Når kirsebærtræerne blomstrer
Udgivet 20. aug 2009 | Af: dolphinfriendly | Set i biografen
Om man vil det eller ej, må døden siges at være et uundgåelig fænomen. Der er naturligvis en række forskellige indgangsvinkler til “det at skulle dø”, om så det er dødsangst eller ønsket om at afslutte livet så værdigt som muligt. Særligt ældre mennesker, hvor erkendelsen om døden er nærværende og måske kun et par år fremme i tiden, synes at overveje, hvor livet afsluttes på bedst mulige maner. “Når kirsebærtræerne blomstrer” handler netop om at leve livet til det sidste – og hvorfor ikke, nu når der ikke længere er andet at komme efter?
Ganske vist er “Når kirsebærtræerne blomstrer” helt afsindig banal i det helkogte budskab om at turde leve livet, mens det stadig er inden for rækkevidde. Dog er der noget fundamentalt rørende ved fortællingen om to ældre mennesker i deres livs efterår, der forsøger at få det sidste eftermæle sagt i så værdige omstændigheder som overhovedet muligt. Til trods for at filmen handler om døden, skabes en vedkommende og livsbekræftende hverdagslig fortælling. Man være et ualmindeligt skarn, hvis ikke det kan lade sig gøre at blive blot en smule berørt.
Nu er livet andet end melankoli og tungsind, hvilket “Når kirsebærtræerne blomstrer” i den grad understreger. Tonen mellem ægteparret er humoristisk og ublu, mens Rudi som karakter ikke er manden, der knækker sammen i rørstrømsk sentimentalitet. Særligt portrætteringen af Rudi og Trudis børn, der i virkeligheden ikke interesserer sig synderligt for deres forældre – og i øvrigt har meget andet at foretage sig – synes med et smagfuldt bid at tygge kynisme og familiesatire sammen på en befriende opløftende vis. Synergien mellem sørgmodighed, hverdagslig humor og pågående alderdomsrealisme giver en vedholdende oplevelse, der bliver hængende i sindet, mens der mangler en smule mere pondus for at trække helhedsoplevelsen en tand mere op.
Doris Dörrie står både for instruktion og manuskript, hvilket kan mærkes på den fornemme narrative gennemarbejdelse. Det er ikke en nem opgave at løfte det almindelige og hverdagslige ind i en eksistentiel skæbnefortælling om liv og død, men det er lykkedes at få en overvejende god film ud af anstrengelserne. At filmen dog føles som været gået i tomgang indimellem må vel siges at være mere symptomatisk for filmens tema end for historien i sig selv.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet