The Killers
Udgivet 12. okt 2007 | Af: kaduffo | Set på DVD
Den afdøde Johnny North, viser det sig, var oprindeligt racerkører om en hals. Jo mere de to hitmen graver i offerets fortid, des tættere kommer de på uvillighed og fjendskab. I omgangskredsen er den uberegnelige femme fatale Sheila Farr, der spilles overbevisende af Angie Dickinson, mekanikervennen Earl (Claude Akins), den stenrige firmamagnat Jack Browning i skikkelse af den afdøde ekspræsident Ronald Reagan og hans lakaj Mickey Farmer (Norman Fell). Men bedst er nu engang Lee Marvins Charlie Strom, der med stiff upper lip spreder et spor af respekt og ublu forhørsmetoder bag sig.
Alligevel handler “The Killers” i allerhøjeste grad om individets respektive moral. Hvor længe vil Strom for eksempel fortsætte med at kunne se sig selv i øjnene med de mange drab på samvittigheden? Hvor længe vil han fortsætte med at benytte sig af sine uetiske forhørsmetoder for at finde frem til sandheden om sit seneste offer? Selv om filmens dilemmaer er udtalte, og spændingen er konsekvent og stilsikkert udført, fængsler “The Killers” nu alligevel mest takket være de medvirkende aktører, hvilket da også får Hemingways udmærkede tolvsiders fortælling til at blegne en smule på det hvide lærred.
Med i Siegels filmunivers løber fra start til slut et kompliceret og emotionelt kærlighedsdrama, der splitter lokkeduen, den flirtende Sheila, imellem mændene, her personificeret ved Cassavetes’ Johnny North og Reagans Jack Browning. Igennem afhøringer med Sheila, Browning, dennes kompagnon, Mickey Farmer, og mekanikeren, Earl, fortælles retrospektivt historien om et specifikt postrøveri involverende en million dollar og det truende kærlighedsdrama igennem fornuftigt lancerede flash backs.
“The Killers” har formentligt størst værdi som følge af de medvirkende velrenommerede aktører, der i fleres tilfælde nød stor anseelse i både samtiden og eftertiden. Som spændingsfilm og kriminaldrama rummer filmen dog også udsøgte og underholdene kvaliteter, om end de moralske pointer står en anelse stærkere. “The Killers” er med andre ord moralsk dramatik med højt tempo og stærke vekslinger mellem had og kærlighed, men set i det filmhistoriske bakspejl også lidt for tidstypisk.
Don Siegels “The Killers” har sin største attraktionsværdi i de medvirkende berømtheder, der allerede nød stor anerkendelse i samtiden. Derudover er filmen godt og solidt håndværk med en solid morale, om end handlingen i det større perspektiv nok er for traditionel. Udgivelsen suppleres desuden af en udmærket billedside og ditto lydspor samt ekstramateriale, der til gengæld godt kunne trænge til et pift.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet