Miss Pettigrews fantastiske forvandling

InstruktionBharat Nalluri

MedvirkendeAmy Adams, David Alexander, Clare Clifford, Christina Cole, Stephanie Cole, Beatie Edney, Shirley Henderson, Ciarán Hinds, Sarah Kants, Sally Leonard, Frances McDormand, Katy Murphy, Lee Pace, Tom Payne, Tim Potter

Længde88 min

GenreKomedie, Romantik

I biografen31/10/2008

Miss Pettigrews fantastiske forvandling

4 6
En omskiftelig dag

Jeg er bange for, at jeg har rystet hans følelse af anstændighed – Åh det skal du ikke være bange for. Sådan en har han ikke. Ja, dialogen er knivskarp i “Miss Pettigrews fantastiske forvandling”, og replikkerne fyger med et tempo og en friskhed, der hurtigt gør tilskueren stakåndet, mens man ihærdigt forsøger på at følge med i krydsilden.

Det er ikke blot replikkerne, men også tiden, som går hurtigt i “Miss Pettigrews fantastiske forvandling”, der udspiller sin handling i løbet af blot en enkelt dag. Filmen foregår i London i 1939 med krigen lige for døren og krisen truende. Her er Miss Pettigrew i Frances McDormands skikkelse netop blevet fyret fra endnu et job som guvernante. For den midaldrende kvinde er det noget nær en katastrofe, og da stort set alle hendes besiddelser går tabt, finder hun snart sig selv for enden af suppekøen i slumkvarteret. Hendes sidste chance kommer, da hun erhverves af den amerikanske sangerinde Delysia Lafosse spillet af Amy Adams. Den ambitiøse Lafosse lever et noget udsvævende liv blandt det bedre borgerskab og har brug for en assistent til at rydde op i sine utallige affærer.

Der er nok at se til for den hårdt prøvede Miss Pettigrew, der snart må forsøge at holde rede på Lafosses valg mellem tre forskellige mænd, der alle har noget forskelligt at tilbyde. Filmen handler dog ikke mindst om Miss Pettigrew selv, der undergår en forvandling fra sin tidligere skyggetante-tilværelse.

Den første indledende del af filmen er udført i førnævnte hastige tempo og ligner næsten til forveksling en teateropsætning af et aldrende lystspil. Replikkerne er lynhurtige, tonen er munter, og skuespillet leveres en smule overspillet som i et forsamlingshus, hvor skuespillerne vil være sikre på, at dramatikken når ud til de bageste rækker. Det er temmelig underholdende, men man tager også sig selv i at overveje, om man mon kan magte at være i en så højspændt krydsild gennem hele filmens spillelængde. Bekymringen er imidlertid unødvendig, og efterhånden finder historien et mere naturligt leje, hvor vi også kommer tættere på de umiddelbart lidt karikerede figurer.

Herefter udbreder sig langsomt en fortælling, som ikke blot er en Askepot-historie om den undertrykte dame, der finder prinsen på den hvide hest, men også en fortælling om to kvinder, som sammen hjælper hinanden med at træffe de rigtige beslutninger og indse, hvilke ting der egentlig har betydning. Mellem linierne ligger der også en forståelse af kvinders situation i perioden. Javist, Lafosse er en opportunistisk eventyrer, men hendes afhængighed af mændenes gunst viser sig også at være hendes egentlig eneste chance for at undgå fattigdom, og de to kvinders situation er måske alligevel ikke så forskellige.

Hvad, der først og fremmest får “Miss Pettigrews fantastiske forvandling” til at virke, er dog det formidable spil af Frances McDormand og Amy Adams, der lyner med en velfungerende kemi og et overskud af forrygende charme. Det er helt umuligt ikke at komme til at holde af de to kvinder, og det er ligeledes forfriskende at se den stoiske Ciarán Hinds i rollen som førsteelsker.

Som et moderne og modent eventyr er “Miss Pettigrews fantastiske forvandling” måske ikke ligefrem særlig dybsindig – selv et truende bombeangreb lader ikke til at berøre filmens glade tone synderligt – men som en velspillet og uimodståelig komedie er den en sjov og munter oplevelse. Filmens begivenheder udspiller sig ganske vist kun på en enkelt dag, men den fornøjelige eftersmag sidder noget længere fast i hukommelsen.

Kan man ændre sit liv og finde kærligheden på blot en enkelt dag? Miss Guinevere Pettigrew er en midaldrende guvernante i London, 1939, som endnu en gang er blevet uretmæssigt fyret fra et job. Hun opsnapper imidlertid et jobtilbud som “socialsekretær” for starletten Delysia Lafosse og bliver straks kastet ind i Delysias udsvævende liv blandt overklassen i førkrigstidens ubekymrede high society-miljø. Miss Pettigrew hjælper Delysia med at navigere i kærlighedslivet og karrieren, men det er ikke nemt med hele tre mænd i Delysias liv. Selv tiltrækkes Miss Pettigrew af den galante tøjdesigner Joe, som desværre er forlovet med den snobbede modedame Edythe. I løbet af de næste 24 timer vil Guinevere og Delysia trods deres forskelligheder finde styrke hos hinanden og i fællesskab opdage deres romantiske skæbner.