New Danish Screen
Udgivet 16. okt 2008 | Af: Benway | Set i biografen
Trods diverse kriser og utilfredshed er det faktisk på mange måder en ret spændende tid for dansk film. For nylig fik vi mulighed for at se nogle af de kommende talenter i de fire kortfilm, der sammen blev udsendt som “Farlige film – kun for børn”, og nu får vi atter chancen for at få et kig ind i fremtiden med tre kortfilm for voksne.
Filmene er meget forskellige i både tone, stil og genre. Den første i rækken er Oliver Zahles ganske stjernespækkede “Fremkaldt”, der byder på medvirken af Ulrich Thomsen, Ellen Hillingsø, Trine Dyrholm og Troels Lyby. Thomsen spiller en fotograf, der ihærdigt forsøger at bevare sit forhold, men som bliver sat under pres, da hans psykisk syge bror og hans ungdomskærlighed uventet kommer på besøg. Historien udvikler sig hurtigt til en blanding af kærlighedsdrama og bittersød forvekslingskomedie, efterhånden som de forskellige personer dukker op og lister ud af bagindgangen. Oliver Zahle, der normalt ligger pen til forskellige børnefjernsynsprogrammer og ikke mindst “Bertelsen – De uaktuelle nyheder”, overrasker med denne ganske eftertænksomme kortfilm, som leger med mediet således, at man efterhånden bliver i tvivl om, hvilke personer der er ægte, og hvilke der blot eksisterer i hovedpersonens forestilling.
Sidst i rækken og længst af kortfilmene er Martin de Thurahs “Ung mand falder”. Thurah har tidligere instrueret musikvideoer og var for nyligt biografaktuel med førnævnte “Farlige film – kun for børn”, hvori han stod for den flotte kortfilm “Vi der blev tilbage”. At han er en ekstrem dygtig stemningsopbygger, efterlades man heller ikke i tvivl om i denne film, der byder på adskillige betagende sekvenser. Historien handler om en 17-årig dreng, som lever lidt i sin egen afsondrede eksistens. Han møder imidlertid den opsøgende pige Irene, og efterhånden trænger den virkelige verden sig på. Undervejs udsættes vi for alverdens filmiske eksperimenter: Væggene slår spontant revner, og vores hovedperson modtager råd fra udstoppede dyr, der henvender sig på flydende fransk med råd som: ”Kærlighed er det eneste virkeligt betydningsfulde” og ”Blot man får fisse, bliver man lykkelig,” hvilket utvivlsomt svarer ret præcist til en 17-årigs indre tanker.
Hvis man skal komme med en anke over for “New Danish Screen”, så er det dog, at filmene som helhed ikke er en særlig homogen oplevelse. De supplerer ikke hinanden så godt, og undertegnende havde indimellem lidt problemer med at komme i den rette stemning efter endnu et temposkift. Ikke desto mindre er ikke mindst “Boy Meets Girl” og “Ung mand falder” stærkt anbefalelsesværdige. Eftersigende har Camera Film planer om at give flere kortfilm biografpremiere, hvis dette eksperiment lykkes, og det må man jo så håbe på herfra. Det er i hvert fald svært ikke at være optimistisk, når der stadig produceres så underholdende og opfindsomme værker som disse.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet