Love and Other Drugs

InstruktionEdward Zwick

MedvirkendeJake Gyllenhaal, Anne Hathaway, Oliver Platt, Hank Azaria, Josh Gad, Gabriel Macht, Judy Greer, George Segal, Jill Clayburgh, Kate Jennings Grant, Katheryn Winnick, Kimberly Scott, Peter Friedman, Nikki Deloach, Natalie Gold

Længde112 min

GenreKomedie, Romantik

IMDbVis på IMDb

I biografen06/01/2011


Anmeldelse

Love and Other Drugs

3 6
En bitter pille

Man kan have alle de rette ingredienser i en kage og stadigvæk dosere dem så galt, at resultatet bliver uspiseligt. På mange måder gør det samme sig gældende for film, hvor mange forskellige gode indfald ikke nødvendigvis resulterer i et sammenhængende og velfungerende værk.

Sådan er det også i “Love and Other Drugs”, der ellers indeholder mange lovende elementer, og som umiddelbart byder op til en behagelig dans. Anne Hathaway og Jake Gyllenhaal er immervæk et attraktivt par, og at overvære lidt uartig romantik mellem de to lyder ikke umiddelbart som den værste måde at tilbringe et par timer på.

Gyllenhaal indtager hovedrollen som Jamie Randall, der er en charmerende slubbert af en sælger, som til trods for sit ukuelige gåpåmod aldrig har drevet det videre end til at sælge fjernsyn i en hi-fi-butik – måske fordi han lader til at bruge mere tid på at pjatte med kunderne end rent faktisk at forsøge at sælge dem noget. Til gengæld har han ren succes med at sælge sig selv til kærlighedshungrende kvinder, som på stribe lægger sig for at modtage en omgang med tv-antennen. Han prøver i stedet lykken i medicinalindustrien og finder sit rette kald som sælger af viagra-piller. Den glatte fyr finder imidlertid også sit kvindelige modstykke i Maggie, som ligesom ham kun er interesseret i nogle hurtige omgange uforpligtende sex. Snart begynder følelserne dog alligevel at trænge sig på, og det gnidningsløse knald viser sig trods alt at være knap så gnidningsløst.

Det mest bemærkelsesværdige ved “Love and Other Drugs” er dog hverken historien om viagraens indføring, den satiriske udlevering af medicinalindustriens mindre charmende sider eller den spirende romance mellem de to knaldperler, men derimod det forhold, at Maggie lider af tidlig Parkinsons sygdom. Kærlighedshistorien tager dermed et sving mod melodrama, og spørgsmål presser sig på om præcis, hvordan deres fælles fremtid ser ud sammen, og om sygdommen vil komme imellem dem. I filmens mest effektive scener tager parret til møde for Parkinsons-ramte, og de lidendes og ægtefællernes beretninger er unægtelig både rørende og barske. Problemet er ikke, at scenerne er dårlige eller irrelevante – det er de bestemt ikke – problemet er, at de harmonerer så umådelig dårligt med resten af filmens indhold. Det er immervæk svært at gå fra penis-vitser til kronisk sygdom – og slet og ret umuligt at gå tilbage igen, som vi gør i filmens sidste akt.

Hathaway og Gyllenhaal er ellers behageligt selskab, og selvom begge deres figurer er temmelig vagt beskrevet, så formår de at bringe charme til rollerne. Oliver Platt og Hank Azaria bidrager ligeledes med fine præstationer, hvorimod Josh Gad i rollen som kikset bror føles som en figur fra “Tømmermænd i Vegas” eller “American Pie”, der ved et uheld er blevet anbragt i den forkerte film.

Instruktøren Edward Zwick er mest kendt for sine actionprægede film som “Blood Diamond” og “The Last Samurai”, men har øjensynligt her anet en historie med vægt nok til at tage springet ud i en anden genre. Ambitionerne fejler da heller intet, men resultatet er alligevel en noget slap uharmonisk affære, som med sine 112 minutter når at opbruge ens tålmodighed før afslutningen. Der skal mere end et enkelt skud viagra til for at bringe denne historie til fuld rejsning.


Kort om filmen

Den tiltrækkende og frisindede Maggie vil ikke lade nogen eller noget holde hende fast. Men hun møder sit sidestykke i Jamie, hvis ubønhørlige og næsten ufejlbare charme hjælper ham med damerne og i den hårde branche inden for farmaceutisk handel. Det overrasker både Maggie og Jamie, da deres forhold udvikler sig, og de bliver totalt afhængige af deres kærlighed til hinanden.