MedvirkendeAlexandre Willaume, Magnus Millang, Lars Mikkelsen

GenreAction, Komedie, Animation

I biografen09/02/2017

LEGO Batman Filmen

5 6
Selv Batman elsker Batman

Hvor sur er Batman i 2017? Den mørke ridders humør er nærmest kun dalet siden 1960’ernes serie med Adam West. En deroute sat i gang af verdens dårligste terapeut, Frank Miller, og cementeret af Nolan og Snyder med den ene mere mørke og alvorlige spillefilm efter den anden. Til de flestes store fornøjelse. Men så var der jo lige “LEGO Filmen”, hvor Batman tog en ny (gammel) drejning over i selvrefererende superstjernesuperhelt. Den slags metafjolleri som Deadpool har gjort til det nye sort. På lånt tid. For som man hurtigt lærer af flabet veloplagte “LEGO Batman Filmen”: Der er kun én superhelt, som ser godt ud i sort.

Det handler om ego. Superheltens og superskurkens. Men også skabernes. Den indædte seriøsitet fra DC og Warner Bros. får et skud for boven allerede under de sølvskinnende logoer, der følges af Batmans eget fanboy-kommentarspor. Folk er ligeglade med producentens navn, så længe det ser macho ud, lyder den gennemgående besked. På effektiv vis er alle parader pillet ned fra start, men heldigvis er punkteringen af Batman-myten ikke kun en fiks idé, der bliver træt halvvejs. Symbolet er selve omdrejningspunktet i fortællingen om en mand, der lever gennem andres idolisering af et flagermus-kostume.

I “The Dark Knight” forsøgte Bruce Wayne at opløse sig selv som menneske og blive en idé. Billedet på modstanden mod ondskab. I “LEGO Batman Filmen” er han lykkedes til fulde. Batman er på toppen, og succesen er forførende. Så når Bruce kommer hjem i bathulen på batøen, tager han ikke engang masken af. Wayne Manors sale runger tomt, mens Bruce spiser Hummer Thermidor og ser Jerry Maguire på storskærm. Det er på én gang pandesmækkende åndssvagt og ret rørende. For ensomheden er der, men uden helt at bryde igennem.

For skallen af arrogance er simpelthen for tyk. Ingen er god nok til at komme tæt på. I en ret genial omvending af deres evige afhængighedsforhold nægter Batman endda at udnævne Jokeren til sin ærkefjende. Han synes faktisk, at Superman er mere irriterende. Dét monumentale svigt gør klovneprinsen mere depressiv end manisk, men bliver også kimen til en plan a la den legendariske ‘Knightfall’-historie. Isoler Batman, og send hele skurkegalleriet efter ham. Her er vi bare ude på LEGO-overdrevet, hvor ungerne har blandet kasserne sammen og byttet Bane, Clayface og Gækkeren ud med Sauron, Lord Voldemort og Gremlins!

Forskellige filmuniverser flyver rundt i Gotham, og det kan til tider føles lidt kaotisk, især fordi den danske oversættelse skal gøre en del krumspring for at få alt med. Det hele holdes dog solidt sammen af kernefortællingen om det spirende makkerskab mellem Batman, Dick Grayson og den nyudnævnte politichef, Barbara Gordon. Der er stor komik i opstillingen af skurkebekæmpelse som inkluderende RUC-gruppearbejde kontra blærerøvsprojekt for den ensomme ulv. Selv om LEGO-maskinerne konstant bygges om, er der sjovt nok altid kun ét sæde i Batmobilen.

Batman er i virkeligheden slet ikke sur, det er bare, fordi det er sejere aldrig at smile. “LEGO Batman Filmen” prikker til hans oppustede alvorsballon og lader det vælte ud med heliumstemmer, metajokes og den obligatoriske ‘awesome’-technosmaddersang, der er blevet et slags varemærke for LEGO. Musikken kan dog slet ikke ødelægge, at LEGOs farvelade-batman er en fremragende tilføjelse til universet. Og vel den bedste DC-film siden “The Dark Knight Rises”.

I samme stil, som gjorde “The Lego Movie” til et globalt fænomen, får den selvhævdende superhelt fra den første film, stjernen over dem alle, ifølge ham selv, Batman – nu sit helt eget biografeventyr med “LEGO Batman Filmen”.

Nye tider er på vej i Gotham City, og hvis Batman skal kunne redde byen fra Jokerens fjendtlige overtagelse, bliver han nødt til at droppe hans ego-helte stil og lære at samarbejde med andre, og måske – ja, måske – kan han også samtidig lære at sænke paraderne, bare en lille smule.