Milos Forman: What Doesn’t Kill You…
Udgivet 2. feb 2013 | Af: KatjaBrandt | Set i biografen
Som udgangspunkt er det altid uhyre interessant at komme et skridt nærmere de store filmmagere, der har underholdt og tryllebundet os i biografmørket, og som – på sikker afstand – har introduceret os for flere af de store temaer i livet. Ens tilhørsforhold til en instruktørs film beriges kun, når man finder ud af, at deres navn engang havde samme værdi i folkemunde som ens eget, og at de er mennesker, der også har haft bumser som teenagere, er blevet vraget af en kæreste, haft uvenskaber, brændt toast på brødristeren og tvivlet på sig selv. Men et instruktørportræt skal sateme præsenteres ordentligt – ellers ophæves fortryllelsen.
Med purunge tvillinger og en kone derhjemme lokkede filmbranchens højborg, USA, alligevel den spirende instruktør til sig. Udholdenhed og en elskelig personlighed førte ham langsomt sammen med filmindustriens store kanoner, og Milos Formans navn er siden blevet foreviget på The Walk of Fame i Hollywood. Her er i grove træk tale om en fantastisk Askepot-historie, der nærmest ikke kan andet end at fascinere.
Umiddelbart er dokumentarens akilleshæl, at Smídmajer forsøger at skabe en altomfavnende referenceramme til instruktørens fans. Når de fremover ser “Gøgereden”, “Hair”, “Amadeus”, “Man on the Moon” eller “Folket mod Larry Flynt”, skal de analytiske tråde fra filmen helst kunne spores ud i de smalleste afkroge af instruktørrens forunderlige, bizarre, luksuriøse, fattige og almindelige liv. Og ideen er fantastisk. Men også virkelig svær at drage nytte af. Primært fordi de fleste af Formans livshistorier bliver forladt, inden de når at folde sig ud og give mening i det store billede.
Når de store instruktørnavne fra filmplakaten forvandler sig til rigtige mennesker som ved tryllestøv fra en fe, giver det unægteligt en ekstra dimension til de film, de har lavet. Formans liv er som skabt til at blive dissekeret i en interessant og velproduceret dokumentar, men desværre skildres rejsen gennem Milos’ liv i sekvenser med ringe billedkvalitet, som flettes sammen i en ren kronologisk fortællestil. En kronologi, der forhindrer magien fra Formans liv at tage form.
Smídmajers film handler om Milos’ liv. Og det er fint. Det er interessant. Men der bliver ikke bundet mange tråde, og filmens fokuspunkter spænder så vidt, at der ikke rigtig er tale om fokus. Du bliver lidt, men ikke meget klogere på manden bag Milos Formans store navn. Faktisk er det mest spændende ved filmen dens trailer, og du kan formentlig finde mere inspiration og indsigt i Formans liv ved at læse hans profil på Wikipedia. En side, som Smidmajer tydeligvis ikke har besøgt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet