Karla og Jonas

InstruktionCharlotte Sachs Bostrup

MedvirkendeElena Arndt-Jensen, Joshua Berman, Anne Katrine Møllehave, Nikolaj Støvring Hansen, Lasse Guldberg Kamper, Ellen Hillingsø, Nicolaj Kopernikus, Nastja Arcel, Mira Wanting, Stephanie Leon, Esben Pretzmann, Anders Juul

Længde83 min

GenreFamilie

I biografen25/03/2010

Karla og Jonas

4 6
Sommerfugle i maven

Når man som en del af anmelderjobbet har været udsat for de foreløbig fire gyselige kapitler af den nye “Far til fire”-serie, kan man hurtigt komme til at glemme, at vi herhjemme i Danmark faktisk har et rygte for at lave ganske glimrende børnefilm.

Nogle af slagsen kan man opleve med “Karla”-serien, der startede med den fine “Karlas kabale” fra 2007 og fortsatte med den hæderlige, men noget mere usikre “Karla og Katrine” sidste år. I den sidste film mødte Karla den jævnaldrende Jonas, og for første gang er den barnlige verden ved at møde teenagertilværelsen komplet med småforelskelser og sommerfugle i maven.

Efter megen usikkerhed får Karla endelig taget sig sammen til at ringe til den udvalgte dreng, men på trods af en relativt vellykket genforening opdager hun snart, at Jonas plages af en noget usikker tilværelse. Han bor på et børnehjem, men da en pædagog, som Jonas er stærkt knyttet til, skal forlade stedet, blusser hans savn af egentlige forældre op. Karla beslutter sig derfor – inspireret af et tv-afsnit af “Sporløs” – at opsøge Jonas’ rigtige mor, og de to unge tager i al hemmelighed en tur til Jylland for at prøve på at opspore hende.

Ligesom de tidligere film i serien er denne også instrueret af Charlotte Sachs Bostrup, der på trods af ikke ligefrem at have det mest prangende bagkatalog har et glimrende tag på genren. Interessant er ikke mindst måden, man har valgt at håndtere denne fortælling. Børnenes flugt til Jylland, hvor de hurtigt kommer til at mangle både penge og overblik, ville i de fleste film være håndteret som en rejse ind i en ukendt og farlig verden, men Bostrups sigte er et andet, og selv de mest ensomme og forhutlede eksistenser, de møder på deres vej, viser sig grundlæggende at være sympatiske størrelser, der blot mangler evnerne til at begå sig i den voksne verden.

Til gengæld så giver den noget fareløse virkelighed også det problem, at vi aldrig er synderligt bekymrede for ungerne, og det dramatiske bid i filmen er derfor også til at overse. Tingene går lige lovlig let og gnidningsfrit, og ikke mindst i filmens sidste akt går alting så legende let op i en højere enhed, at det er svært ikke at blive en anelse irriteret.

Den forrige film var til tider faretruende nær ved det folkekomiske bundniveau med sine fjollede forældrekarikaturer, og det er derfor også med lettelse, at man konstaterer, at der er skruet gevaldigt ned for disse elementer i denne omgang, og at børnene atter er i front. Allerbedst er filmen i de stunder, hvor den for alvor formår at bringe os i øjenhøjde med Karla, men som helhed må det konstateres, at vi heldigvis stadig kan lave glimrende børnefilm herhjemme. “Karla og Jonas” er i hvert fald på alle måder at foretrække frem for den seneste japanske “Far til fire”-rædsel, der i øjeblikket hjemsøger biografsalene.

Karla tænker stadig på det kys, Jonas gav hende i sommerferien, men har ikke turdet ringe til ham. Katrine presser dog så meget på, at Karla til sidst tager sig sammen og bliver inviteret ud til Jonas på børnehjemmet. Besøget bliver ikke kun et glædeligt gensyn, for Jonas bliver knust, da han får at vide, at hans yndlingspædagog skal holde op. Livet er meget svært når alle dem, man holder af, forsvinder, og man slet ikke har det mindste familie. Den dybt forelskede Karla vil gøre alt for at hjælpe Jonas og foreslår, at de prøver at finde hans mor. Efter forgæves at have forsøgt at få tv-programmet “Hvor er du nu?” til at opspore Jonas’ mor tager børnene sagen i egne hænder og hugger Jonas’ papirer fra børnehjemmet.