Offside (Mårten Klingberg)

InstruktionMårten Klingberg

MedvirkendeTorkel Petersson, Göran Ragnerstam, Brendan Coyle, Andreas Ljung, Ingvar Hirdwall, Björn Bengtsson, Mats Blomgren, Saga Gärde, Maria Hazell, Anders Lönnbro, Anja Lundkvist, Tina Nordlund, Georgi Staykov

Længde103 min

GenreKomedie, Komedie, Drama, Drama

IMDbVis på IMDb


Anmeldelse

Offside (Mårten Klingberg)

1 6
Det må sørme stå skidt til for svensk filmproduktion, når forbilledet for en selvbestaltet folkekomedie ligefrem må have været Hella Joofs lidet vellykkede “Oh Happy Day”. I instruktør Mårten Klingbergs seneste film er gospelkor imidlertid erstattet af et derangeret fodboldhold, der rager rundt i bunden af 6. division. Og vupti – så har man noget så gudsjammerligt som “Offside”.
Hele det ufrivilligt komiske sammentræf udspiller sig i det svenske lillebysamfund, Stenfors, der sætter sig selv på den anden ende, da en fremmed kommer til byen. Den fremmed er ikke en hr. hvem som helst, men tværtom den fallerede fodboldhelt Duncan Miller (Brendan Coyle), der tilbage i firserne fejrede store triumfer med fodboldholdet Liverpool. I mellemtiden er årene gået, fodboldstøvlerne lagt på hylden og træningen udskiftet med regulær alkoholisme. Alligevel udses han som den, der kan redde byens stolthed, fodboldklubben Stenfors BK, fra det, der ligner en uundgåelig nedrykning.

Men traditionen tro ingen komedie uden de velmenende, men ikke altid vellykkede strejf af socialrealisme. Under sit ophold bor Duncan, eller Mr. Miller, som svensken konsekvent kalder deres nytilkomne bysbarn, nemlig hos fodboldholdets dedikerede træner, Anders (Jonas Karlsson), hans hustru, Åsa (Anja Lundkvist), og deres fælles datter, den kontrære og showdansende teenager, Sara (Maria Hazell). Med andre ord en lille familie, der åbenlyst plages af arbejdsløshed, dårlige prioriteringer og et parforhold, der vistnok toppede et årti tidligere.

Hele farcen stiler selvfølgelig frem mod den grandiose finale, hvor familieliv, fællesskab og fodbold må og skal gå op i en højere enhed, og vel nok også gør det. Desværre er filmen som helhed blot en sammenfletning af en lang række ekstremt pinagtige sekvenser rummende det ene usandsynlige sammentræf efter det andet, der nærmest grænser til det surrealistiske. Karaktertegningerne virker generelt malplacerede og forcerede, og nogle direkte forkerte. Hvorfor bruger man for eksempel en syttenårig til at spille trettenårig teenager på tværs? Det må da for hulen kunne gøres bedre.

Dramaet spidses naturligvis voldsomt til undervejs. Åsa får tilbudt job i Göteborg, hvilket kræver fraflytning, fodboldholdet udbygger striben af ydmygende nederlag, og Duncan finder ud af, at han nok ikke længere tilhører fodboldverdenens elite, ligesom der vist også er et par mere personlige overraskelser i ærmet for den aldrende fodboldstjerne. “Offside” er åbenlyst tiltænkt rollen som humoristisk feel good-film, hvor moralen må være noget i retning af, at modgang og sammenhold gør stærk. Holder det lille samfund sammen, kan de formentligt klare alle de genvordigheder, der måtte være.

Fortællemæssigt er “Offside” således skåret over en klassisk og efterhånden også noget forslidt læst helt uden originalitet eller bare det, der ligner. Underholdende bliver det i hvert fald aldrig, allerhøjst ufrivilligt komisk. De mange halvskøre og excentriske figurer hviler på aldeles fortænkte klicheer, der sjældent virker særligt sjove, med mindre man da er til fals for humor af den mere platte slags.

Kommunen ønsker undervejs at lukke fodboldholdet ned, fordi de ikke formår at vinde sine kampe. Argumentet er soleklart: Hvorfor bruge penge på fodboldspillere, der gør kommunen til grin? Tilsvarende kunne man måske spørge: Hvorfor bruge penge på en svensk komedie, der gør tilskueren til grin?

VideoVisuelt er “Offside” udstyret med et anamorphic widescreen 1.85:1 format, der er rimeligt, om end det stadig er langt fra forventelig standard. Der er flere eksempler på myrer i billedet, ligesom uskarpheder bestemt heller ikke er en sjældenhed. Farvetemperaturen er tillige svingende, men det bør til gengæld bemærkes, at udtværinger og andre digitale udfald ikke gør sig synderligt bemærket.
AudioLyden til “Offside” fremstår i et svensk Dolby Digital 5.1 lydspor, der er acceptabelt, men bestemt ikke prangende. Filmens auditive udtryk kommer primært fra fronthøjtalerne, og der er kun enkelte eksempler på, at også bagkanalerne kommer i brug. “Offside” er i høj grad båret frem af dialoger, og det er derfor ydermere problematisk, at lyden i afgørende sekvenser er mudret og uskarp.
EkstramaterialeDer er ikke ekstramateriale på denne udgivelse.

“Offside” er et miserabelt forsøg på en svensk dramakomedie, hvor stort set intet fungerer. Fortællingens greb er blottet for originalitet, humoren plat, og karaktertegningerne bygger på usandsynlige klicheer i hobetal. Filmen læner sig op af regulært tidsspilde, og det er umådeligt svært at fremture det mindste argument for at bruge tid på Mårten Klingbergs “Offside”.


Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

Velkommen til Stenfors, engang Sveriges største papirindustri, i dag en svindende by med indbyggere på flugt fra arbejdsløshed. Fodboldtræneren Anders har ikke noget job, og ægteskabet knirker. Og da fodboldklubben pludselig er ved at ryge ud af sjette division, ser det virkelig sort ud. Men da den tidligere stjernespiller fra England, Duncan Miller, melder sin ankomst, kommer der gang i sagerne. Nu skal både fodboldholdet og Stenfors reddes. Men med ‘Killer Miller’ får Stenfors meget mere, end de havde regnet med…