Killers, The

InstruktionDon Siegel

MedvirkendeAngie Dickinson, Norman Fell, John Cassavetes, Ronald Reagan, Lee Marvin, Virginia Christine, Clu Gulager, Claude Akins, Don Haggerty, Robert Phillips, Kathleen O'Malley, Ted Jacques, Irvin Mosley, Jimmy Joyce, Davis Roberts

Længde93 min

The Killers

4 6
Farten dræberDen amerikanske forfatter Ernest Hemingway udgav i 1927 novellesamlingen “Men Without Women”, der bl.a. rummede den velansete og flittigt filmatiserede “The Killers”. Bygget herpå instruerede “Dirty Harry”-instruktøren Don Siegel i 1964 genindspilningen og kupfilmen af samme navn med blandt andre så udmærkede notabiliteter som John Cassavetes, Lee Marvin og Ronald Reagan i de bærende roller.
Særligt Lee Marvins lejemorder, Charlie Strom, fængsler i denne film med sit tænksomme blik, sin kølige udstråling og alvorsfulde mine. I løbet af filmens åbnende minutter myrder han på bestilling og sammen med kollegaen Lee (Clu Gulager) den synsskadede Johnny North (John Cassavetes), uden at denne dog gør det mindste antræk til at forsvare sig. Efterfølgende en reaktion, der skaber undren hos den professionelle dræber og banemand, endda så meget at han sammen med sin kompagnon sætter sig for at komme til bunds i mysteriet: Hvorfor prøver han ikke at flygte, når han er ved at blive skudt?

Den afdøde Johnny North, viser det sig, var oprindeligt racerkører om en hals. Jo mere de to hitmen graver i offerets fortid, des tættere kommer de på uvillighed og fjendskab. I omgangskredsen er den uberegnelige femme fatale Sheila Farr, der spilles overbevisende af Angie Dickinson, mekanikervennen Earl (Claude Akins), den stenrige firmamagnat Jack Browning i skikkelse af den afdøde ekspræsident Ronald Reagan og hans lakaj Mickey Farmer (Norman Fell). Men bedst er nu engang Lee Marvins Charlie Strom, der med stiff upper lip spreder et spor af respekt og ublu forhørsmetoder bag sig.

Alligevel handler “The Killers” i allerhøjeste grad om individets respektive moral. Hvor længe vil Strom for eksempel fortsætte med at kunne se sig selv i øjnene med de mange drab på samvittigheden? Hvor længe vil han fortsætte med at benytte sig af sine uetiske forhørsmetoder for at finde frem til sandheden om sit seneste offer? Selv om filmens dilemmaer er udtalte, og spændingen er konsekvent og stilsikkert udført, fængsler “The Killers” nu alligevel mest takket være de medvirkende aktører, hvilket da også får Hemingways udmærkede tolvsiders fortælling til at blegne en smule på det hvide lærred.

Både Reagan, Dickinson og Cassavetes udstråler kompetence og overblik, virker troværdige og spiller godt. Men det er Lee Marvin og dennes dobbeltmoralske, men retfærdighedssøgende dræbermaskine, der nyder størst anseelse i en film, der er godt håndværk, men også ligner rutinearbejde fra Don Siegels stålfaste hånd. Undervejs forekommer imidlertid markant plotudvikling, da det viser sig, at den fallerede racerkører efter et invaliderende løbsuheld og vanvidsridt i stedet slår sig på kriminelle aktiviteter.

Med i Siegels filmunivers løber fra start til slut et kompliceret og emotionelt kærlighedsdrama, der splitter lokkeduen, den flirtende Sheila, imellem mændene, her personificeret ved Cassavetes’ Johnny North og Reagans Jack Browning. Igennem afhøringer med Sheila, Browning, dennes kompagnon, Mickey Farmer, og mekanikeren, Earl, fortælles retrospektivt historien om et specifikt postrøveri involverende en million dollar og det truende kærlighedsdrama igennem fornuftigt lancerede flash backs.

“The Killers” har formentligt størst værdi som følge af de medvirkende velrenommerede aktører, der i fleres tilfælde nød stor anseelse i både samtiden og eftertiden. Som spændingsfilm og kriminaldrama rummer filmen dog også udsøgte og underholdene kvaliteter, om end de moralske pointer står en anelse stærkere. “The Killers” er med andre ord moralsk dramatik med højt tempo og stærke vekslinger mellem had og kærlighed, men set i det filmhistoriske bakspejl også lidt for tidstypisk.

VideoVisuelt fremstår “The Killers” i et udmærket og originalt 4:3 full screen format, der dog er behæftet med enkelte fejl. Der er flere tilfælde af edge-enhancement, ligesom farvetemperatur og kontrast varierer en smule. Der er til gengæld ikke nævneværdige eksempler på yderligere digitale forstyrrelser, udtværinger er der ingen af, og generelt er billedkvaliteten med produktionsåret in mente ganske udmærket.
AudioAlderen taget i betragtning er det engelsksprogede Dolby Digital 2.0 lydspor ganske udmærket. Dialogen er tydelig og uden hørbare tilfælde af overstyring, ligesom underlægningsmusikken kommer godt ud og ikke overdøves af lydsporets andre elementer. Endelig er atmosfæren velfungerende og bibringer med de distinkte effektlyde et solidt indtryk af nærvær og intensitet.
EkstramaterialeEkstramaterialet til denne udgivelse består af et større arsenal af trailere for andre AWE Entertainment udgivelser, heriblandt “Vigilante”, “Ryd forsiden”, “Ichi the Killer” og “Inglorious Bastards”. I direkte relation til filmen er en trailer, trivia om filmen, et fotogalleri og biografier om aktørerne Lee Marvin, Clu Gulager, John Cassavetes, Angie Dickinson og ekspræsident Ronald Reagan samt instruktør Don Siegel.

Don Siegels “The Killers” har sin største attraktionsværdi i de medvirkende berømtheder, der allerede nød stor anerkendelse i samtiden. Derudover er filmen godt og solidt håndværk med en solid morale, om end handlingen i det større perspektiv nok er for traditionel. Udgivelsen suppleres desuden af en udmærket billedside og ditto lydspor samt ekstramateriale, der til gengæld godt kunne trænge til et pift.

Lejemorderen Charlie Strom kan mod sine principper ikke give slip på det seneste job: Hvorfor stod offeret der bare og tog imod uden at gøre noget? Hvorfor gjorde han ikke modstand? Spørgsmålet hjemsøger og plager Charlie, og han må til bunds i sagen – om det så må koste endnu flere liv.