Mellem fjender
Udgivet 12. maj 2006 | Af: filmz-gurkemeje | Set i biografen
“Mellem fjender” åbner med suspensefyldte scener i hurtig rækkefølge. To mænd er ved at skrue et vejskilt ned fra en bygning. Klip. To betjente med schæferhund kommer sludrende ned ad gangen. Klip. Suspensen er skabt i sammenføjningen. Ligeledes sker det under et røveri af en pengetransport. En røver sætter en bombe fast på bilens bagdør. Klip. En mand inde i bilen lægger øret til, for at finde ud af, hvad der sker. Klip.
Det tempofyldte indhold i filmens start understreges af en smuk fotografering, der med sine vidvinkelshots og farvesvage billeder giver den fortættede stemning, som man kender fra 1970’ernes konspirationsfilm, som Alan J. Pakulas “Alle præsidentens mænd” og “Sidste vidne”.
Og det er jo alt sammen meget godt. Derfor er det bare så ærgerligt, at historien ikke hænger sammen og er præget af en udtalt grad af tænkt konstruktion. Ironisk nok, siden historien om Leo Vrinks bygger på en autentisk historie om en politimand fra 1980’ernes Paris.
Man får i filmen ikke motiveret personernes handlinger i tilstrækkelig grad. Det er en hårfin balance mellem at tilbageholde viden for publikum, så de er spændte på hvad der sker, og på at holde publikum udenfor i en grad, så man praktisk taget er ligeglad med, hvad der sker. Derudover er visse af filmens væsentligste scener usandsynlige i en grad, der ødelægger troen på historien.
Med “Mellem fjender” har franskmændene lavet, hvad amerikanerne har formået i årevis: en gennemsnitlig kriminalfilm.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet