Matchstick Men
Udgivet 22. jan 2004 | Af: The Insider | Set i biografen
På overfladen lyder “Matchstick Men” som en meget simpel film. Dette er ikke helt tilfældet, da filmen faktisk hoster op med en lille håndfuld overraskende twists og overraskelser. Men i det store hele føles filmen reelt meget afdæmpet. Det gælder både mht. historien, tempoet og endda Hans Zimmers anonyme musik. Det eneste der ikke virker en anelse tilbageholdent, er Scotts fantastiske øje for visuel overdådighed og kompleksitet, og skuespillernes herlige præstationer. Skuespillerne kommer vi til om lidt, men en Ridley Scott anmeldelse vil aldrig være komplet uden en lang række af rosende superlativer og adjektiver i relation til den visuelle stil. Filmen er fotograferet af John Mathieson, som Scott også arbejdede sammen med på “Hannibal” og “Gladiator”, og ligesom disse er “Matchstick Men” en ren nydelse at beskue.
Problemet med “Matchstick Men” er ikke dens farverige karakterer, men den kedelige historiemæssige “ramme”, hvori historien bliver fortalt. Man kan nærmest mærke, at karaktererne intenst og desperat forsøger at bryde ud af deres skal og gøre op med manuskriptets sterilitet og pudsige banaliteter – men det lykkedes næsten aldrig. Filmen er desværre for forudsigelig og uvedkommende til virkelig at fænge publikum, og der går for lang tid mellem filmens få plotmæssige overraskelser til at retfærdiggøre dens længde.
“Matchstick Men” er egentlig en ret mærkværdig film. Ridley Scott, en mand som igennem hele sin karriere har været forbundet med udtryk som kontroversialitet, nytænkning og spontanitet, har leveret en meget neutral og “uskadelig” film. Scott entusiaster vil nok få flere gode ting ud af filmen end den gængse biografgænger, men ultimativt er “Matchstick Men” – ligesom karakterernes kriminelle hverdag – en anelse for hul og ligegyldig… en dødelig kombination, når det kommer til en film, som varer to timer.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet