Life and Death of Peter Sellers, The

InstruktionStephen Hopkins

MedvirkendeStanley Tucci, John Lithgow, Miriam Margolyes, Emily Watson, Geoffrey Rush, Charlize Theron, Stephen Fry, Peter Vaughan, Alison Steadman, Henry Goodman, Peter Gevisser, Sonia Aquino, David Robb, Richard Ayoade, Edward Tudor-Pole

Længde122 min

Life and Death of Peter Sellers, The

4 6
Hører man navnet Peter Sellers, forestiller de fleste sig sikkert, at han også uden for rampelyset var en underholdende person. I filmen “The Life and Death of Peter Sellers” er han da også det, men dertil er han en person som på et splitsekund kan skifte fra at være netop aldeles charmerende til komplet usympatisk.

Om filmen giver et præcist billede af den virkelige Sellers, er ikke til at vide og basalt er det heller ikke det vigtigste – hvilket også er en af filmens hovedpunkter. Den leger med det biografiske og blander det sammen med det fiktive, så man bliver i tvivl om hvilken person Peter Sellers var – hvilket filmens version af Sellers også selv er i tvivl om. “Usynlig” er nemlig hvad han er, og han kommer først rigtig til liv, når han spiller en af sine roller.

Filmen får også et skud af metafiktion, da den stiller spørgsmål ved film som virkelighed. Kan og skal man stole på en film bare fordi den er baseret på virkelige personer og begivenheder? At filmen stiller skarpt på egne virkemidler kommer der en del interessante ting ud af. Det både giver filmen et element af overraskelse og understøtter konflikten mellem det biografiske og det fiktive. Desuden sker det ind mellem at Sellers “træder ud” af filmen og spiller hovedpersonerne i sit liv, men det at Sellers (som i forvejen allerede spilles af Geoffrey Rush) også spiller personerne i filmen om Sellers fungerer dog mindre godt, da det ikke tilføjer filmen meget andet end en forvirrende fidus.

Overraskende nok fokuserer filmen mere på Sellers som den triste klovn frem for den glade, men heldigvis bliver vi alligevel ikke snydt for de sjove episoder som man forventer ved en film om Peter Sellers. Sellers spilles som nævnt af Geoffrey Rush, der måske ikke er det mest oplagte valg, men efter lidt makeup og en kraftpræstation er portrættet af Sellers absolut lige i øjet – især når han ifører sig det lille kendetegnende moustache og begynder at opføre sig som et frænsk fjøls eller ruller rundt som Dr. Strangelove eller en anden af Sellers’ mange mærkværdige skabninger. Filmen er på den måde en film for folk som elsker film om film. Et eksempel på en lille filmjoke er hvordan en ellers fredelig scene lige pludselig skifter over i et dystert sceneri, da den alvorsfulde instruktør Stanley Kubrick (spillet af Stanley Tucci) første gang dukker op på skærmen.

Skuespilpræstationerne er i top. Rush er fremragende og selvom han har den altoverskyggende hovedrolle er der også blevet plads til gode præstationer fra bl.a. Charlize Theron, John Lithgow og Emily Watson.

Hvis filmen har et stort minus, så er det at den er meget episodisk fortalt. I fortællingen om Sellers liv bliver der sprunget for meget fra den ene periode til en anden. Af den grund er det også en fordel, hvis man i forvejen kender lidt til Peter Sellers og dennes filmroller. Men hvis filmen fortællermæssigt er noget usammenhængende, er det selve portrættet af Sellers og legen med det fiktive der gør den til et interessant bekendtskab, hvor man ikke skal stole på alt hvad man ser.

Video”The Life and Death of Peter Sellers” præsenteres i 1.85:1 Anamophic Widescreen, og overførelsen er mere end godkendt. Da det er en meget farverig film, kunne man godt frygte at farverne kunne smelte lidt sammen, men de fremstår meget levende og de mørkere nuancer har en god dybde. Der en ingen synlige fejl og billedet må også siges at være skarpt.
AudioLyden bliver leveret i Dolby Digital 5.1. Da filmen er dialogorienteret er vi ikke ude i den store lydparade, men arbejdet er gennemgående solidt udført. Dialogen er klar og lydeffekterne samt musikken spredes fint rundt i hele lydfeltet.
EkstramaterialeEt kommentarspor med instruktør Stephen Hopkins og Geoffrey Rush er hovedattraktionen blandt dvd’ens ekstramateriale. De fokuserer meget lidt på hvad der foregår på skærmen og koncentrerer sig om at viderebringe deres fascination af Sellers og kommer med en masse interessante informationer, som der ikke blev plads til i filmen. Kommentarspor kan have en tendens til at blive lidt uinteressante fordi deltagerne tit nøjes med at kommentere det åbenlyse, og netop det at vi her får en anden indgangsvinkel er med til at gøre dette kommentarspor værdigt. Filmens forfattere Christopher Markus og Stephen McFeely kan findes på et andet og noget mindre interessant kommentarspor. Desuden er der også “The Making of ‘The Life and Death of Peter Sellers'”, som trods titlen fokuserer mere på de involverede tanker omkring Sellers end selve arbejdet med filmen. Ekstramaterialet rundes af med 8 slettede scener.

“The Life and Death of Peter Sellers” bæres frem af en fantastisk præstation af Geoffrey Rush, som er pakket ind i en godkendt udgivelse.

“The Life and Death of Peter Sellers” giver et portræt af en af filmhistoriens største og mest talentfulde komikere, hvis enestående parodier har gjort ham til et kultikon hele verden over. Peter Sellers – hele verdens, franske politikommisær Clouseau i de uforglemmelige Pink Panther-film, Dr. Strangelove i Stanley Kubricks komedie af samme navn eller som Mr. Robinson i “Ladykillers” – er ikke gået i glemmebogen, selvom det er godt og vel 25 år siden han forlod det jordiske liv.