Længde75 min

GenreAnimation

I biografen13/02/2014

Klokkeblomst og piratfeen

2 6
Klokkebarbie og piratbarbie

Disney har haft en kedelig tendens igennem årene til at lave kvindefigurer med proportioner, der nærmere minder om photoshoppede pornomodeller end rigtige kvinder. Med julens storhit, “Frost”, så det dog for et øjeblik ud til, at Disney ville til at tage deres unge, kvindelige publikum mere seriøst med handlekraftige og alt andet end seksualiserede kvindelige hovedpersoner. “Klokkeblomst og piratfeen” viser desværre, at der endnu ikke er luget ud i gigant-koncernens seksuelle karikaturer, hvorfor jeg vil kalde denne film uegnet for børn!

Vælger man at springe “Klokkeblomst og piratfeen” over, så går man ikke glip af meget. Den er en del af “Klokkeblomst”-serien, der efterhånden tæller fem film, og her er tydeligvis tale om film med væsentligt lavere budget end de generelle Disney-produktioner. Her er kun momentvis nydelige animationer at kigge på, og for det meste er den visuelle side ganske ordinær og uinspirerende. Filmen har en spilletid på sølle 78 minutter, men historien om den udstødte fe, Zarina, der bliver pirat og forsøger at stjæle feernes vigtige blå støv, tager vitterligt heller ikke lang tid at fortælle.

Den korte spilletid medvirker dog også til, at filmen som sådan er udmærket underholdning for de yngste. Her er ingen stillestående perioder, og hvis man grundet alder ikke er velbevandret i filmens verden endnu, så er her numseglade krokodiller, uintelligente pirater og magiske feer nok til, at de 78 minutter glider ned. Dog er der ikke meget pædagogisk at komme efter, da filmen ikke engang vover sig ud på at komme med en let eksekveret pointe om venskab eller familie eller noget, så jeg vil vove at påstå, at det ikke skulle være svært at finde en langt bedre film at udsætte sine børn for (“Frost” går stadig i biografen!).

Hvad der imidlertid flytter filmen fra bare at være ligegyldig underholdning i børnehøjde til at være decideret usmagelig og værd at holde sig fra, er som sagt formerne på og beklædningen af dens kvindelige karakterer. Vi har at gøre med Barbiedukker i lårkorte kjoler med lange, blanke ben, brede hofter men fantasifuldt tynde taljer og store, fremskudte brystpartier. Feerne har perfekt siddende modelhår, der gerne hænger som en flot og sexet manke. Medmindre de selvfølgelig er mørke i huden og har helt kort, sort og krøllet hår.

Disney, helt ærligt, hvad fanden er det for noget? Er de designet så piger på 5 år kan relatere til dem, eller så deres fædre har noget at kigge på, når de er med i biffen? Denne film er henvendt til et publikum, hvis verdensopfattelse stadig er ved at formes og meget sårbar over for den kultur, det præsenteres for, så hvorfor i alverden tegne et billede af kvindekroppen, der er født i en mandlig sexfantasi, og intet har med virkeligheden at gøre? Sygelige kropsidealer skal nutidens børn nok blive udsat for, så der er ingen grund til at gøre et forarbejde ved at lade dem se “Klokkeblomsten og piratfeen”!

Hvis man alligevel vælger at hive ungerne med i biffen, så er der som sagt fart nok over feltet til, at de formodentligt ikke vil kede sig. Det er lidt trægt og plat for alle os andre, der efterhånden har vænnet os til animationsfilm af høj, kreativ klasse, men det kan alligevel gå. Jeg kunne dog aldrig selv finde på at tage et barn med ind og se “Klokkeblomsten og piratfeen”. Denne film er det stof, som teenagedepressioner og spiseforstyrrelser er gjort af.

Da en misforstået støvvogterfe ved navn Zarina stjæler Drømmehavens uundværlige blå festøv og flyver væk for at slå sig sammen med piraterne fra Dødningeklippen, må Klokkeblomst og hendes fevenner begive sig ud på et forrygende eventyr for at bringe støvet tilbage. Men midt i jagten på Zarina, vendes der op og ned på Klokkeblomsts verden; hun og vennerne opdager, at der er blevet byttet om på deres evner og at de pludselig har travlt, hvis de skal nå at få fat i det blå festøv og komme hjem i tide til at redde Drømmehaven.