L.A. Confidential

InstruktionCurtis Hanson

MedvirkendeKevin Spacey, Guy Pearce, Danny DeVito, James Cromwell, Kim Basinger, Russell Crowe, David Strathairn, Ron Rifkin, Matt McCoy, Paul Guilfoyle, Paolo Seganti, Elisabeth Granli, Sandra Taylor, Steve Rankin, Graham Beckel, Simon Baker

Længde138 min

GenreDrama, Thriller

I biografen31/10/2001

L.A. Confidential

5 6
Himmelsk film fra englenes by

James Ellroys legendariske kriminalroman “L.A. Confidential” var angiveligt umulig at filmatisere… 500 sider lang og spækket med flere handlingsforløb og figurer end de fleste tv-serier. Men Curtis Hansons filmatisering fra 1997 er et mønstereksempel på, hvordan man gør en astronomisk historie kompakt og letfordøjelig uden at gå på kompromis med fortællingens forcer. Det er formentlig den fedtfattigste film til dato uden én eneste tilnærmelsesvis overflødig karakter, hændelse, replik eller gestikulation. Og selv om Hanson og manuskriptforfatteren Brian Helgeland ifølge Ellroy fravalgte 80 % af indholdet i forfatterens hovedværk, savner man intet. For at benytte et farligt adjektiv: “L.A. Confidential” er simpelthen perfekt.

Hverken Warner Bros. eller den almene biografgænger havde megen tiltro til Hansons projekt før og under filmens tilblivelse, hvilket formentlig skyldtes instruktørens dengang knap så prangende CV. Hansons overordnede forsøgte ihærdigt at overtale ham til enten at skrive flere af hovedpersonerne ud af fortællingen eller “smelte” visse karakterer sammen. Gudskelov nægtede han at adlyde, for filmens største trumfkort er persongalleriets mangfoldighed. Heltene, betjentene Jack Vincennes, Bud White og Ed Exley, er vidt forskellige og komplementerer derfor hinanden perfekt. De har hver deres styrker og svagheder, og en af de ting, der gør “L.A. Confidential” så unik, er, at ikke én eneste protagonist lægger ud med at være særlig sympatisk.

Vincennes er pengegrisk og forelsket i sit eget spejlbillede. Exley er ligeledes egoistisk og vil gøre hvad som helst for at blive forfremmet. White er et brutalt muskelbundt, hvis aggressive tendenser og hyppige lovbrud ikke just gør ham elskværdig. Kun den prostituerede Lynn (en sensationel, Oscar-belønnet Kim Basinger), der indleder et forhold til White, er godhjertet fra start til slut. Men bag hver betjents hårdhudede facade gemmer der sig en stigende tørst efter selvransagelse og ægte retfærdighed, og som tilskuer bliver man for alvor engageret, fordi man får lov til at opdage nye facetter af figurerne på nært hold og hånd i hånd med dem. Derfor bliver trioens kamp mod djævlene, som hærger englenes by, ekstra vedkommende.

Det er en udsøgt fornøjelse at overvære d’herrers efterforskning og tiltagende erkendelse af, at de måske i fællesskab kan løse en mordgåde, som berører dem alle og viser sig at være langt mere betydningsfuld end først antaget. Tempoet er vanvittig højt, og der er formidable twists i hobetal – inklusive et af de mest chokerende af slagsen til dato, der kickstarter filmens sidste akt med et altoverdøvende brag. Og de mange handlingstråde forbindes i et sindsoprivende klimaks, som ikke blot tvinger seeren ud på sofakanten, men op i oprejst position. Og Hansons udgave af 50’ernes korrupte L.A. gøres utrolig tillokkende og overbevisende af Dante Spinottis forførende fotografering og Jerry Goldsmiths iørefaldende musik.

Hanson var klog nok til at hyre de dengang ukendte australiere Russell Crowe og Guy Pearce til at spille henholdsvis White og Exley. Crowe udviser den overvældende intensitet, hans seneste præstationer har savnet. Pearce er tilpas kæk og overordentlig karismatisk. Og Kevin Spacey stjæler rampelyset som Vincennes. Med et enkelt sørgmodigt blik understreger Spacey Vincennes selvforagt bedre, end Ellroy kunne med adskillige siders tekst. Det ufejlbarlige ensemble får lov til at levere talløse fabelagtige replikker, man ofte tager sig selv i at citere i et forgæves forsøg på at fremstå ligeså cool som persongalleriets standhaftige ordenshåndhævere.

Præsenteret i 1080p/VC-1 2.40:1. “L.A. Confidential” ser forbavsende uskarp ud i forhold til både mange nyere og ældre film, der er blevet udgivet i HD. Warner Bros.-logoet i starten af filmen ligner eksempelvis noget, der er blevet optaget via en nedslidt VHS-afspiller, men heldigvis ser hovedparten af filmen langt bedre ud, og der er øjeblikke, hvor detaljerigdommen er overvældende. Edge-enhancement og snavs optræder ekstremt sjældent, mens komprimeringsfejl og utilsigtet gryn aldrig dukker op. Både kontrasten og farvegengivelsen er helt i orden. Et acceptabelt, men skuffende transfer.

“L.A. Confidential” er ikke en film, som bombarderer lytteren med lydeffekter, men skivens Dolby TrueHD 5.1-mix er trods alt spækket med herlige lyde, som gengives klart og gør filmens univers mere indbydende og troværdigt. Der er kun få panoreringer, men de fungerer, og brugen af subwooferen er tilpas diplomatisk. Goldsmiths musik er måske den del af lydsiden, der lyder bedst – alt fra trompeternes dybe klagesang til klaverets raske rytmer lyder fornemt, og højtalerne fordeler fint orkestrets toner over hele kanalnetværket. Replikkerne er tydelige, men indimellem er det overraskende indlysende, at de er eftersynkroniserede.

Et splinternyt kommentarspor medfølger, som byder på udtalelser fra stort set alle de prominente filmmagere og skuespillere, der arbejdede på filmen. Kommentarsporet er proppet med interessante anekdoter, om end også flere ligegyldige sidespring. En række nye dokumentarer er blevet lavet, som tilsammen varer 96 minutter. Disse byder også på udsagn fra adskillige folk, der arbejdede på “L.A. Confidential”. Alt fra filmens visuelle stil og besværet med at få James Ellroys roman reduceret til en overskuelig drejebog, til ensemblet og karaktererne gennemgås med afsmittende begejstring og imponerende oprigtighed. Det er i øvrigt muligt at se filmen, mens man udelukkende lytter til Goldsmiths underlægningsmusik, hvilket kun styrker ens respekt for den afdøde komponists fabelagtige kompositioner.

Den gamle dvd husede en kort dokumentar, “Off the Record” (19 min.), som også medfølger her. Den er udmærket, men ikke nær så grundig som de nyproducerede dokumentarer. Mere interessant, men dog ligeså forglemmelig er en pilot til en “L.A. Confidential”-tv-serie (47 min.), som blev produceret i 2000. Som bekendt affødte piloten ikke en tv-serie, og det er egentlig ganske forståeligt, eftersom piloten er spækket med dårligt skuespil og forfærdelig dialog. Endnu mere ekstramateriale fra den gamle dvd-udgivelse medfølger: En trailer, fire tv-reklamer, et enkelt billedgalleri (9 min.) og en lille interaktiv guide til fortællingens vigtigste locations. Ekstramaterialet præsenteres desværre i 480p.

Omsider har Curtis Hansons begavede og fængslende mesterværk fået den hjemmevideoudgivelse, den fortjener. Det er ganske vist en skam, at filmens billedside ikke er blevet restaureret en smule bedre, men “L.A. Confidential” lyder glimrende i HD, og ekstramaterialet er både informativt og underholdende. Uundværlig.

“L.A. Confidential” er baseret på romanen “De faldne engles by” af James Ellroy. Det er en tæt og kompleks historie, hvor man hjælpeløst rives med i de kriminelle og korrupte krinkelkroge. L.A. i begyndelsen af 50’erne. En by forført af berømelse, magt og rigdom. Bedrag og pengeafpresning er hverdagskost. En by med korrupte politimænd, skrupelløse sladderjournalister og mystiske, troløse kvinder…