Købmanden i Provence
Udgivet 4. dec 2008 | Af: Benway | Set i biografen
Husker du mon, kære læser, den gang hvor man stadig handlede hos købmanden i det daglige? Hvor indkøbsvarer var noget, man pegede på, og som derefter blev langet over disken i et mageligt tempo, som regel ledsaget af lidt snak om vind og vejr samt et par kommentarer om dagens avisoverskrifter, og hvor man som lille purk på heldige dage kunne få et bolsje af købmanden som tak for at hjælpe med at bære risene, kartoflerne, eller hvad der nu stod på aftenens menu.
Filmen handler om den indesluttede Antoine, der i sin tid forlod sit landlige barndomshjem for at tage til storbyen og en ny tilværelse. Nu godt 10 år senere og i en alder af 30 år er han dog ikke kommet synderligt videre, og han ernærer sig som små-doven tjener og bor stadig i så mange flyttekasser, at det ligner, han aldrig fik pakket ordentligt ud. Da hans far får et hjertetilfælde bliver Antoine dog modvilligt nødt til at tage tilbage til barndomshjemmet for at bestyre den kørende købmandsvogn, som faderen har kørt i årevis. Med sig tager han den kønne Claire, som hans mor straks antager er hans kæreste, hvilket dog er noget af en overdrivelse, eftersom Antoine mangler modet til for alvor at forsøge sig hos hende.
Det er næppe svært at gætte, i hvilken retning handlingen herfra vil udvikle sig, men “Købmanden i Provence” handler hverken om overraskelser eller melodrama. De konflikter, der bliver antydet i familien, bliver kun indirekte berørt, og filmen indeholder heller ingen store dramatiske øjeblikke. I stedet sniger den sig langsomt ind på en via sin stilfærdige hjertevarme og overskud af charme i beskrivelsen af de landlige omgivelser. Ligesom Antoine begynder vi langsomt at sætte pris på den faste rutine og de skæve personligheder, han møder, indtil vi uundgåeligt kommer til at holde af dem.
Filmen er instrueret af Eric Guirado, som smukt har fanget det betagende Provence uden at forvandle det til et yndigt postkort-landskab, og som viser veludviklet sans for komik i scenerne, der enkelt gange nærmer sig det rene slapstick. Glimrende er også Nicolas Cazalé i hovedrollen som den mugne Antoine, der langt om længe udvikler sig til et bedre menneske, der ser de samme bakker, han så som barn, men først nu begynder at føle sig til rette i dem.
“Købmanden i Provence” er ganske vist ikke en stor film, og handlingen er langt hen ad vejen temmelig banal, men den har lune, humor og en uimodståelig varme, der følger med en ud af biografen. Hvis man har smag for smukke landskaber, er det heller ikke usandsynligt, at den efterlader en med et udtalt ønske om at besøge Provence, hvor de tilsyneladende stadig har købmænd, der giver sig tid til at sludre med kunderne om vind og vejr. I hvert fald på film.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet