Længde115 min

GenreRomantik

I biografen25/09/2009

La Bohème

4 6
Skøn musik i uambitiøse rammer

Den tyske filminstruktør Werner Herzog, som har stået bag adskillige operaer på scenen, blev engang spurgt, om han ikke havde overvejet at bringe nogle af dem til det store lærred. Det havde han ikke, svarede han, eftersom de to medier var så uforenelige, og selv kompetente instruktører så som Ingmar Bergman havde da også fejlet i forsøget.

Det er måske lige en hård nok dom at fælde, men sandt nok er det, at operaens magi ofte går tabt, når den bringes ind i biografsalen. Det hjælper dog næppe på sagen, at de fleste instruktører har været voldsomt fantasiløse i deres fortolkning af stykkerne. Måske er der en vis fordom over for biografgængernes kunstneriske niveau på spil her. På scenen er der ingen ende på de abstrakte eksperimenter, som iscenesætterne gør, med de klassiske historier, men i filmudgaverne bliver det som regel til temmelig uopfindsomme genfortællinger af beretningerne.

En sådan er “La Bohème” beklageligvis også blevet, og udformningen af den klassiske historie om det problematiske kærlighedsforhold mellem den fattige forfatterspire Rodolfo og den svagelige, men skønne Mimi er rent visuelt bragt til live med en æstetik a la romantiske postkort og nuttede snelandskaber. Opsætningen kunne med blot enkelte modifikationer anvendes som baggrund i en julekalender.

Hvis kitschfaktoren er så høj, så er der til gengæld intet at udsætte på sangstjernerne, som synger smukt og leverer dramatisk kraft til rollerne. Rolando Villazón ligner rent faktisk en overbevisende fattig forfatter, og hans lidt spøjse fremtoning bidrager til Rodolfos til tider lidt naragtige karakter, som den, der allersidst fatter, hvad han egentlig har udsat den stakkels Mimi for. Tilsvarende god er Anna Netrebko som den drømmende Mimi, hvis romantiske forestillinger harmonerer dårligt med den ucharmerende virkelighed. Hvis Villazón ikke ligner en adonis, så er Netrebko ualmindelig køn i rollen, og selv i sygdomssvækket tilstand ser hun stadig besynderligt yndig ud.

Den primære attraktion ved filmen er dog utvivlsomt musikken, som det er svært at omtale i andet end skamrosende toner. “La Bohème” er en af de hyppigst opførte operaer i verden, og det er der en ualmindelig god grund til. Hvert stykke synes perfekt, og man får følelsen af, at komponisten Giacomo Puccini som en anden Picasso maler fantastiske lydbilleder i luften.

Musikken går uden omsvøb ind i liv og sjæl, og få kan som Puccini sammensætte musik og handling, således at man efterlades bevæget. Efterhånden som dramaet tager til i styrke, er det da også så godt som umuligt ikke at reagere følelsesmæssigt. Derfor er det også lidt trist, at operaen ikke får et mere interessant visuelt modstykke i denne film, hvor fremtoningen er pæn, nydelig, konservativ… og lidt kedelig.

At instruktøren Robert Dornhelm mest har en fortid inden for tv kan ikke undre, og effekten er også lidt som at se en transmission fra en uambitiøs sceneopsætning. Når “La Bohème” så stadig er en glimrende oplevelse, er det primært takket være den vidunderlige musik og de overbevisende hovedrolleindehavere, der formår at sparke al det liv ind i fortællingen, som instruktøren ikke helt magter. Herfra skal der i hvert fald lyde en opfordring til at forsøge sig med filmen og så måske efterfølgende træde ind i operahusene, hvor den ægte vare stadig kan opleves med uformindsket styrke.

Kunstnerne Rodolfo, Marcello, Colline og Schaunard lever en fattigdomsramt tilværelse sammen i et kvistværelse i 1830’ernes Paris, men trods de svære kår er de ved godt mod. Det er juleaften, og de beslutter sig for at fejre aftenen på deres stamsted, Café Momus. Rodolfo bliver dog hjemme, og her bliver han opsøgt af naboen Mimi, som han øjeblikkeligt fascineres af. Det er kærlighed ved første blik. Men de sorgløse dage slutter brat for det nyforelskede par, da de opdager, at Mimi er dødeligt syg.