Killers

InstruktionRobert Luketic

MedvirkendeAshton Kutcher, Katherine Heigl, Tom Selleck, Catherine O'Hara, Katheryn Winnick, Kevin Sussman, Lisa Ann Walter, Casey Wilson, Rob Riggle, Martin Mull, Alex Borstein, Usher Raymond, Letoya Luckett, Michael Daniel Cassady, Larry Joe Campbell

Længde101 min

GenreAction, Thriller

I biografen17/06/2010

Killers

2 6
Et dræbende ægteskab

Nogle filmstjerner har den naturlige karisma og udstråling, der gør, at de altid at værd at se på selv i dårlige film og derfor ofte ender med at redde selv de mest uopfindsomme værker fra den rene elendighed. Man fristes til at sige, at selve definitionen på en stjerne måske er, at man har lyst til at se på vedkommende næsten uanset omstændighederne.

“Killers” gør det hurtigt tydeligt, at mens Tom Selleck i en mindre rolle er den slags skuespiller, som man uanset hvad stadig synes om, så er Ashton Kutcher og Katherine Heigl det ikke. I stedet synes den primære grund til deres tilstedeværelse i denne lunkne omgang filmfortælling at være deres fysiske fremtoning og ikke frygteligt meget andet.

Her mødes deres afblegede tænder og lækre hår nede ved den franske riviera, hvor Jen – spillet af Heigl – er på ferie med forældrene, muligvis fordi de er så overbeskyttende, at de skræmmer alle potentielle kærester langt væk. Spencer skræmmer de dog ikke, hvilket muligvis skyldes, at han bærer på den hemmelighed, at han er professionel lejemorder for regeringen. Han er imidlertid led og træt af den omstrejfende tilværelse og ser frem til at lægge skyderne på plads til fordel for et fredeligt hjemmeliv. Inden længe er parret nygift og er flyttet ind i det perfekte forstadshjem, der ligner noget fra David Duchovny-filmen “The Joneses”. Alting er bare en anelse for velordnet til, at nogen rent faktisk kunne bo der.

Som i alle andre åh-nej-jeg-har-giftet-mig-med-en-hemmelig-agent-film kommer det tidligere liv naturligvis for sin dag, og inden længe bliver forstaden overrendt med dødsensfarlige snigmordere, der affyrer maskinpistoler fra familievogne mod vores hovedpersoner. Vi er med andre ord vidne til nogle af de mest udtrådte klichéer i filmbranchen. Selve plottet er totalt underordnet, og det forsonende træk bliver derfor nødvendigvis nød til at være skuespillernes evne til at charmere deres publikum. Det er imidlertid også her, at filmen for alvor svigter, eftersom den leverer så umådeligt ringe materiale til vores skuespillere, som da heller ikke formår at få noget interessant ud af det.

Det gør sig ikke mindst gældende i samspillet mellem hovedpersonerne, der ikke ligefrem har den store kemi. Fra hemmeligheden er afsløret, kører dialogen i den samme rille, hvor Heigl er smaskfornærmet over ikke at have kendt til dobbeltlivet, og Kutcher er evigt undskyldende over ikke at have fortalt om det. Vi forventer selvsagt, at det hele på en eller anden måde skal gå op i en nuttet højere enhed, hvor hun omsider kan vågne op til dåd og støtte den husbond, der trods alt gør det så godt, som han kan, men det øjeblik indtræffer aldrig rigtig. Det virker mere som om, at vi blot løber tør for handling, og at filmen derfor stopper.

Der er meget at kritisere og ikke meget at rose i “Killers”, som forsøger at kombinere latter med spænding, men som fejler grumt på begge fronter. Humoren er flad, romantikken ikke-eksisterende og actionscenerne kedelige. Konceptet om et hyggeligt nabolag, der viser sig at være fuld af lejemordere, kunne have været sjovt, hvis manuskriptforfatterne blot havde givet filmen et stort skud sort galskab, men i stedet præsterer den også at få det gjort til et trættende element.

Vi sidder derfor tilbage med de to stjerner, der ikke formår at banke liv i det døde manuskript, og som heller ikke kan afhjælpe den lade instruktion. Ja vist, de ser begge ualmindeligt godt ud, men man sidder alligevel tilbage med ønsket om, at de ville bruge lidt flere timer på at lære skuespilfaget og lidt færre på at træne mavemusklerne.

Den unge kvinde Jen Kornfeldt havde mistet troen på, at hun nogensinde skulle finde kærligheden. Men så møder hun tilfældigt drømmemanden Spencer Aimes, og tre år senere lever Jen og Spencer det perfekte forstadsliv sammen. Lige indtil den dag, hvor kuglerne begynder at flyve om ørerne dem. Det viser sig nemlig, at Spencer er tidligere lejemorder, og at der nu er udlovet en milliondusør til den, der dræber ham. Det før så lykkelige par tager benene på nakken, og Jen prøver at acceptere, at hendes mand har licens til at dræbe, men det kræver en del ægteskabelige tillidsøvelser, for det viser sig, at også Jen har en hemmelighed. Hvem sagde, livet i forstæderne var stille og roligt?