Morning Glory

InstruktionRoger Michell

MedvirkendeRachel McAdams, Noah Bean, Harrison Ford, Jack Davidson, Diane Keaton, Vanessa Aspillaga, Patrick Wilson, Jeff Goldblum, Jeff Hiller, John Pankow, Linda Powell, Mike Hydeck, Joseph J. Vargas, Mario Frieson, Kevin Herbst

Længde108 min

GenreKomedie

I biografen27/01/2011

Morning Glory

4 6
Når morgenstunden ikke har guld i munden

Der er tilsyneladende en eller anden lov, der dikterer, at med jævne mellemrum skal Hollywood levere en komedie, hvori en ung positiv sjæl sparker noget livskræft i en ældre træt en af slagsen. Den anden lov er, at den pågældende komedie på trods af sit emne selv skal være en så livløs og kynisk affære, at man næsten selv bliver deprimeret af at overvære den.

“Morning Glory” har lært den første lov, men mirakuløst har den misset nummer to, og i stedet præsenterer den en letvægtskomedie, der faktisk stadig har både en smule hjerne og charme i behold.

Den ukuelige optimisme kommer i denne omgang fra Rachel McAdams, der i rollen som Becky Fuller får det hårde job at skulle rette op på et skrantende morgen-tv-program. Seertallene er helt til rotterne, og producenten er desperat nok til at hyre Fuller i håb om, at hun trods sin manglende erfaring kan bringe noget ungdommelig energi til det søvndyssende program, hvis eneste egentlige styrke er den kvindelige vært, Coleen Peck, spillet af Diane Keaton. Som en lalleglad tosse ankommer Fuller til programmets kontor, men til alles lamslåede overraskelse har hun faktisk nogen meget kontante ideer om, hvordan det skal styres, og inden få minutter er den sleske mandlige vært fyret. I stedet får hun den ide at få den legendariske nyhedsmand Mike Pomeroy til programmet for at give det noget mere vægt, og til det formål finder hun et punkt i hans kontrakt, som kan tvinge ham til at tage imod jobbet.

Pomeroy, spillet af Harrison Ford, er ikke ligefrem begejstret for jobskiftet, som han opfatter som decideret nedværdigende. Han ser med foragt på udviklingen fra alvorlige nyheder til underholdnings-tv. I baggrunden lurer film som “Broadcast News” og den endnu mere bitre “Network”, men “Morning Glory” anslår alligevel en mere forsonende tone. Fuller må bruge alle midler for at få seertallene op, og de inkluderer blandt andet at udsætte deres nørdede metrolog for så livstruende situationer som muligt og at få Coleen Peck til stå model til ydmygende seancer så som at danse hip hop og kysse en levende frø. De tager begge entusiastisk imod opgaverne – at holde sig på skærmen har trods alt præcedens over alt andet.

Resten af holdets begejstring står dog i skarp kontrast til Pomeroys lede ved det hele, og snart støder værternes egoer sammen i studiet, hvor de små nedsættende bemærkninger tager til. Harrison Ford opfattes tit som en fortrinsvis dramatisk skuespiller, men i mine øjne er han faktisk stærkere i præstationer med komisk lune – både Indiana Jones og Han Solo er grundlæggende komiske roller – og det er ikke mindst Fords evne til at levere sarkastiske bemærkninger med bid, der giver filmen dens sjoveste og bedste scener.

Hvis filmens styrke findes i studiet, hvor det skarpe vid får lov at florere, så er den til gengæld svagere i sin overordnede fortælling. Man kender historie-skabelonen fra tusinder af andre film, og beretningen formår aldrig at gøre én det mindste nervøs for, om showet nu også kommer til at overleve eller ej. Ligeledes er Fullers sideløbende romance med stationens steg – spillet af Patrick Wilson – temmelig uinspireret. Velslebne komedier er ikke hverdagskost nu om stunder, men “Morning Glory” leverer en intelligent og behagelig film, som dog aldrig vover pelsen og tør forlade komfortzonen på noget tidspunkt. Først og fremmest så byder den på glimrende skuespil og en stærk hovedrolle af Rachel McAdams. Hendes ukuelige charme bliver en stor del af fornøjelsen, og da hun omsider får forvandlet Fords surmulende udtryk til et smil, tager man uundgåeligt sig selv i at smile med.

Den hårdtarbejdende tv-producer Becky Fuller bliver fyret fra sit job på et lokalt nyhedsprogram, men er så heldig at få arbejde på morgenshowet “Daybreak”, som hun straks beslutter sig for at genoplive ved at hyre den legendariske nyhedsvært Mike Pomeroy. Desværre nægter Pomeroy pure at have noget med kendissladder, vejrudsigter og mode at gøre. Og han er heller ikke meget for at arbejde sammen med den tidligere skønhedsdronning Colleen Peck, som er morgen-tv-veteran, og som ikke har noget problem med at dække de “lette” morgennyheder. Selvom de opfører sig eksemplarisk, når de er på live, går der ikke lang tid, før deres egoer støder sammen, når kameraerne er slukkede…