Last Exit

InstruktionDavid Noel Bourke

GenreDrama, Drama, Thriller, Thriller

Last Exit

2 6
Et godt stykke udenfor de danske mainstreamfilms rækkevidde er der de senere år også opstået mulighed for at opleve ganske imponerende filmperler de ofte ganske lave produktionsomkostninger til trods. Det er dog ikke tilfældet for David Noel Bourkes engelsksproget “Last Exit”, der oprindeligt blev indspillet på tre uger for et par håndører i 2003, men altså først nu udkommer på dvd.
Filmen, der i udtalt grad bevæger sig på samfundets skyggeside, bærer kraftigt præg af det lave budget, og det er da heller ikke helt til at afkode, hvad den egentlige hensigt med filmen har været. Hovedpersonen Nigel (Morten Vogelius) er det centrale omdrejningspunkt, englænder og skjuler sig øjensynligt med sin stofafhængige hustru, Maria (Jette Philipsen), i København for en fordækt fortid i London. Mønstret gentager sig med største selvfølgelighed i den danske hovedstad; Nigel er arbejdssøgende og finder ny arbejdsgiver i mafiabossen, der i de kredse går under navnet ‘Præsidenten’ (Peter Ottesen), og som i øvrigt præsenterer ham for den prostituerede Tanya (Gry Bay), med hvem Nigel indleder en affære.

Og så stikker fortællingens dramaturgi egentligt ikke så meget dybere end det – eller gør den? “Last Exit” er indholdsmæssigt garneret med et par filosofiske sidehistorier, hvor især pusheren Jimmy fra Christiania får mulighed for at rode sig ud i ganske kosmiske udredninger og tilsyneladende irrelevante monologer om livets eksistentielle sammenhæng. Helt hvad det har at gøre med filmens ganske skæve eksistensers sølle liv på stenbroen fremgår imidlertid aldrig.

Filmen lider da også af en udtalt mangel på et stringent plotfremdrift og en ditto manglende mulighed for engagement i de karaktererer, som vi aldrig rigtigt får lov til at lære at kende. Som film betragtet ligner “Last Exit” da også mere en mosaik over hverdagens eksistenser på vrangsiden af det danske samfund end det filmoplæg, som den umiddelbart foregiver at være.

Det er derfor umådeligt svært at lulle sig ind i filmens letkøbte realisme; dels fordi den lurvede hovedkarakter, Nigel, der angiveligt skal være af engelsk herkomst, ligesom resten af castet spilles af danske skuespillere og, al respekt for de enkeltes talekundskaber, ikke giver et pålideligt indtryk af at være englænder; dels fordi filmens overordnede look har for stærkt et præg af de lave omkostninger og den kortvarige produktion.

Sent i “Last Exit” vender mosaikken markant, da hustruen Maria bliver gravid i nogenlunde samme moment, som Tanya forsøger at tage sit eget liv. Hvad der sidenhen bliver af Tanya får vi i øvrigt aldrig at vide – og det er egentligt godt det samme. Sympatiske karakterer eller ej, så er persongalleriet i “Last Exit” ikke videre spændende, og det er i virkeligheden filmens allerstørste problem – for der er før set fængslende film uden den store fremdrift i handlingen. Men hvis ikke der er anledning til at beskæftige sig med karaktererne, er der ikke meget at komme efter.

“Last Exit” byder i glimt på en mosaisk poesi i sin visualitet, men desværre er der alt for langt imellem godbidderne. Og med et gennemgående amatøragtigt udtryk med dårlig lyssætning og teaterblod i udtalt grad samt dårligt skuespil og klichefyldte dialoger er det svært at se, hvordan film som denne vil kunne få et ben til jorden i forhold til den etablerede filmindustri.

Video”Last Exit” fremstår i et 1.34:1 full screen format og er bestemt ikke en større nydelse. Billedet bærer tydeligt præg af filmens teknisk begrænsede forudsætninger. Der er talrige eksempler på gryn og uskarpheder, ligesom farvetemperaturen er særdeles ujævn undervejs. Desuden er transferet plaget af talrige eksempler på edge enhancement og anden form for digitale forstyrrelser.
AudioLydsiden er et Dolby Digital 2.0 engelsksproget lydspor og kommer dermed udelukkende ud af fronthøjtalerne. Lydens kvalitet er yderst begrænset, og særligt dialogerne fremstår mudrede og utydelige. En bedre efterbearbejdning af lyd havde klart været at foretrække, men igen virker det som om, filmens tekniske muligheder har været begrænsede under optagelserne.
EkstramaterialeDet bedste ved denne udgivelse må uden tvivl være ekstramaterialet, der både rummer et interview med skuespillerinden Gry Bay, slettede scener, trailer og en tyve minutters featurette om produktionen af “Last Exit”. Trods det forholdsvis alsidige indhold er kvaliteten igen udtryk for filmproduktionens tekniske mangler, ligesom billedbeskæringerne flere steder er ganske uhensigtsmæssige.

“Last Exit” hører til den slags film, hvor det mærkes, at der ligger gode intentioner bag. Det er derfor drønærgerligt, at filmen i den grad præges af sløseri på alle fronter. Manuskriptet er tydeligvis ikke gennemarbejdet nok, ligesom både skuespil, billede og lyd halter gevaldigt. Som noget af det bedste står ekstramaterialet, der dog også har sine udtalte mangler.

I et forsøg på at flygte fra en kriminel fortid er englænderen Nigel flyttet til København, hvor han bor sammen med sin kone Maria. Men Nigel er en taber, forholdet er kærlighedsløst og begge er på stoffer. Nigel skylder konstant store summer væk, og han undytter chancen for at tjene nogle lette penge, da han bliver tilbudt at arbejde for en mand, som kaldes “Præsidenten”. Gennem arbejdet møder Nigel Tanya, en prostitueret, som også arbejder for “Præsidenten”. De to tiltrækkes af hinanden og indleder snart en hemmelig affære.