Nodevenderen

InstruktionDenis Dercourt

MedvirkendeClotilde Mollet, Catherine Frot, Déborah François, Pascal Greggory, Xavier De Guillebon, Christine Citti, Jacques Bonnaffé, Antoine Martynciow, Julie Richalet, Martine Chevallier, André Marcon, Arièle Butaux, Michèle Ernou, François Guillaume, Julie Primot, Danièle Renaud

Længde85 min

GenreDrama

IMDbVis på IMDb

I biografen09/02/2007


Anmeldelse

Nodevenderen

4 6
“Nodevenderen” er en film, det er meget vanskeligt at forestille sig, andre end franskmændene kan producere. Det skal ikke opfattes negativt – tværtimod – men blot således, at den indeholder en meget fransk balancegang mellem det kølige og det løsslupne, og en undertrykt følelse af, at der hele tiden lurer noget virkeligt fælt under overfladen.
Den blot 10-årige Mélanie er er en lovende pianist. Hendes forældre har en beskeden slagterforretning, men sætter deres lid til, at den talentfulde Mélanie kan komme på det prestigefyldte musikkonservatorium. For at få et stipendium må Mélanie imidlertid bestå en optagelsesprøve. Til at overvære prøven er bl.a. den berømte pianist Ariane Fouchécourt, som imidlertid synes mere optaget af at give sin autograf til en fan, end at overvære musikken. Mélanies selvtillid bliver rystet og hun fejler prøven. Frustreret og bitter opgiver hun permanent musikken, men glemmer dog aldrig fornærmelsen.

Mange år senere bliver den nu 20-årige Mélanie ansat som sekretær i et prestigefyldt advokatfirma, der tilfældigvis – eller måske ikke så tilfældigt – tilhører Ariane Fouchécourts mand, Jean. Inden længe får den meget korrekte og kløgtige Mélanie ansættelse hos parret, hvor hun skal passe deres søn. Adriane, der ikke genkender pigen, viser sig slet ikke at være den samme kæphøje personlighed mere. Efter en bilulykke plages hun nu af sceneskræk, men hun finder en trøst i den pligtopfyldende Mélanie, der bliver hendes nodevender og giver hende tillid til sig selv igen. Forholdet mellem de to skal dog snart ændre sig.

“Nodevenderen” er instrueret af Denis Dercourt, og er den første af hans film, der har fået dansk biografpremiere. Det er forhåbentlig ikke den sidste, for Dercourt, der er en stor beundrer af Hitchcock, har med “Nodevenderen” begået en lille fornem thriller. Historien ligner i sig selv noget, der i typiske Hollywood hænder ville udvikle sig til endnu en “ond barnepige” eller “grum lejer” fortælling komplet med overgearet skuespil og malplaceret slasher slutning. I Dercourts kompetente hænder er den i stedet blevet et subtilt værk, fattig på vold men rig på spænding og undertrykket stemning.

Af filmens mange dyder er først og fremmest dens økonomi. Historien er skåret fuldstændig ind til benet. Her er ingen overflødig psykologisering, ingen unødvendige scener og næppe et eneste vilkårligt øjeblik eller kameravinkel. Ligesom dens hovedperson er filmen køligt kalkulerende. Filmens anvendelse af musik bliver både en del af historien eksternt og internt. Særligt Mélanies ordknappe figurs lidenskaber bliver i stedet fortalt gennem de musikstykker, vi hører undervejs.

Déborah Francois, der debuterede i “Barnet”, er ganske enkelt formidabel som den hævntørstige Mélanie. Hendes fremtoning er perfekt som en porcelænsfigur, men samtidigt er der noget særdeles foruroligende og koldt i hendes blik, og man fornemmer det indespærrede raseri. Hun får dog et mere end værdigt modspil af Catherine Frot som Ariane Fouchécourt.

Dercourt er selv musiker, hvilket muligvis er en medvirkende årsag til, at musikstykkerne føles som sådan en integreret del af fortællingen. Man kan dog indvende mod filmen, at den trods alt forbliver en smule fjern. Det helt store engagement i figurerne er det vanskeligt at føle, og filmen kunne godt tåle en snert mere vildskab. Til gengæld er den en besnærende og ganske brutal fortælling, der efterlader et stærkt indtryk. Det er en skøn, forførende og dejlig ond lille melodi.


Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

“Nodevenderen” fortæller om den unge, talentfulde pianist Mélanie, der dumper ved optagelsesprøven til konservatoriet. I frustration og skuffelse lægger hun musikken på hylden, men hun glemmer ikke det sviende nederlag. Ti år senere ansættes Mélanie som barnepige hos censoren, Fru Fouchécourt, som hurtigt drages af Mélanies musikalske ømhed. Snart er Mélanie blevet hendes personlige nodevender.