Lady Snowblood II: Love Song of Vengeance
Udgivet 3. jun 2008 | Af: kaduffo | Set på DVD
Og hvorfor så det, kunne man spørge. I den absolutte baggrund af handlingen rumsterer antydninger af en nyligt overstået krig mod røderusserne – på tidstabellen befinder vi os i begyndelsen af forrige århundrede – og derfor opfattes alle anarkister og venstrefløjsaktivister som systemkritiske og et problem for landets fremtid. Det gælder ikke mindst den intellektuelle og filosoferende Ransui Tokunaga, som ifølge ledende kræfter inden for ordensmagten foretrækkes død. Ikke kun fordi han stiller sig kritisk over for samfundets udvikling, men endnu mere fordi han ligger inde med et brev, der kan stille justitsministeren og flere af hans allernærmeste undersåtter i et dårligt lys og derved påbegynde en regulær revolte. Og dermed synes Lady Snowbloods opgave defineret.
Når tingene bliver sat på spidsen, er alting stadig godt set fra en filmtilskuers synspunkt. Lovens lange arm sætter naturligvis hårdt mod hårdt, men det skulle de nu nok aldrig have gjort. Vanen tro er Meiko Kaji en rejse ud i menneskelig afsky, når hun forvandler sig til ondskaben selv og sætter sig for, at retfærdigheden – igen – skal ske fyldest. Selv om postmodernisten Quentin Tarantino kan forbindes med lån fra “Lady Snowblood: Blizzard from the Netherworld”, er det tydeligt, at den flamboyante instruktør har skelet til både torturs- og forhørsmetoder i denne film, som nærmer sig det grænseoverskridende, til brug i egne film. Og man forstår hvorfor, når øjne prikkes ud og blodet sprøjter.
Selv om “Lady Snowblood II: Love Song of Vengeance” blegner i forhold til forløberen, rammer filmen i strejf stadig en unik stemning, som særligt “Lady Snowblood: Blizzard of the Netherworld” formåede at administrere til fulde. Det evnes ikke i samme grad her, men ikke desto mindre må de lyriske passager og den undertiden håndholdte og ramponerede stil fremhæves som elementer, der er en hvilken som helst kultfilm værdig. Hen mod slutningen veksler filmen tilmed mellem den politiske agenda og den hævnsøgende overlevelsesmekanisme, desværre uden at finde den gyldne middelvej. Kort og godt har de to forfattere – Kazuo Kamimura og Kazuo Koike – og instruktøren – Toshiya Fujita – haft for meget på hjerte til en film af denne kaliber.
“Lady Snowblood II: Love Song of Vengeance” er ikke en ideel opfølger til en kultsucces, men rummer trods alt nogle af de samme elementer. Desværre er filmen mere politisk præget, og det går ud over beretningen, som ikke er nær så ironisk, humoristisk eller bloddryppende alvorlig som forgængeren. Samtidig har filmens forfattere tydeligvis haft travlt med at løfte pegefingre og evner af samme årsag ikke at bevare et endegyldigt fokus. Der famles i øst og i vest, men underholdende, kitch og kult er filmen – indimellem – stadigvæk.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet