MedvirkendeUma Thurman, Luke Wilson, Anna Faris, Eddie Izzard, Rainn Wilson, Stelio Savante, Mike Iorio, Wanda Sykes, Margaret Anne Florence

Længde95 min

GenreKomedie, Komedie, Romantik, Romantik

I biografen06/10/2006

My Super Ex-Girlfriend

2 6
FilmenHvad ville der ske, hvis du slog op med din kæreste, som tilfældigvis er superhelt? Ifølge “My Super Ex-Girlfriend” er det ikke nogen helt nem proces og ikke noget man bør springe ud i, medmindre man er forberedt på lidt af en rutschetur.
Luke Wilson spiller den forsigtige og usikre Matt Saunders, der tager til middag med den lokale superheltinde, G-Girl. Det sker dog i hendes civile skikkelse som Jenny Johnson – hun afslører naturligvis ikke sin hemmelige identitet, eller tilhørende neurotiske opførsel, på første date.

Der går alligevel ikke lang tid, før det går op for Matt, at Jenny ikke er helt normal, og han begynder at sætte spørgsmålstegn ved om deres forhold er en god idé. Lige siden G-Girl fik sine superkræfter og med ét blev et mere overfladisk og usympatisk individ, har hun vænnet sig til at få alt hvad hun peger på. Så når en helt almindelig mand som Matt afviser hende, bryder super-jalousien løs.

Heldigvis har Matt i sin svære stund nogle gode venner ved sin side – den søde kollega Hannah og den forfærdelige og forfærdeligt geniale kammerat Vaughn, der altid er klar til at dele ud af sine seksuelle erfaringer og mangel på samme.

Enhver superheltefilm skal naturligvis have en superskurk. Eddie Izzard gør hvad han kan som Professor Bedlam, men hans rolle er slet ikke vigtig eller interessant nok til, at man skænker ham en tanke, og der er langt op til Izzards genistreger som stand-up komiker. Bedlam viser sig blot at være en forvokset skoleelev, der ikke er kommet sig over sin første forelskelse – man kommer ikke langt overfor superkræfter, når man blot er bevæbnet med super-bitterhed.

Izzard står ikke alene med den hårde opgave at arbejde med svært materiale. Samtlige roller er håbløst unuancerede og hvor Wilson gør det udmærket som den almindelige type vi alle sammen skal identificere os med, er det pudsigt nok filmens mest uskrevne blad, Rainn Wilson, som Matts bundperverse ven, Vaughn, der står for de morsomste øjeblikke.

Selvom filmen ikke tager sig selv seriøst, er den langt fra morsom nok til at fungere som let komedie, og karaktererne er for papirstynde til at man kan tage de romantiske elementer seriøst. Tilbage har vi blot en halv super-actionfilm med uheldige skuespilpræstationer og et score, der gerne vil lyde som “Indiana Jones” og “Superman”, men ikke engang ser skyggen af John Williams’ sokkeholdere.
VideoPå dvd bliver “My Super Ex-Girlfriend” præsenteret i anamorphic widescreen, 2.40:1 format. Billedsiden præges af mindre komprimeringsfejl og edge enhancement kan også spores. Billedet står ellers roligt og giver en god repræsentation af farver og kontrast.
AudioDer er udmærket punch i Dolby Digital 5.1 sporet på denne skive. Alle kanaler bliver taget i brug, og der bliver spillet med de auditive muskler når det går løs i superkampene filmen igennem. Samtidig bliver tale og musik gengivet med tilfredsstillende præcision og skarphed.
EkstramaterialeVi lægger ud med en “Making of” dokumentar på 18 minutter, der giver instruktøren og skuespillerne en mulighed for at fortælle om deres oplevelser med manuskriptet og på settet.

“The Cast” (14 min.) er en gennemgang af de forskellige skuespillere og deres roller, fortalt i små interviews og dirigeret af instruktør Ivan Reitman.

“Anatomy of the Shark Scene” er en 5 minutters dokumentar, der forklarer baggrunden for og arbejdet med en af filmens mange CGI-tunge scener.

Seks slettede scener og en musikvideo med klip, der truer med at afsløre et af de mere overraskende momenter, afslutter den ganske tyndbenede samling ekstramateriale.

De tekniske værdier står som en stor kontrast til indholdet på denne skive. Som komedie får “My Super Ex-Girlfriend” baghjul i stor stil af f.eks “Borat” og “Clerks II”, men står man lige og trænger til et skud fjollet romantisk superheltekomedie, er der ingen vej udenom Uma og Co.!

My Super Ex-Girlfriend

3 6
Det er aldrig nemt at gå fra hinanden når et parforhold går i stykker. At date en superheltinde må være opfyldelsen af drengerøvens ultimative fantasi, men hvordan slår man lige op med en forelsket kvinde, der kan løfte en bus i strakt arm?
G-girl hedder hun, og hvis ikke alene navnet er nok til at sætte gang i fantasien, ja så er superheltinden tilmed en sexet en af slagsen, der redder verden iført stramme dragter og miniskørt. Til daglig er hun den kedelige Jenny Johnson, der arbejder på et galleri og ellers ikke gør meget væsen af sig – hun ligner mest af alt en vindtør bibliotekar. Men som Matts slibrige ven Vaughn påpeger, så gemmer der sig tit en vulkan under det stille ydre, og stakkels Matt bliver overtalt til at invitere den grå mus Jenny ud, da de møder hende tilfældigt i et undergrundstog.

Hvor den reserverede Matt er lidt tilbageholdende med sine følelser, er det derimod en stormende forelskelse fra Jennys side. Hun afslører tilmed overfor ham, at hun er ingen ringere end G-girl, og tager ham med på en flyvetur. Vennen havde ret, der gemte sig en vulkan bag det stille ydre, men hvad han ikke kunne vide var, at der også gemte sig et yderst neurotisk indre bag facaden. At Matt arbejder tæt sammen med den tiltrækkende kvinde Hannah er bestemt ikke noget, der falder i god jord hos superheltinden, og snart beskyldes han for det ene og det andet. Det bliver til sidst for meget for Matt, der skraber modet sammen og gør det forbi med Jenny. Det skulle han aldrig have gjort. Superheltinden sværger hævn, og snart forfølger hun Matt overalt og gør hans liv til et mindre helvede.

Idéen bag filmen er ganske godt tænkt, og det er en noget anderledes “mig og min ekskæreste”-komedie. “My Super-Ex Girlfriend” er både sjov og underholdende, men holder alligevel ikke hele distancen. Først og fremmest fordi den nærmest virker bange for at køre den helt ud. Det er jo netop det virkelige gale, der gør den her film til noget specielt, men man føler, at der bliver holdt lidt igen, og det er synd, for når den ikke får for lidt af neurotiske superheltinder, der ikke kan kontrollere deres superkræfter i vanvittige anfald af jalousi og vrede, er den i sandhed underholdende. Men de skøre indfald holdes i kort snor, og det invaliderer filmen en smule.

Heldigvis har “My Super-Ex Girlfriend” dog en sikker stjerne i Uma Thurman, der portrætterer G-girl med fantastiske skift mellem kælen kæreste og den superneurotiske vanvids-eks fra helvede. Thurman viser nye sider af sig selv som den stille Jenny – at hun kan rollen som sexet-dominatrix vidste vi jo i forvejen, men den kejtede pige er bestemt også en rolle, der passer hende glimrende.

Luke Wilson er den stakkels Matt, der må gå så meget igennem for at slippe af med pigebarnet. Han har bestemt komisk talent og udmærket timing, og er en troværdig modpart for Thurmans udskejelser.

“My Super-Ex Girlfriend” er en fin lille komedie, men det ville bestemt have gavnet hvis man havde haft modet til at gå lidt mere over stregen. Det kunne man uden problemer have gjort uden at filmen af den grund var blevet plat.

Filmen har helt sikkert sine øjeblikke, og byder på solid underholdning, men kommer alligevel aldrig helt derop hvor den kunne have været. Den vinder dog noget tilbage på en uhøjtidelig tilgang til superhelteuniverset og en entusiastisk fortælleglæde.

Kærlighed kan være smertefuld. Man samler stumperne op og kommer videre med sit liv. Men for denne New Yorker fyr viser det sig ikke at være en speciel let opgave. Da han slår op med sin kæreste, opdager han, at hans ex rent faktisk er en superheltinde – G-Girl. En respektløs kvinde, der slipper sine superheltinde-kræfter løs for at gøre hans hverdag til et levende helvede. Hun ydmyger og piner ham.