MedvirkendeGeoffrey Bateman

Længde41 min

GenreDokumentar

Ocean Wonderland 3D

4 6
Havet er skønt…

Hver gang jeg ser billeder af havets kulørte koralrev, tænker jeg altid, at de ligner noget fra en gakket science fiction-film – et fuldkommen overdådigt festfyrværkeri af farver, lys og liv. Det er denne unikke undervandsverden, som filmmageren Jean-Jacques Mantello og hans kameramænd inspicerer her i “Ocean Wonderland 3D”.

Ligesom Mantellos hajdokumentar, “Sharks 3D” fra 2005, er “Ocean Wonderland 3D” tydeligvis skabt med henblik på især at appellere til de alleryngste biografgængere. Det kan først og fremmest mærkes på filmens voiceover, som skal forestille at blive fortalt af en skildpadde, og som sjældent leverer nogen særligt seriøse eller interessevækkende anekdoter (hvis man altså ser bort fra den prisværdige prædiken omkring menneskehedens destruktive forurening af verdenshavene). Filmens fortællestil er formentlig så simpel og familievenlig, fordi filmen blev produceret med det formål at blive fremvist i verdens IMAX-biografer, hvor familier ofte drager ind i samlet flok for at få én på opleveren. Men “Ocean Wonderland 3D” er heldigvis slet ikke nær så barnagtig og overfladisk som “Sharks 3D”.

Ganske vist er filmen ikke lige så grundig og dybdeborende som eksempelvis BBC’s skelsættende naturserie, “Planet Earth”, men på blot 41 minutter formår Mantello og Co. at skabe et både bedårende og forførende portræt af de enestående koralrev og alle de finurlige fisk, som befolker dem – lige fra den lille klovnefisk kendt fra “Find Nemo” over de kære delfiner til den dødsensfarlige havslange.

Præsenteret i 1080p/MVC-3D 1.78:1. Dunkle sekvenser har en tendens til at fremstå støjfyldte i 3D, men “Ocean Wonderland 3D” lægger ud med en masse mørke undervandsscener, som praktisk talt ser fejlfrie ud. Resten af filmens billeder imponerer ligeledes. Dybden i billederne er altid tydelig og behagelig, men aldrig overdreven (den subtile dybdeforskel på fiskene i fiskestimerne er ofte direkte lamslående), og filmen er derudover blottet for platte 3D-gimmicks. Jeg bemærkede så få millisekunders ghosting, at det ville være tåbeligt ikke at give transferet topkarakter. Hverken slørede billeder, banding, glorier, udtværing, støj eller andre problemer forekom nogensinde, kontrasten er solid, og alle koralrevets smukke nuancer gengives perfekt.

Diskens DTS-HD High Resolution 5.1-mix mindede mig utroligt meget om lydsporet på “Sharks 3D”-skiven, så jeg har tilladt mig at kopiere min bedømmelse fra den anmeldelse: Desværre bliver der ofte sparet lidt for meget på lydeffekterne, men der er op til flere fine panoreringer, og de mange bølgeskvulp og boblelyde, som hver eneste kanal disker op med, er med til at skabe et uhyre levende og dragende lydbillede. Lydsporet har en solid bund, voiceoveren kommer altid klokkeklart igennem, og det er simpelthen kræs for øregangene, hver gang musikken får lov til at folde sig ud i samtlige højtalere.

Desværre er her intet ekstramateriale.

Det er svært ikke at blive opslugt af alle de smukke sekvenser i “Ocean Wonderland 3D”, som beretter om planetens unikke koralrev og deres særprægede beboere. Jeg havde bestemt ikke forventet, at en næsten ti år gammel dokumentar ville kunne imponere mig synderligt meget i 3D, men diskens 3D-transfer er simpelthen fantastisk, og lydsporet er også glimrende. Filmen varer knap 41 minutter, så det havde været dejligt med lidt ekstramateriale, men hvis man er interesseret i den særegne verden, der befinder sig under havets overflade, og hvis man har 3D-briller hængende ved siden af ens dykkerbriller, så er “Ocean Wonderland 3D” afgjort værd at opstøve på Blu-ray 3D.

Tjek i øvrigt Filmz’ anmeldelser af instruktøren Jean-Jacques Mantellos to andre undervandsdokumentarer, som også er udkommet: ”Sharks 3D” og ”Dolphins and Whales 3D – Tribes of the Ocean”.

I dokumentarerne “Ocean Wonderland 3D”, “Sharks 3D” og “Dolphins and Whales 3D – Tribes of the Ocean” går instruktøren Jean-Jacques Mantello tæt på den magiske verden og de væsner, der findes under havoverfladen.