Mamma Mia!

InstruktionPhyllida Lloyd

MedvirkendeMeryl Streep, Pierce Brosnan, Amanda Seyfried, Colin Firth, Stellan Skarsgård, Julie Walters, Christine Baranski, Nancy Baldwin, Enzo Squillino Jr., Rachel McDowall, Dominic Cooper, Helen Soraya

Længde108 min

GenreKomedie, Komedie, Romantik, Romantik

I biografen11/07/2008

Mamma Mia!

3 6
Girl-powerKan du forestille dig Bridget Jones’ søde kæreste, voldtægtsmanden fra “Dogville”, James Bond, Karen Blixen, og den gode heks fra Harry Potter synge sammen for fulde lungers kraft midt i det græske øhav? Nej vel, men det er altså, hvad deres mere virkelighedsnære skikkelser Pierce Brosnan, Meryl Streep, Colin Firth, Stellan Skarsgård og Julie Walters foretager sig i sommerens filmatiserede scene-musical “Mamma Mia!”
Den unge, lyshårede Sophie, der er bosat på den græske ø Kalokairi, skal giftes med den solbrune surferdreng Sky, men inden da vil hun da gerne også finde ud af, hvem hendes far er, så der er nogen til at give hende væk ved alteret. Sophies mor Donna ejer et faldefærdigt, men dog charmerende hotel på øen og har så travlt med arbejdet som hotelbestyrer, at hun ikke opdager, at Sophie har taget hendes ungdomsdagbog og inviteret samtlige gamle flammer, der kronologisk set kunne være hendes far, med til brylluppet.

Det er over 20 år siden, Björn Ulvaeus, Benny Andersson, Agnetha Fältskog og Anni-Frid Lyngstad sidst musikalsk ytrede sig som pop-gruppen ABBA. Med enorme salgstal kun overgået af prominente navne som The Beatles, Sinatra, Elvis og Michael Jackson og med broadway-succes-musicalen “Mamma Mia!” i baghånden er spillefilmen vel uundgåelig. Naturligt nok er det Phyllida Lloyd – den samme kvindelige teaterinstruktør bag hit-musicalen – der får lov at følge historien om Sophie og Donna ned ad film-altergangen med tidløs svensk pop-genialitet i orgelpiberne.

“Mamma Mia!” er en selvudråbt såkaldt feel-good-film og ja, med en banal og ukompliceret historie, farverige billeder med græsk ø-paradis som kulisse krydret med fjerlet drama, så er det naturligvis svært at føle sig dårligt tilpas og dvæle ved den kosmiske meningsløshed. Når skuespilkunstens gudinde Meryl Streep synger disco evergreens som “Mamma Mia”, “Super Trouper” og “Money, Money, Money”, vil biografsæderne med sikkerhed rokke frem og tilbage, selv om enkelte sange opstår forholdsvis umotiverede. Det bliver straks værre, når hit-materialet ophører, og den overdrevne humor tager over.

Selv om musical-genren automatisk får sit publikum til at strække sig en hel del, hvad gælder realisme og fremdrift, er det bare for meget at se henholdsvis Sophies og Donnas venindetrioer fnise, grine og fyre indforståede hilse-remser af i et sådan niveau, at man begynder at mærke de usynlige udslæt pigelus, man ellers troede forsvandt i 7. klasse. Man kunne måske tro, at en kvindelig instruktør ville undgå at portrættere sit eget køn så østrogenfyldt, men sjovt nok opstår den mere underspillede og velfungerende humor mellem mændene Brosnan, Firth og Skarsgård. Girl-poweren bliver dog brugt positivt, når hele øens kvindebestanddel valfarter til en lang badebro for at bevæge sig til “Dancing Queen” med hurtig og sjov koreografi.

De unge skuespillere synger ligeså godt som de ældre, men slider ellers med alt andet. Dominic Cooper og Amanda Seyfried, der spiller henholdsvis Sky og Sophie, formår aldrig at blive interessante karakterer og blegner fuldstændig som hvide plastic-havestole i den græske sol på en billig Spies-rejse. I stedet må de finde sig i skæbnen som sort-hvide kransekagefigurer til den egentlige vedkommende historie med de ældre skuespillere, der tager al den plads, filmen giver. The winner takes it all, og Meryl Streep tager også læsset og inkasserer det meste af opmærksomheden i sin virtuose kærlighedsbitre finalesang, der hæver niveauet en stund i et ellers ret jævnt fortalt forhold til ekskæresten.

Der er ingen tvivl om, at “Mamma Mia!” vil både glæde og underholde ABBA-fans, og der er gode ingredienser i form af de modne skuespillere og den ørehængende musik, men desværre er resultatet alligevel en noget forglemmelig filmoplevelse, der ikke efterlader meget andet end et lille smil på læben og en evindelig trang til at fløjte “Mamma Mia” – men det er jo heller ikke det værste her i verden.

“Mamma Mia!” er historien om den selvstændige, enlige mor, Donna, som ejer et lille hotel på en idyllisk, græsk ø og hendes livsglade datter, Sophie, som hun har opdraget alene og nu skal forsøge at give slip på. Til Sophies bryllup har Donna inviteret to af sine bedste veninder – den praktiske og kontante Rosie og den rige og flere gange skilte Tanya – fra hendes tidligere backingband Donna and the Dynamos. Men Sophie mangler en far, der kan føre hende op ad kirkegulvet, så hun har i al hemmelighed inviteret tre andre gæster, alle mænd fra Donnas fortid, tilbage til det Middelhavsparadis, de besøgte 20 år tidligere. I løbet af 24 kaotiske og magiske timer vil ny kærlighed blomstre og gamle romancer blusse op igen på denne frodige ø af muligheder. Inspireret af ABBA’s fortryllende sange som “Dancing Queen”, “S.O.S.”, “Money, Money, Money” og “Take a Chance on Me” er “Mamma Mia!” en hyldest til mødre og døtre, gamle venner og genfunden familie.