My Best Friend's Girl

InstruktionHoward Deutch

MedvirkendeDane Cook, Kate Hudson, Alec Baldwin, Jason Biggs, Diora Baird, Lizzy Caplan, Riki Lindhome, Mini Anden, Hilary Pingle, Nate Torrence, Malcolm Barrett, Taran Killam, Faye Grant, Richard Snee, Alberto Bonilla

Længde103 min

GenreKomedie

I biografen01/01/2009

My Best Friend’s Girl

1 6
En frygtelig ven

”How do I loathe thee. Let me count the ways.” Jeg bilder mig ind at være rimelige hårdhudet, når det kommer til film. Guderne skal vide, at jeg siddet trofast gennem meget skrammel og optimistisk forsøger at finde det positive i selv de mest uopfindsomme film, men der findes desværre film, hvorom man må konstatere, at der simpelthen ikke er nogen gode egenskaber at finde.

Sjældent er det, at jeg befinder mig i en tilstand, hvor jeg vitterlig hader en film, og med hader mener jeg virkelig hader: afskyr, ser ned på, betragter med væmmelse og opfatter som en lort, jeg ved den søde grød ikke ville træde på, om jeg så havde min værste fjendes sko på fødderne.

Hvordan nogen kan få det indfald at lave en så frastødende film er mig en gåde, men her er historien ikke desto mindre: Den utiltalende Tank er ekspert i at skubbe kvinder begge veje – både i sine egne arme samt ikke mindst i armene på andre mænd. De kommer til ham, når deres kærester har droppet dem, og han får dem ubesværet overtalt til at tage på date med sig. Der opfører han sig så ubehøvlet og nedvurderende, som han magter. Han kalder dem fede, klamme, dumme og ignorerer i det hele taget deres følelser så overbevisende, at deres selvtillid bliver knust i en sådan grad, at de hurtigt vender tilbage til deres eks og tager til takke med det middelmådige forhold.

For at kunne magte det nummer uden at føle anger skal man sandsynligvis være psykopat, og empati for andre end sig selv lader da heller ikke til at være noget, der ligefrem plager Tank. Da han udfører nummeret på den kønne Alexis, sker der imidlertid det uventede for alle andre end os, at de bliver forelskede. Hvorfor de gør det, er et godt spørgsmål, og det lader da heller ikke til at skyldes andet end, at det står i manuskriptet. Filmen har nemlig form som en romantisk komedie, om end den hverken er romantisk eller blot det mindste morsom.

Af dens mange fejl – og det er svært at komme i tanke om meget andet – er først og fremmest, at dens hovedpersoner er så gennemført usympatiske. Hovedpersonen er et koldt svin, hans kvindelige modstykke er et charmeforladt bundt sexistiske klicheer, som til gengæld udviser slet skjult foragt over for Dustin, der i Jason Biggs’ skikkelse kunne være filmens eneste sympatiske skikkelse, hvis ikke filmen konstant fremstillede ham som et ynkelig pornofikseret onanidyr, der er så vattet og latterlig, at den ikke mener, han fortjener vores medfølelse.

Filmen stjæler med arme og ben fra andre og bedre værker såsom “Hitch”, “Wedding Crashers” og “Min bedste vens bryllup”, der alle adskiller sig fra denne ved at have en grundlæggende positiv indstilling til sine figurer. En sådan findes til gengæld ikke her, hvor kvinderne øjensynligt er så dumme, at de falder for selv de mest oplagte fif og tænder på at blive behandlet som bæ. Dens stupide humor består blot af den slags chok, som hvilken som helst klaphat med en bærbar kan skrive. Som tilskuer bliver man stødt over, at den antager, at man vil synes, det her er sjovt, og man sidder fuld af foragt tilbage efter at have overværet en så kold og kynisk film som denne. Filmen er instrueret af Howard Deutch, der ikke overraskende har en lang række dårlige komediefortsættelser bag sig og som nu i det mindste kan føje en rædsom en af slagsen, der ikke er en toer, til resuméet. Det er vist også det eneste positive, man kan sige om denne frastødende undskyldning for en film, der i modsætning til hvad titlen antyder ikke er nogens bedste ven. Ikke engang sin egen.

Alexis er smuk, smart og træt af sin ivrige kæreste Dustin, der efter blot fem ugers dating presser på for at flytte sammen. Da Alexis vælger at slå op med Dustin og tilmed foreslår, at de skal forsætte med at være venner, må han gå til yderligheder. Han hyrer sin bedste ven, datingspecialisten Tank, til at invitere Alexis ud på verdens værste date. For efter den oplevelse er Dustin sikker på, at Alexis vil komme tilbage i hans favn for at søge trøst.
Tank, der er mester i forførelse og fornærmelse af kvinder står nu over for sin hidtil største udfordring, for Alexis har gennemskuet ham og loyaliteten over for Dustin hænger i en tynd tråd, fordi Tank selv tiltrækkes af den kvinde, han skal hjælpe sin bedste ven med at vinde tilbage.