Metéora
Udgivet 21. aug 2013 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Den græsk/colombianske instruktør Spiros Stathoulopoulos’ anden spillefilm, “Metéora”, undersøger i lange, dialogforladte scener trekantsforholdet mellem en munk, en nonne og Gud i Meteoraklostrene i Grækenland. Med en underudviklet fortælling, der bevæger sig fremad med samme fart som en gammel snegl, og et filmsprog, der desværre tipper til den kedelige side af det prætentiøse, rangerer “Metéora” som nogle af de længste 80 minutter, jeg nogensinde har tilbragt i en biograf.
Langsomt nærmer de to sig hinanden og det forbudte. De mødes i al hemmelighed og spiser hans sirligt forberedte picnic og drikker den syndige vin. Og giver sig hen til begæret.
Ja, religion undertrykker (med ofte frygtelige konsekvenser) seksualitet. Det er en gammel, fortærsket salme. At mennesker af kød og blod, endda munke og nonner, af og til ender med at give efter for deres brændende begær kan ikke undre. Michael Powell og Emeric Pressburger gik med farvepragt og en god dosis hysteri i kødet på netop kødets lyster i mesterværket “Black Narcissus” i 1947. Isoleret på en bjergtop i Himalaya forsøger en gruppe nonner at etablere et kloster, men drives langsomt mod kanten af minder, begær og jalousi. Filmen er – gennem antydningens kunst – dampende erotisk og sanselig. “Metéora”, derimod, nærer sig ved det eksplicitte. Vi skal se Urania onanere. Se hendes kridhvide hud, sorte pubeshår og sorte nonnedragt. Se, hvor poetisk og smukt det er. Men det er bare alt andet end poetisk, når det bliver banket oven i hovedet på os.
Ånden er stærk, men kødet er svagt. Stathoulopoulos har helt sikkert haft de bedste intentioner med sin lille fortælling om Urania og Theodoros, men den endelig film står svagt. Historien er spændt bredere ud, end den kan bære. En bitte animeret kortfilm kunne snildt have stået stærkere. Det er i hvert fald Daenschels små, visuelt opfindsomme sekvenser, man tager med sig, plus et par kønne billeder af det mytiske, græske landskab svøbt i tåge.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet