Mars Attacks!

InstruktionTim Burton

MedvirkendeNatalie Portman, Danny DeVito, Pierce Brosnan, Lukas Haas, Martin Short, Michael J. Fox, Jack Nicholson, Elizabeth Gorcey, Pam Grier, Glenn Close, Annette Bening, Lisa Marie, Rod Steiger, Tom Jones, Jim Brown

Længde106 min

GenreSci-Fi, Action, Komedie

Mars Attacks!

4 6
Baseret på tyggegummiet (!) af samme navn, er historien i Tim Burtons “Mars Attacks!” ekstremt simpel. Forbistrede rumvæsner fra Mars vælger at tage til Jorden og udslette den menneskelige race uden egentlig grund. Men de synes bestemt at more sig, mens de gør det. Det lyder som en opsummering af plottet til halvdelen af samtlige af de science-fiction film, som blev spyttet ud af den amerikanske filmmaskine tilbage i 50’erne og 60’erne. Filmen har også mange direkte og indirekte referencer til disse film, og det gør, at “Mars Attacks!” bliver til en af de mest særprægede film i genren i årevis.
Udgivet i kølvandet på Roland Emmerichs “Independence Day” på et tidspunkt, hvor offentligheden ikke længere syntes at have nogen appetit for, hvad der lignede storslået, ambitiøst science-fiction materiale, blev filmen noget nær et økonomisk flop. Men selvom de to på overfladen godt kan se ud til at ligne hinanden, så har de to film egentlig stort set intet tilfælles. “Mars Attacks!” er en meget morsom og flot science-fiction film, som desværre – helt uretfærdigt – blev forbigået af mange.

Der er tale om en af de mest stjernespækkede science-fiction film nogensinde. Jack Nicholson, Glenn Close, Annette Benning, Pierce Brosnan og Michael J. Fox er blot nogle af de navne, der dukker op i løbet af filmens 102 minutter. Der er konstant gang i den i al den tid, og takket være nogle originale og fornøjelige special-effects og et hurtigt filmisk tempo bliver filmen aldrig kedelig eller egentlig uinteressant.

Visse personer vil uden tvivl hurtigt miste interessen i filmen, fordi den ikke udvikler sig særlig meget eller følger nogle kendte konventioner eller filmiske regelsæt. Filmen er ligeså visuelt animerende, som dens historie på mange måder er udviklingsmæssigt stilstående. Men et hav af sjove og originale idéer, både visuelt og fortællermæssigt, sørger for at gøre “Mars Attacks!” til en film, som er mange gensyn værd.

VideoUheldigvis, ligesom mange af de andre Tim Burton DVD-billedsider, er billedsiden på “Mars Attacks!” DVD’en en anelse blød. Men til gengæld er billedsiden næsten fuldstændig blottet for artifacts og digital støj.
AudioEt ganske acceptabelt Dolby Digital 5.1 lydspor pryder denne DVD, og det er et ganske fint et af slagsen. En smule mere brug af baghøjtalerne havde dog bestemt ikke været af vejen.
EkstramaterialeEn håndfuld siders ‘Production Notes’, filmens trailer, noget tekst om skuespillerne og et ‘isolated score’ 5.1 lydspor, som indeholder både Elfmans herlige musik og filmens mange funky sange isoleret fra resten af filmens lyde.
Overall”Mars Attacks!” er en langt bedre film, end de fleste folk går rundt og tror. Flot, gennemført og fyldt til randen med 5-stjernede skuespillernavne. DVD’en er en smule middelmådig, men filmen bliver præsenteret ganske godt, og eftersom selve filmen også er ganske god, bliver denne DVD i sidste ende anbefalelsesværdig.

Klik her for at læse flere “Tim Burton” relaterede anmeldelser

I starten af det 21. århundrede erfarer man, at der er liv på planeten Mars. Adskillige rumskibe fra den røde planet ankommer til Jorden for tilsyneladende at tale fred med Jordens befolkning. Men marsmændene viser sig at være alt andet end godhjertede, intelligente rumvæsner, og de begynder hurtigt at udradere den ene by efter den anden med deres gigantiske lasere i et forsøg på at udslette hele den menneskelige race.