New Moon

InstruktionChris Weitz

MedvirkendeKristen Stewart, Taylor Lautner, Robert Pattinson, Billy Burke, Ashley Greene, Anna Kendrick, Michael Welch, Justin Chon, Christian Serratos, Christina Jastrzembska, Jackson Rathbone, Russell Roberts, Cam Gigandet, Michael Sheen, Jamie Campbell Bower

GenreRomantik, Gyser, Thriller, Fantasy

I biografen20/11/2009

New Moon

2 6
Tandløse vampyrer

Vampyrer har befolket alverdens film, og de værker har sandt at sige været af vidt forskellig kvalitet, men jeg kan dog ikke mindes nogensinde at have set blodsugerne så tamme som dem i “New Moon”.

Her er det slut med bid, drifter og vild lidenskab og goddag til endeløs længsel fra blege teenagere, der for evigt synes at være dømt til at sende hinanden lange suk, mens de livløst bevæger sig i cirkler om hinanden, som var de roterende voksfigurer. Sjældent har en films figurer haft et så gevaldigt brug for en adrenalinsprøjte.

Filmen er naturligvis fortsættelsen til “Twilight”, der omhandler det plagede forhold mellem teenagepigen Bella og vampyren Edward. Forholdet får her en ekstra knast, da hun skærer sig i fingeren ved en familiesammenkomst, og en af medlemmerne glemmer sine gode manerer og springer på hende som en løve på en hamster. Edward beslutter derfor, at det bedste ville være at forlade hende – for hendes egen skyld forstås – og stakkels Bella tilbringer derved en god bid af filmen med at være om muligt endnu mere ulykkeligt forelsket.

Hun finder heldigvis i stedet sammen med den lokale mekanikerknægt Jacob, men inden forholdet rigtig er kommet i gang, bliver også det snart saboteret, da hans adfærd bliver tiltagende underlig, og han plages af et hidsigt temperament samt trangen til at løbe rundt i regnvejr i bar overkrop og cykelshorts. Der sker flere ting i løbet af den første time af filmen, men de er svære at gengive, eftersom handlingen i lange passager er rent volapyk, medmindre man har et nært kendskab til den foregående film eller bogserien.

Filmen er i det hele taget helt og holdent henvendt til sine teenagefans, som foretrækker deres gysere uden gys – og muligvis også deres romancer uden blot antydningen af sex. Den store forelskelse mellem figurerne er det dog også svær at få øje på, hvilket ikke mindst skyldes manglen på kemi mellem hovedrolleindehaverne. Det hjælper ikke just, at samtlige af Edwards kærlighedserklæringer er af den mest klichefyldte slags i stil med ”Blot du trækker vejret er jeg lykkelig” og “Jeg kunne ikke leve i en verden uden dig” osv. Selv George Lucas ville have holdt sig for næsen.

Både romancen og figurerne forbliver på det overfladiske plan, og vi kommer aldrig tæt på Bella på trods af, at hendes voice-over ellers ustandseligt knevrer løs i lystig tomgang. Instruktøren Chris Weitz, der denne gang har overtaget roret, lader i det hele taget til at være mere optaget af at få kameraet til at snurrer rundt end at få personinstruktionen til at fungere. “Twilight” var ganske vist også en halvslap omgang, men man havde dog en fornemmelse af, at Cathrine Hardwicke identificerede sig med Bellas figur. Tingene bliver ikke meget bedre i filmens sidste stunder, hvor Michael Sheen dukker op som en vampyrklanleder, der virker mere spøjs end truende.

Det er i det hele taget svært at tage historien alvorligt, når vi bevæger os rundt mellem chippendales-fyre, weltschmerz-teenagere og modeblads-vampyrer, og lidt humor ville have gjort underværker. Den kommer dog kun i enkelte glimt, og det mest af tiden lades vi i stikken af en absurd selvhøjtidelighed, mens handlingen slæber sig kedsommeligt af sted, og en halv times fortælling strækkes ud over to søvndyssende timer. Til trods for blodsugernes tilstedeværelse er “New Moon” mere død end udød.

I “New Moon” forsøger Bella at komme sig over sin elskede Edwards mystiske forsvinden – ikke alene fra byen, men fra hendes liv. Hun trøstes af sin gamle barndomsven Jacob, der er hemmeligt forelsket i hende, men først senere går det op for hende, at Edward er vampyr og Jacob varulv, så uanset, hvad eller hvem hun vælger, vil det få voldsomme konsekvenser for både hende og hendes omgivelser. Da Edward forledes til at tro, at Bella er død, forsøger han desperat at bringe hende tilbage til prisen af sit eget liv. Men Bella lever stadig, og nu er det hende, der må kaste sig ud i et kapløb med uret for at redde sin elskedes liv…