MedvirkendeMichael Nyqvist, Sonja Richter, Marcin Dorocinski, Tammi Øst

Længde100 min

I biografen21/01/2010

Kvinden der drømte om en mand

3 6
Anmelderen der kedede sig gevaldigt

Da Per Fly i 2000 nærmest dukkede op ud af ingenting, fik han med “Bænken” slået fast, at der var en ny spiller på banen i det danske filmræs. Den roste debutfilm fik tre år senere selskab af “Arven”, og i 2005 afsluttede Fly den fremragende trilogi om det klasseopdelte Danmark med filmen “Drabet”. Der skulle gå fem år, før instruktøren diskede op med en ny spillefilm, og til forskel fra føromtalte trilogi har genren bevæget sig langt væk fra den socialrealistiske stil.

Den unge kvinde K arbejder som succesrig, international modefotograf. På en arbejdsrejse til Paris møder hun for første gang en mand, som gang på gang er gået igen i hendes drømme. Hun følger efter ham for at finde ud af, hvem han er, og inden længe indleder de et forhold, som for den unge fotograf hurtigt udvikler sig til en altoverskyggende besættelse, der truer hendes ellers stabile familieliv.

Med “Kvinden der drømte om en mand” har Per Fly præsteret en film, man med et meget fattigt ord kunne kalde udansk. Stemninger og følelser prioriteres højere end historien, og fortællingen bliver ofte meget drømmende – eller nærmere mareridtsagtig – og flydende frem for at gøre brug af klassisk narrative fremgangsmåder. Og det er både filmens storhed og fald.

Storhed, fordi det er fedt at se en instruktør bevæge sig ud af det, man lidt groft og firkantet kan kalde det leverpostejsdanske filmmarked. Fald, fordi filmen desværre ikke er synderligt vellykket. Der er her tale om en film, der tager sin status som kunstværk meget seriøst. Publikum udfordres, og der efterlades meget til egen fortolkning, blandt andet i form af en meget tvetydig slutsekvens, som i denne omgang dog forekommer mere irriterende end engagerende.

Sonja Richter kommer i rollen som K rundt i nogle afkroge af følelsesregisteret, som sjældent tages seriøst i dansk film eller for den sags skyld amerikansk. Hun er ude, hvor det er umuligt at bunde, og den stærke besættelse driver hende ud i ekstreme, selvafstraffende nedværdigelser. Man aner en inspirationskilde i det franske, som gerne har et mere eksplosivt temperament end det danske, og Sonja Richter gør det såmænd fint, omend hun må kæmpe med en dialog, som alt for ofte synes forceret.

Det er som sagt herligt, når instruktører tør bevæge sig ud af den sikkerhedszone, der hedder mainstream, men “Kvinden der drømte om en mand” har måske bevæget sig en anelse for langt væk. Filmen fremstår fortænkt og har et langsomt og kedsommeligt flow, og det lader næsten til, at Per Fly har glemt, at historien er tiltænkt et publikum, der gerne skal kunne tage noget af værket med sig hjem. Og jo, noget bed sig da fast, nemlig håbet om, at den næste film fra den ellers dygtige instruktør bliver lidt mere interessant.

Anamorfisk 2.35:1. Dvd’en er udstyret med en utroligt flot billedside. Der forekommer hverken udtværinger eller edge-enhancement, hudtonerne er flotte og naturlige, og skarpheden er helt fantastisk. Eneste minus er det digitale støj, som lidt for ofte optræder i de mørke toner, men det er heldigvis til at overse.

Dolby 5.1 og DTS. Lydsporet på disken er ganske udmærket. I de mange drømmesekvenser er der en god fylde og rumklang, og musikken er delt fornuftigt ud i de respektive kanaler, så den opnår en god og omsluttende effekt. Ligeledes er dialogen fin og fyldig.

På dvd’en forefindes et par trailere og tre små interviews med Per Fly. Det første interview starter fint og lover godt, indtil man finder ud af, det kun varer omkring et minuts tid. Det samme gør de to andre. Det er sindssygt ærgerligt, for Per Fly er spændende at høre på, og han har uden tvivl mange gode betragtninger, men dem får vi altså ikke at høre i denne omgang.

Hvis først filmkunsten begynder kun at satse på det sikre – det, som med sikkerhed kan hive en ordentlig røvfuld penge hjem – så har vi mistet noget af det vigtigste, kunsten har at byde på: muligheden for at vise os livet fra et nyt perspektiv. Der er dog nogen sandhed i Mary Poppins ord, når hun synger “just a spoonfull of suger makes the medicine go down”, og sukkeret mangler i nogen grad i “Kvinden der drømte om en mand.” En dunkel historie, som ikke lefler for laveste fællesnævner eller besidder en let umiddelbarhed er mere end velkommen – en sådan vil endda ofte byde på de bedste filmoplevelser – men hvis filmen ikke formår at fængsle seeren, er projektet nytteløst. Således gik det desværre Per Flys seneste værk.

Kvinden der drømte om en mand

5 6
Drømmefyren

Per Flys “Danmarkstrilogi” – der havde fokus på den menneskelige psykologi og det skildrede miljøs realisme – satte et tungt aftryk på det netop overståede filmårti. Den sidste film i trilogien og den mest interessante, “Drabet”, afsluttede med en fremmedgørende sekvens, hvor Jesper Christensens karakter flyver væk på sin svævedrage – nærmest som en lovning fra Fly på at tage et skridt væk fra realismen og hen imod en mere modernistisk form. Det løfte synes nu at blive indfriet med “Kvinden der drømte om en mand”.

En kvinde kaldet K, hendes lille lykkelige familie indeholdende mand og datter og så den mand, hun længes efter – den mystiske mand fra hendes drømme. Et klassisk trekantsdrama. Nat efter nat hjemsøges den danske modefotograf K af drømme om en mand. På et job i Paris møder hun manden, der viser sig at være fra Polen. En affære udvikler sig i Paris og senere i Warszawa, hvilket fanger K i et frygteligt dilemma og dobbeltspil imellem den flygtige erotik og familiens varende værdier. I spændingsfeltet imellem drøm og virkelighed udlever K sin drøm, der måske ender med at blive til mareridt?

Per Flys seneste filmudspil er ikke hverdagskost for dansksprogede film, der med Susanne Bier og Fly selv er blevet kendt for at fokusere på den menneskelige psykologi helst i en parforholdsramme. Fly bryder markant med denne tilgang med “Kvinden der drømte om en mand”, hvor æstetik og form er i højsædet og giver mindelser om 60’ernes italienske modernister dog uden at hænge i fortiden – filmen er helt sin egen. Lækre parisiske gader, dragende gyder, dansende skygger og Warszawas rå ruinlandskab er på sin vis filmens omdrejningspunkt, hvor Fly så har fyldt disse besnærende locations op med et højerotisk drømmespil. Der skal sanses, smages og nydes i denne fortættede og skarptskårne europarejse.

Filmen indledes med en fotosession i Paris, hvor fotografen K tager højæstetiske billeder af et tomt stykke kød, modellen. Allerede her indledes to af filmens centrale temaer. På den ene side er filmen blot et rent stykke nydelse med en dragende tomhed – præcis som et modefotografi. Men som filmen langsomt udreder, og som står klart med den genialt overraskende slutning, så skal der to til en tango, og modparten kan aldrig blot reduceres til et objekt, men lever og ånder også uafhængigt af dig og dine drømme, hvilket K må indse er tilfældet med sin drømmefyr. Så på sin vis er filmen en ensidig hyldest til det sanselige om at udleve sine forbudte drømme, alt imens den i samme åndedrag udfordrer den rene uetiske Don Juan, hvilket afstedkommer en elegant dobbelthed.

Udover komponeringen af filmens billedside er det det stærkt erotiske element, der understreger filmens formfokus. En grænseoverskridende indbydende Sonja Richter sætter få fodtrin forkert som kvinden på drømmende eventyr, og der bliver ikke sparet på noget i de udpenslede samlejescener med den mystisk polske Don Juan, spillet lydefrit af Marcin Dorocinski. Intenst pirrende foregår deres affære i en parisisk gyde og nærmest primalt råt i en polsk kælder. Geografiernes visuelle udtryk overføres til samlejet, hvilket understreger Flys fokus på de stemninger, der udstrømmer fra den valgte iscenesættelse.

Lige så ildevarslende filmens lydspor er, lige så ildevarslende kan denne film meget vel gå hen at blive for Per Flys karriere. Dette er ikke et solidt melodrama som Flys øvrige film, men derimod en erotisk og dejligt højpandet film for danske standarder. Ikke desto mindre er det kækt og vovet, at Per Fly ganske konsekvent forlader sit velkendte holdepunkt og søger nye veje og grænser i det, der så klart er blevet den Fly-film med størst gensynsværdi, og som er blevet en drøm af en film, men den er skam helt virkelig, og tak for det.

Filmen omhandler den unge, smukke K, som plages af en tilbagevendende drøm om en fremmed mand. På en arbejdsrejse som modefotograf møder hun manden fra sin drøm. Og hendes ellers perfekte liv med sin elskede Johan, deres fællesbarn og et succesfuldt job trues af en skæbnesvanger og mystisk dragende forelskelse mellem to fremmede mennesker. Forelskelsen udvikler sig til en besættelse, og da drømmen blander sig med virkeligheden, får deres møde fatale konsekvenser for fremtiden.