Marina Abramović: The Artist Is Present
Udgivet 26. mar 2013 | Af: Sarahih | Set i biografen
Marina Abramovic er nok ikke et navn, der får klokken til at ringe hos de fleste. Ikke desto mindre har hun i omtrent 40 år dedikeret sit liv (og sin krop!) til performancekunsten, og hun er et veletableret navn inden for denne kunstarts domæne. Og nu er der lavet en dokumentar om den jugoslaviske skønhed, men desværre afskrækker filmens omdrejningspunkt nok en del fra den ellers overvældende smukke oplevelse, det er at se “Marina Abramovic: The Artist Is Present”. Og det er synd og skam.
Performancekunst kan være en forunderlig størrelse, og hvis det ikke havde været for Marina Abramovics korte optræden som sig selv i sidste sæson af tv-serien “Sex and the City”, så var undertegnede totalt tabt bag en vogn, hvad angår bare en smule kendskab til kunstneren. Det skulle også vise sig, at det ikke var performancekunstaspektet af dokumentaren, som vakte størst begejstring hos denne anmelder, men derimod det personlige indblik man får i Abramovic. Som kuratoren Klaus Biesenbach meget rammende siger på et tidspunkt i filmen: ”Marina forfører alle.”
Billedsiden i dokumentaren er ganske fornemt udført, men det er ikke den del, der efterfølgende spøger i hukommelsen. Nej, det, som virkelig forfører og sætter sit præg på stemningen, er Nathan Halperns musikalske bidrag til dokumentaren. Det er som skræddersyet til Abramovic selv. Musikken er dejligt underspillet, men også dramatisk. Den forbliver altid på den lidt mørke og melankolske side af musikspektret og fungerer særdeles effektivt. Hver enkelt lille, furiøse violinstrøg er nemlig som en usynlig tråd, der knytter et ubrydeligt bånd mellem ens blik og det hvide lærred. Dog har dokumentaren også sine komiske øjeblikke, såsom da Abramovic spørger hendes gallerist, Sean Kelly, hvad han synes om idéen, at tryllekunstneren David Blaine i et værk skal sprætte Abramovic op med en økse – sådan rigtigt. Dette kommer kort efter, man har set Blaine tage en bid af sit vinglas, gennemtygge og synke det (spoiler-advarsel: Sean Kelly synes, det er en dårlig idé).
Undervejs siger Abramovic, at hun ønsker at gøre performancekunsten mainstream. Og det er desværre her, at dokumentaren “Marina Abramovic: The Artist Is Present” har sin akilleshæl. Vi oplever flere af Abramovics tidligere værker i filmen, men det er yderst sjældent, at man som tilskuer får forklaret, hvad der er den dybere mening bag det enkelte værk. Selvfølgelig vil det givetvis tage en del tid at forklare dem alle, men der savnes en lidt mere tilskuervenlig tilgang til hele performanceaspektet. Det forbliver lidt en lukket verden, og det er ærgerligt. På den anden side er Marina Abramovic en forførende kvinde, og filmen her skal nok få lokket et par stykker ind i performancekunstens gådefulde verden.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet