combattants” (Krigerne), hvilket bedre beskriver, hvad det drejer sig om. Det handler om unge mennesker i krig – i krig med omverdenen, med familien, med samfundets (og deres egne) forventninger, med autoriteter og ikke mindst med hinanden. Det er tydeligvis lige så svært at være ung i Frankrig, som det er andre steder.
Modsætninger tiltrækkes, som vi alle har fået klemt ned i halsen af en endeløs række af klamme romantiske film (med titler som “Kærlighed ved første [indsæt tilfældigt ord med løs tilknytning til filmens handling her]”), så selvfølgelig fascineres den bløde mand af den ekstremt målrettede og kompromisløse Madeleine. Hun er til gengæld ikke imponeret af ham. Åh, hvor kan vi se frem til mange sjove forviklinger og misforståelser, indtil de to endelig kan erklære deres kærlighed og gå i gang med at anskaffe sig huset i forstæderne, hunden og de 1,8 børn. Titlen til trods har “Kærlighed ved første slag” en del mere at byde på.
De to figurer danser omkring hinanden med konstante skift i magtbalancen. Adèle Haenel er sammenbidt og fokuseret med skuldre, der konstant er spændte i forventning om, at der sker noget voldsomt, mens Kévin Azaïs forsøger at få hendes opmærksomhed som en loyal, men ikke særligt intelligent hund. De to figurer kunne nemt ende endimensionelle, men skildringen af Arnaud og Madeleine bliver komplekse. Hen mod klimaks går han tilsyneladende med på hendes vanvittige ideer, men noget i Azaïs’ mimik lader os ane, at han i stedet manipulerer hende subtilt. Det lader slutningen stå forholdsvist uklart, hvilket irriterede mig umiddelbart efter visningen, men som ved nærmere eftertanke viste sig igen at være et behageligt brud med den romantiske films formler.
Man skal ikke lade sig narre af titlen. “Kærlighed ved første slag” er ingen almindelig kærlighedsfilm. Og selv om fransk film har ry for at være snakkefilm, er der faktisk forbløffende lidt dialog her. Personerne har ingen fortid, ingen fremtid – der er ingen store konklusioner. Det er en film om forelskelse og dødsdrift, og hvordan det nogle gange er svært at skelne mellem de to. Hvis det lyder alt for fransk og filosofisk, så kan “Rekrut Benjamin” vist stadig ses på Netflix.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet