Late Quartet, A
Udgivet 18. dec 2013 | Af: paideia | Set i biografen
I – Adagio. En succesful strygerkvartet mødes til starten af en ny sæson. Denne gang har de kastet sig over Beethovens berømte sidste kvartet, der skal spilles ud i ét uden pauser, hvilket er en betragtelig udfordring for musikerne. Cellisten Peter er lidt fraværende efter hans kone for nyligt er død. Violinisterne Daniel og Robert bider lidt af hinanden, mens Roberts kone og gruppens bratschist, Julie, gyder, som hun tilsyneladende plejer, olie over vandene. Instrumenter (og karakterer) stemmes mod hinanden, og alt ser ved første øjekast ud til at forløbe roligt og velkendt.
Hvis jeg skulle fremhæve ét gennemgående tema i filmen, så ville det være frustration. Alle karaktererne længes efter noget, som de ultimativt aldrig vil opnå. Peters forestående exit fra gruppen tvinger alle disse indebrændte følelser frem i lyset og op imod hinanden. Det kræver selvsagt gode skuespillere at forløse uden at forfalde til det teatralske, og det har “A Late Quartet”. Walken er herlig i en ukarakteristisk lavmælt rolle. Han svæver over vandene uden rigtigt at involvere sig. Hoffman og Keener er lige så gode, som jeg forventede, men for mig var det Mark Ivanir, der virkelig imponerede.
Instruktøren Yaron Zilberman har en baggrund fra dokumentarfilm, hvilket giver sig udslag i et til tider lidt statisk og barberet udtryk. For det meste tjener det dog filmen godt, da det giver plads til skuespillerne. Den eneste mislyd (tøhø…) i skuespillet er Imogen Poots, der spiller sin Alexandra lidt for overdrevet og teatralsk i forhold til resten af castet. Undtagelsen for dette stilistiske træk er musikken, der til gengæld er både engagerende og overvældende, og som løbende fungerer som kommentar til filmens handling. På den måde smelter kunst og virkelighed sammen, indtil musikerne bogstaveligt talt ofrer sig for musikken.
IV – Vivace con moto. Jeg havde egentlig forventet mig en mere blød og sentimental film, men blev positivt overrasket over at opleve et skarpt og bidsk drama om forholdet mellem livet og kunsten. Er man til klassisk musik, er det en oplagt fornøjelse, men andre bør også give den en chance. Det kræver ingen universitetsgrad i musikvidenskab for at forstå filmens univers, og musikken og skuespillet burde kunne nydes af enhver.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet