Maxijob i Minibiler

InstruktionPeter Collinson

MedvirkendeMichael Caine, Tony Beckley, John Clive, Raf Vallone, John Le Mesurier, Margaret Blye, Noel Coward, Benny Hill, Rossano Brazzi, Irene Handl, Fred Emney, Graham Payn, Michael Standing, Stanley Caine, Barry Cox

Længde95 min

GenreAction, Action, Komedie, Komedie

I biografen03/04/1970

Maxijob i Minibiler

3 6
FilmenPå et tidspunkt hvor James Bond filmene var det helt store, kom denne finurlige film fra 1969 susende – og det med et ordentligt brag. “The Italien Job”, eller på dansk “Maxijob I Minibiler”, er i den oprindelige udgave en underholdende og anderledes actionfilm, hvor der hele tiden sker noget. Og hold da kæft hvor er det sjovt.
Charlie Croker, der spilles af den altid markante Michael Caine, er en særdeles ambitiøs mand, der har sat sig et mål. Han vil lave kuppet over alle kup, og røve en guldtransport ved højlys dag, i en af Italiens travleste byer. Det er ikke helt uproblematisk, specielt ikke når man samtidig står til ansvar overfor den store bagmand hjemme i England, og desuden er oppe mod mafiaen. Ja så er der dømt konflikter og udfordringer undervejs. Og det kommer der så sandelig også rigeligt af.

Historien er godt tænkt, og ideen med filmen følger en ensartet linie fra start til rulletekst. Som helhed virker filmen ganske original, og giver en ligelig blanding af smæk for skillingen, og pudsige påhit.

Caine spiller, som oftest, ganske godt, men leverer her en periodevis lidt rutinepræget præstation – dog uden på noget tidspunkt at virke uengageret. Lidt ekstra energi i enkelte faser af filmen ville dog ikke have skadet. Retfærdigvis skal det dog siges, at han samtidig leverer nogle af filmens skarpeste bemærkninger, og med en vis ironi ofte markerer sig overfor resten af slænget.

Fans af den “rigtige” engelske humor, kan desuden fryde sig over Benny Hill i rollen som gruppens computerekspert. Som en lille bonus skal det nævnes, at man faktisk henter ham på en psykiatrisk afdeling, da man mener, at han er den eneste oplagte kandidat til opgaven. Logisk nok giver dette en del problemer undervejs. Hill har aldrig været en mand med den helt store karisma på film. Til gengæld forstår han sig på, at få folk til at grine. Og denne gang er ingen undtagelse. Men indholdet af selve præstationen er som sådan ikke noget at skrive hjem om. Tilskueren efterlades ikke med en klar bevidsthed om hvem, der har spillet rollen, men til gengæld får man da rørt lattermusklerne.

“Maxijob I Minibiler” indeholder en af filmhistoriens mærkeligste biljagter, og uden at fortælle for meget, kan det nævnes, at her er næsten lige så meget drøn på, som i Steve McQueens legendariske “Bullitt”-jagt.

Kombineret med flere skæve, humoristiske indslag og en god portion handling, står man tilbage med en temmelig medrivende krimikomedie, der stadig i dag formår at underholde uden at virke som om, at den har overskredet sidste salgsdato. Er du på jagt efter en titel til klassikerhylden, vil denne absolut kunne anbefales.
BilledeI lyset af at filmen er 35 år gammel, er billedkvaliteten egentlig fornuftig. Transferet til DVD er lykkedes godt, og filmen præsenteres i flot Anamorphic Widescreen. Fuldt ud tilfredsstillende, dog med en anelse fremtrædende filmkorn i ny og næ. Men det hører vel nærmest til.
LydHer halter vi heller ikke bagud. “Maxijob I Minibiler” er på DVD udgivet med en Dolby Digital 5.1 lyd, der får de fleste detaljer med. Biljagter og tumult i fængslet kommer klart og tydeligt videre, så man nærmest vender sig rundt for at se, om det italienske politi kommer susende bag sofaen i deres gamle Alfaer. Der fornemmes dog lidt støj i ny og næ, og selve lydbilledet er ikke altid helt så fyldigt og nuanceret, som man kunne ønske sig.
EkstramaterialePå denne udgivelse ligger der både et kommentarspor, trailer samt tre små dokumentarfilm. Ikke noget synderligt ophidsende materiale, men på den anden side heller ikke for tyndt. Gedigen metervare, der godt kunne have været piftet lidt mere op. Filmen fortjener lidt mere.

“Maxijob I Minibiler” fremstår som en vellykket film, dog uden at have lige nøjagtig dét, der gør den til en vaskeægte klassiker. Men solid underholdning, og så afgjort pengene værd.

Charlie Croker er ude af fængslet, og i fuld gang med en opfindsom plan, til århundredets kup. Med kyndig hjælp fra forbryderhjernen Mr. Bridger begiver Charlie, et hold mesterskurke og tre meget specielle Minier sig af sted for at snuppe 4 mio dollars for næsen af politiet i Torino. Med politiet og mafiaen i hælene opdager Charlie det er barnemad at snuppe pengene i forhold til at slippe af sted med dem…