Machete

InstruktionEthan Maniquis, Robert Rodriguez

MedvirkendeDanny Trejo, Robert De Niro, Jessica Alba, Steven Seagal, Michelle Rodriguez, Jeff Fahey, Cheech Marin, Don Johnson, Shea Whigham, Lindsay Lohan, Cheryl Chin, Daryl Sabara, Gilbert Trejo, Ara Celi, Tom Savini

GenreAction, Thriller

I biografen09/12/2010

Machete

3 6
Smæk med klingen

Filmselskaber skal som regel slås med at få en lang spillefilm presset ned til et par minutters essens, når der skal laves en trailer for at sælge filmen, men det modsatte er tilfældet for “Machete”, der har taget den omvendte tur.

“Machete” kom til verden som en falsk trailer i Quentin Tarantino og Robert Rodriguez’ “Grindhouse”-film, og den fornøjelige opvisning i dårlig smag vækkede så stor opmærksomhed, at Rodriguez nu har udvidet traileren til en hel film. Til spørgsmålet ”Var det så en god ide?” må svaret dog uundgåeligt være ”både og”. Nogle ideer fungerer bedre i kort format, og effekten er undertiden lidt som at få leveret den samme Skoda-vittighed om igen – blot med den forskel, at det denne gang tager halvanden time at fortælle den.

Filmen omhandler den drabelige herre med det skarptklingende navn Machete, som i bedste 70’er stil ala “Shaft” er en sexmaskine for alle kvinderne og en sikker død for alle skurke. Han spilles af den hypnotisk grimme Danny Trejo, der fra naturen og et hårdt livs side er blevet udstyret med et ansigt så hærget, at man nærmest tror, det kan få små børn til at græde. Han ligner ikke en mand, man tager pis på, men det er ikke desto mindre det, en ondsindet bagmand gør, og efter et par af de klassiske “forrådt og efterladt som død”-scener må den hårdkogte mexicaner gribe den lange kniv og tage på hævntogt mod en bagmand, en senator og en narkohandler.

Hvis man så Rodriguez’ “Planet Terror”, har man en ret god ide om, hvad der er i vente, og “Machete” kaster sig omgående over de mest fortærskede B-films paroler og er som sædvanligt fyldt med afhuggede lemmer, vilkårlige eksplosioner og kvinder i stramme (og sparsomme) fetichistiske læder-outfits. Rodriguez har dog også en høne at plukke med USA’s behandling af flygtninge fra Latinamerika og har vedvarende krydret fortællingen med henvisninger og fordømmelse af denne. Nogle indslag fungerer elegant – en grafisk fremstilling af, hvordan et elektrisk hegn skal holde flygtninge ude, er sublim satire – men alt for ofte bliver de forstyrrende elementer, som indsættes så klodset og overpædagogisk, at man til tider føler sig hensat til en DR-børneudsendelse fra 80’erne.

Filmens ensemble-cast er imponerende broget og går lige fra en Oscar-vinder i form af Robert De Niro over sexkillinger som Jessica Alba og Michelle Rodriguez, “Miami Vice”-stjernen Don Johnson og til en afdanket actionhelt i skikkelse af Steven Seagal. Deltagelsen fra Robert De Niro og Don Johnson er dog begrænset og ikke ligefrem mindeværdig, og i stedet vælger Rodriguez at give taletid til de kvindelige elementer. Det var mildt sagt en dårlig ide og ikke mindst en tale fra Alba er en pinefuld affære at overvære. Til gengæld bidrager Seagal med noget ufrivillig komik i form af de spøjse dragter, han bærer, som øjensynligt er et mislykket forsøg på at skjule det voksende bildæk på mavsen.

Bedst fra herligheden slipper faktisk B-films veteranen Jeff Fahey, som ligesom Danny Trejo spiller storts set uden omsvøb og ironisk afstand og måske netop derfor får noget ret godt ud af materialet. Filmen er i det hele taget stærkest, når den tager den kulørte genre forholdsvist alvorligt og svagest i de dele, hvor den bliver for begejstret over sin egen kløgt. At se Danny Trejo bruge skurke som pindebrænde har dog sine stunder, og som kortvarig eskapisme er filmen acceptabel. Men særligt mindeværdige syn byder “Machete” dog ikke på. Måske altså lige med undtagelse af en enkelt scene, hvor Machete som en brutal Tarzan svinger sig ind i et vindue ved hjælp af en udflået tarm – der kan man da tale om at tage røven på folk.

Den tidligere politimand Machete hyres af nogle lyssky personer til at myrde en navngiven amerikansk senator, der er tilhænger af stramninger inden for indvandringspolitikken omkring den mexicanske grænse. Uheldigvis overlever senatoren attentatforsøget, for i det samme er der en hitgruppe 2, der forsøger at myrde Machete. Han overlever med nød og næppe, men til trods for, at der hviler en dødsdom over ham, lykkes det ham at flygte fra hospitalet, og efter han er blevet lappet nødtørftigt sammen, gør han sig klar til opgøret med alle de, der troede, at de kunne udnytte ham… og slippe godt fra det!