InstruktionAng Lee

MedvirkendeTony Leung Chiu-Wai, Tang Wei, Joan Chen, Lee-Hom Wang, Anupam Kher, Chih-ying Chu, Ying-hsien Kao, Ko Yu-Luen

GenreDrama, Drama, Romantik, Romantik, Thriller, Thriller, Krig, Krig

I biografen14/03/2008

Lust, Caution

4 6
Soft-porn-dramaturgiAng Lee er en bemærkelsesværdig filminstruktør. Med et CV, der tæller komedien “Pushing Hands” som debut, efterfulgt af Jane Austen-filmatiseringen “Fornuft og følelse”, den buddhistiske karatefilm “Tiger på spring, drage i skjul”, superhelten “Hulk” og homoerotisk drama i western-miljø i “Brokeback Mountain”, må Ang Lee siges at være yderst vidtfavnende og bemærkelsesværdig.
Det kan derfor overraske noget, at den 53-årige taiwaneser denne gang vælger at kaste sig over noget så tilsyneladende normalt som et lokalhistorisk besættelsesdrama. “Lust, Caution” viser sig dog alligevel ikke at være helt normal. Filmen udspiller sig i tiden lige før og under 2. Verdenskrig i Kina. Wong Chia Chi går på universitetet, hvor hun bliver involveret i en patriotisk teatergruppe, der beslutter sig for at udføre politiske snigmord for at stoppe de kinesiske kollaboratører, som ønsker samarbejde med diktaturstaten og stormagten Japan.

Medlemmerne i teatergruppen finder hurtigt en rollefordeling i deres nye spionliv, hvor Wong skal indlede en affære med den højtstående kollaboratør Mr. Yee, og de resterende – herunder den unge idealist Kuang Yu Min, der oprindeligt samlede gruppen – skal holde sig bag kulisserne og planlægge snigmordet. Wong er dygtig til sin nye rolle overfor Mr. Yee… så dygtig, at hun snart ikke kan skelne morderen fra elskeren.

Som titlen påpeger, ligger spændingsfeltet i “Lust, Caution” mellem de underliggende seksuelle drifter og den overliggende alvorlige og farlige virkelighed. På overfladen er der verdenskrig og urolighed i det kinesiske samfund, men lige under ulmer de tidløse og dyriske drifter stadig upåvirket af bomber og støvletramp. Det sadomasochistiske og alligevel ømme forhold, der opstår mellem Wong og Mr. Yee, er mesterligt portrætteret som følgen af disse naturlove. Ang Lees modige instruktion viser sig i særdeleshed i de adskillige heftige erotiske scener, der med den ene sexstilling efter den anden både skaber kreative og spændende billedkompositioner og afspejler Wong og Mr. Yees temperament i, hvad næsten må kaldes soft-porn-dramaturgi.

Desværre lever resten af “Lust, Caution” ikke helt op til det niveau, der bliver lagt for dagen af Mr. Yee og Wong, spillet af henholdsvis Tony Leung og debuterende Tang Wei. Selv om resten af skuespillerne, heriblandt Joan Chen, spiller med overbevisning, er de alligevel fanget i en noget gumpetung historie, der med det tunge tempo ikke helt er gearet til de mange biroller, filmen er fyldt med.

“Lust, Caution” er en flot film, der på overfladen ligner et helt normalt krigs- og kærlighedsdrama, men i virkeligheden heldigvis ikke er det. Filmen forvandles i stedet til et studie i den rå tiltrækningskræft og den sensuelle kærlighed skænket af naturen og bragt til live mellem synder og helgen. Man kunne blot ønske, at resten af filmen dampede med samme intensitet som temaet og Wongs sexliv, men den film må vi have til gode, da Ang Lee tydeligvis hverken har mistet talent eller lidenskab.

Den unge kvindelige spion Wong Chia-Chi bliver sat til at udspionere den højtstående japanske minister Mr. Yee. Under dække som Mrs. Mak forsøger hun at komme ind på livet af ham, men hurtigt erfarer hun, hvor svært det er at være intim med fjenden uden samtidig at involvere sig følelsesmæssigt.