Længde137 min

GenreDrama, Krig

I biografen20/05/2009

Modstand

4 6
Viljen til overlevelse

”Jøder kan ikke slås,” fastslås det hånligt i begyndelsen af “Modstand”, og selvom det virker som en bizar påstand i betragtning af, at vi i dag er særdeles velkendt med den israelske hærs effektivitet, så var det ikke desto mindre en udbredt opfattelse i perioden omkring 2. Verdenskrig, som filmen udspiller sig i.

I nazistiske øjne blev jøderne opfattet som værende nogle svage udbyttere: En samling luskede svæklinge, der via ondsindede bankforretninger udnyttede den jævne arbejder. Det var og er selvfølgelig løgn og latin, og denne film beretter den autentiske historie om en gruppe, der på alle måder brød med den stereotype og antisemitiske opfattelse.

Historien fortælles af Edward Zwick, der som instruktør har stået bag film som “Glory” og “Blood Diamond” og om noget har været i stand til at pege kameraet mod de emner, som vi ellers sjældent hører om. Det gør han også her, hvor filmen beretter den relativt ukendte, men fascinerende historie om de fire Bielski-brødre, der under nazisternes brutale fremfærd i Polen undslipper med livet i behold. Deres forældre bliver dræbt, og de må holde sig skjult i skoven, hvorfra de sværger hævn. Den får de, men samtidig begynder de også at indsamle så mange flygtede jøder, at de snart står som ledere af et helt eksilsamfund ude i skovene.

De to ældste brødre er Tuvia og Zus, spillet af henholdsvis Daniel Craig og Liev Schreiber. De kommer på hver sin måde til at repræsente forskellige sider af konflikten. Tuvia fokuserer på at beskytte den voksende jødiske gruppe, hvorimod Zus er mere end villig til at sætte sikkerheden på spil, blot tyskerne kommer til at undgælde for deres forbrydelser. Han ender med at søge støtte hos russerne, der ganske vist også er dybt antisemitiske, men som hjertens gerne vil bruge ham til at skade tyskerne.

Hele denne konflikt og de prøvelser bliver filmens emne, men Zwick styrer behændigt udenom mange af genrens umiddelbare faldgrupper og byder hverken på machokrigsattitude eller overstadig lidelsesdyrkelse med massehenrettelser og gaskamre. Tyskerne opleves for det meste som en sjældent set trussel i skoven snarere end som konkrete fjendebilleder. Kun en enkelt gang falder Zwick i klichefælden, da en ondsindet tysk officer beskrives med alle de karikaturtræk, vi kender til hudløshed fra aldrende krigsfilm.

Craig og Schreiber leverer pondus til begge karakterer, om end Craigs rolle til tider er svær at relatere til. Den besindige Tuvias noble taler virker ofte for gode til at være sande. Hans udvikling fra idealist til hårdprøvet pragmatiker er ikke desto mindre godt håndteret, og da han omsider ser sig nødsaget til at bryde med principperne, er man med ham hele vejen. Som tiden går, finder brødrene hver en romance i lejren, hvilket ganske vist er troværdigt nok, men ærlig talt ikke særlig interessant at overvære, selvom Liev Schreibers udkårende viser sig at være danske Iben Hjejle i en lille, men fin rolle.

Som så ofte før er Edward Zwicks hånd som instruktør lige lovlig håndfast, når temaerne skal slås fast, og der levnes ikke megen plads til eftertanke. Selv filmens sidestilling af Tuvia med Moses fremhæves så mange gange, at det nærmer sig det parodiske. Ikke desto mindre er “Modstand” god solid historiefortælling om et emne, som desværre fortsat er aktuelt, og valget mellem Tuvia eller Zus’ metoder er på mange måder den selvsamme udfordring, som det jødiske folk står overfor den dag i dag. Tiden har måske nok ændret sig, men verden er ikke blevet meget blidere af den grund.

Året er 1941, og den tyske krigsmaskine har underlagt sig størstedelen af Europa. Jøder myrdes systematisk i tusindvis, og håbet om en fremtid i frihed svinder. De tre jødiske brødre Tuvia, Zus og Asael flygter ind i skovene og begynder derfra at bekæmpe de tyske tropper. Snart spreder historien om deres heltemod sig, og flere mennesker slutter sig til dem i et sidste desperat forsøg på overleve og et brændende ønske om frihed. Tuvia bliver gruppens eftertænksomme og tilbageholdende leder, og hans beslutninger bliver udfordret af hans bror, Zus, der er bekymret for, at Tuvias idealistiske planer vil betyde døden for dem alle. Asael, som er den yngste af brødrene, bliver fanget mellem sine brødres hårde rivalisering. Da en kold vinter sætter ind, og en stadig kraftigere intern splid vokser, trues sammenholdet, og da bliver det for alvor vanskeligt at holde håbet og idealerne i live.