Losers, The

InstruktionSylvain White

MedvirkendeJeffrey Dean Morgan, Zoe Saldana, Chris Evans, Idris Elba, Columbus Short, Óscar Jaenada, Jason Patric, Holt McCallany, Peter Macdissi, Peter Francis James, Tanee McCall, Mark Ginther, Daniel Kalal, Colin Follenweider, Garrett Warren

Længde106 min

GenreAction, Drama, Adventure

Losers, The

3 6
Ironi eller alvor?

Man må have boet under en sten i det nordlige Sibirien, hvis det er gået hen over hovedet på én, at filmatiseringer af tegneserier har været enormt populære i de sidste ti år. Tegneseriegiganten Marvel har været primus motor med kæmpesuccesser som “Spider-Man”-trilogien, “Iron Man”, “Fantastic Four” samt “X-Men”-filmene inklusive spin-offs, men også den anden markante spiller på banen, DC Comics, har haft talrige udgivelser som f.eks. “Batman”-serien og “Superman Returns”. I denne omgang skal det handle om endnu en DC-filmatisering (denne gang fra DC’s gren af voksentegneserier, Vertigo), som dog ikke er i samme liga som førnævnte – den mindre kendte, men mindst lige så actionfyldte “The Losers”.

En lille gruppe specialtrænede soldater er sendt på mission i den bolivianske jungle. Deres opgave er at udrydde et skjult narkokartel, men da deres leder, Max, giver ordren til et luftangreb på narkobasen, opdager soldaterne, at denne er fyldt med børn, og på trods af Max’ ordrer om at lade være beslutter de sig for at redde dem ud i sidste øjeblik. Efter endt mission går det op for soldaterne, at noget er, som det ikke skal være. Inden længe indser de, at Max forsøger at udrydde dem, og de søger tilflugt som anonyme indbyggere i en mexicansk landsby. Men de fem soldater er ikke lette at slå ud og tager på en vendetta mod den mystiske Max.

Der er ingen tvivl om, at instruktør Sylvain White har ønsket at lave den ultimative drengerøvsfilm, men man fornemmer samtidig, at dette er gjort med et slet skjult ironisk glimt i øjet, som gør det svært at bedømme, om filmen er alvorligt ment eller måske i virkeligheden en kommentar til actiongenren, som den ser ud i dag. Allerede i filmens første indstilling gøres dette skisma klart: Vi hører en dybt patriotisk stemme tale om at forsvare fædrelandet, men der går ikke mange sekunder, før det viser sig at være et dukkespil, som tager pis på netop den patriotiske soldat.

Ironisk eller ej, de klassiske drengerøvselementer er til stede i en grad, som kun de færreste actionfilm kan præstere. De fem soldater er ekstremt karikerede typer med navne som Pooch, Cougar og Rogue, og der er absolut intet i deres personer, som gør det muligt for seeren at identificere sig med dem. Jo, det skulle da lige være, at en af dem har en gravid kone i hjemlandet USA, men derudover er der ikke andet end rå attitude og kampgejst – al forhistorie er skrællet væk, hvilket gør det nærmest umuligt at interessere sig for dem.

Og så er der selvfølgelig den megen action, som fylder en ganske stor del af historien ud. Heldigvis er sekvenserne ikke helt fantasiforladte, og det er med til at redde en film, som ellers ikke har det store at byde på. Der er taget tydelig inspiration fra Zack Snyder, der har etableret sig som en af de store actionkonger med film som “300” og den überfede “Watchmen”, men “The Losers” når desværre ikke op på samme niveau som Snyder. I stedet præsenteres vi for nogle udmærkede, men ikke synderligt spektakulære actionsekvenser, som gerne afsluttes af med en flad one-liner eller to.

“The Losers” er absolut velegnet som tømmermandsfilm, da historien ikke kræver for mange aktive hjerneceller, og man kan sagtens drive lidt ud og ind af søvnen uden at gå glip af det store. Filmen er i sig selv et meget godt billede på actiongenren anno 2010, hvor der lægges ekstremt meget vægt på overvældende actionsekvenser med tonsvis af computereffekter og ekstremt lidt vægt på karakterer og historie. Hvis man er til den slags, skal man ikke holde sig tilbage for at se “The Losers”, men hvis man derimod føler, at alle actionfilm efterhånden ligner hinanden, er nærværende film ikke dén, der kommer til at ændre éns holdning.

Præsenteret i 2.35:1. Der er kun én enkelt ting, som afholder denne dvd fra at få seks stjerner for videotransferet, og det er skarpheden, som kunne være lidt bedre. På alle andre punkter er billedet fantastisk. Farverne er enormt kraftige – på grænsen til at være for meget, men uden at være det – der er ingen edge-enhancement eller udtværing, og kontrasten er ekstremt stabil. Næsten perfekt!

Dolby Digital 5.1. Traditionen tro er der også i denne actionfilm knald på lyden. Der er masser af panoreringer i form af helikoptere, missiler og kugler, som flyver om ørerne på både karaktererne og publikum, og bassen får også lov at komme på scenen med bunkevis af eksplosioner. Sidstnævnte er dog mixet en anelse for højt, hvilket får bunden til at lyde meget voldsom. Dialogen er derimod lige i øjet, og havde det ikke været for den heftige bas, var audiosporet landet på topkarakteren.

På dvd’en kan man finde en enkelt lille featurette om filmens kvindelige hovedrolle, Aisha. Hun bliver i øvrigt spillet af Zoë Saldana, som de fleste kender som sexet, blåt rumvæsen i “Avatar”. Featuretten er ganske kort og ikke synderligt oplysende, men man får da lov at kigge lidt mere på Zoë.

“The Losers” er på mange måder en temmelig ligegyldig udgivelse, men man må alligevel give filmselskabet, at der er gjort noget ud af den audiovisuelle præsentation, som er i topklasse. Filmen selv er langtfra et must, ikke engang for actionfreaks, men som sagt vil den gøre sig godt som baggrundsfilm dagen derpå. Og den slags film er der jo også brug for!

<a href="http://video.msn.com/?mkt=en-us&from=customplayer_en-us_movies_movietrailershub&fg=MsnEntertainment_MoviesTrailersGP2_a&vid=1b9d070f-aff2-47f6-8a86-9b2b44ec4fc6" target="_new" title="'The Losers' Exclusive Look">Video: 'The Losers' Exclusive Look</a>