Night Listener, The

InstruktionPatrick Stettner

MedvirkendeToni Collette, Robin Williams, Sandra Oh, Rory Culkin, Becky Ann Baker, Lisa Emery, Joe Morton, Bobby Cannavale, Marcia Haufrecht, John Cullum, E.J. Carroll, Ed Jewett, Guenia Lemos, Nick Gregory, Billy Vann

Længde91 min

GenreDrama, Drama, Thriller, Thriller

Night Listener, The

3 6
Familiefilm og tvivlsomme thrillerprojekter er for en tid blevet vendt ryggen, så Robin Williams kan hellige sig samarbejdet med instruktøren Patrick Stettner i den lige dele forudsigelige og egentlig også ganske harmløse “The Night Listener”.
Selv spiller Robin Williams den bærende hovedrolle som homoseksuel, amerikansk radiovært bosiddende i metropolen New York med et populært aftenshow, der sendes på landsplan. Gabriel Noone, som han hedder, har altid været lidt af et godtroende fjols, set det bedste i folk, og aldrig haft den traditionelle distance, som menneskelige relationer ellers normalt er vante med.

Derfor er hans første tanke da også omsorg og ukritisk interesse, da han via telefon og et muligt bogforlæg, han har til gennemlæsning, kontaktes af den hiv-smittede Pete Logand (Rory Culkin) og dennes synshæmmede plejemor Donna (Toni Collette). Den 14-årige drengs skræmmende historie om svigt og incest vækker Noones tillid; en tillid, som vokser støt, indtil noget tyder på, at den aldrende radiovært måske bør tage sine forholdsregler. Sandheden viser sig nemlig at være en anderledes manipulerbar størrelse.

På den private scene går det ham nu heller ikke alt for godt. Kæresten og samleveren igennem de sidste otte år, Jess (Bobby Cannavale), forlader ham. Den hiv-inficerede, yngre sambo har vejret morgenluft, da døden ikke er så nært forestående, som det ellers først så ud til. Livet skal leves – og det helst som single. Ikke en beslutning, der passer ind i Noones evige søgen efter tillidsfulde relationer, tryghed og venskab.

Undervejs bringer Gabriel Noones følelsesmæssige turbulens ham til Wisconsin, hvor Pete og Donna angiveligt er bosiddende, og hvor sagerne yderligere kompliceres af et møde med den sandhed, han hidtil da kun har fået leveret igennem brev- og telefonkorrespondancer. Men selv om det er i Wisconsin, hunden ligger begravet, er det alligevel i denne fase, at “The Night Listener” for alvor bliver tappet for energi, og historien udvikler sig i en flad, udramatisk retning.

For en film, hvor beskrivelsen må være noget i retning af ’tillid og godtroenhed mellem mennesker’, er det mildest sagt ærgerligt, at denne tillid øjensynligt ikke har forplantet sig til sit publikum. Hvorfor skal filmens plot i den grad pensles ud, så alle har forstået, hvad det hele gik ud på? Det havde bestemt klædt “The Night Listener” med flere uafsluttede tråde og færre afrundende forklaringer. Men sådan har Patrick Stettner altså ikke tænkt det med sin kun anden spillefilmsinstruktion.

Til gengæld er filmen særdeles godt klædt på i forhold til skuespilpræstationerne, der bæres dygtigt i land af den altid velfungerende Robin Williams, der dog i denne ombæring får værdig modstand af en overrumplende karismatisk madame i Toni Collettes synshandicappede Donna Logand. Og sammen med filmens tiltrækkende stemning er det formentligt de største styrker ved en film, der også har sine udtalte svagheder, og aldrig helt forstår at forvalte sin dynamik på den rigtige måde.

Video”The Night Listener” fremstår i et 1.85:1 anamorphic widescreen format, der i bund og grund tager sig rimeligt fornuftigt ud. Trods enkelte eksempler på støv og edge enhancement er der ikke mange tilfælde af digitale udfald. Farvegengivelsen kunne måske godt have været bedre, men til gengæld er filmens mørke og grynede look et solidt supplement til filmens dystre univers.
AudioLyden leveres i et engelsk Dolby Digital 2.0 og et ditto Dolby Digital 5.1. Selv om lyden ikke er under al kritik, er det alligevel drønærgerligt, at mulighederne ikke udnyttes langt bedre, end det er tilfældet. Således leverer bagkanalerne ikke meget andet end tilfældig susen, mens hoveddelen af lyden altså kommer fra fronthøjtalerne. Det skal dog retfærdigvis siges, at “The Night Listener” i høj grad bæres af dialoger og derfor primært hviler på replikkerne.
EkstramaterialeEkstramaterialet på denne udgivelse er af en relativt spartansk beskaffenhed. En ‘B-roll’ af otte minutters varighed tilbyder et par optagelser fra indspilningerne af “The Night Listener”. Derudover tre meget korte interviews med instruktør Patrick Stettner, manuskriptforfatter Armistead Maupin og skuespiller Robin Williams. Endeligt er der de traditionelle trailers for “Stay Alive”, “Scoop”, “The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning” og “Offscreen”.

Trods et ganske interessevækkende manuskript og fremragende skuespilpræstationer er det ikke til at komme udenom, at “The Night Listener” har sine problemer, en ikke altid helt vellykket dynamik og desuden har en tendens til at ville forklare for meget. Intet overlades til tilfældighederne. Desuden er denne udgivelse plaget af et teknisk niveau, hvor både billede, lyd og ekstramateriale har sine mangler.

Radioværten Gabriel Noon bliver bedt om at læse et bogmanuskript om børnemisbrug skrevet af en dreng, der på det grusomste er blevet misbrugt af sine forældre. Dybt berørt af drengens historie begynder de to at snakke over telefonen, og Noon opbygger gradvist et tæt og fortroligt forhold til drengen – indtil et eller andet antyder, at der måske er ugler i mosen. Noone beslutter sig for at flyve til Wisconsin, hvor han møder drengens socialrådgiver, og foruroligende hemmeligheder afsløres.