Også dværge er begyndt i det små
Udgivet 19. apr 2008 | Af: kaduffo | Set på DVD
Den nyvundne frihed giver selvfølgelig muligheder, det skal ikke glemmes, men alligevel har dværgene – trods destruktion og ødelæggelse i overlegen stil – et forhold til det sted, som de systematisk vandaliserer og nedbryder udefra. Universet er bizart og ligner mest af alt et af instruktørens allerhidsigste mareridt. Ikke desto mindre står budskabet klart. Der er visse farer ved at tillade den frie åndstanke og ditto vilje, hvis ikke en mulig opstand holdes i et håndfast greb. Den tanke er naturligvis – fra Herzogs side – serveret med et ironisk glimt i øjet. Ellers kunne budskabet nemlig hurtigt fejlfortolkes og i fortvivlende grad minde om et tilsvarende, landsmanden Adolf Hitler serverede for verdenssamfundet godt et kvart århundrede tidligere.
Mens dværgene fortsat hærger løs, og en mulig romance forpasses af prygelknaben Hombré, har moralens vogter i en af de mindre modige dværge forskanset sig på forstanderens kontor, hvor slagets gang observeres fra sidelinjen. Filmen er trods tiltagende muligheder på daværende tidspunkt filmet i nuancefulde sort og hvid, som er med til at understrege det dramatiske mikrokosmos, der udspilles for åbent tæppe. Handlingen er egentligt ikke voldsomt stringent eller slagkraftig, men oppebæres af finurlige, ja nærmest surrealistiske delhandlinger, når der for eksempel tyrefægtes med en løbsk bil uden chauffør – farven formodes at være rød – og et par blinde dværge, som holder sig på afstand af den resterende gruppe, mobbes i udpræget grad.
“Også dværge er begyndt i det små” viser en særdeles afklædt og sårbar Werner Herzog, der er ude i karrierens absolutte forår og blot ved at finde frem til en stil, han kan kalde sin egen. Filmen er da også flere gange siden blevet overtrumfet af instruktøren selv. Selv om fuldtræffere som “Gåden om Kasper Hauser” har evnet netop dette, er der ikke den mindste tvivl om, at nærværende film er et undervurderet kapitel i filmhistorien. Umiddelbart tager den sig fjantet og ufokuseret ud, men ved nærmere eftersyn – og ikke mindst i et retrospektivt vy – er her at gøre med et vigtigt og dybfølt bidrag til den tyske nabos ujævne filmæra.
“Også dværge er begyndt i det små” hører til mesterinstruktøren Werner Herzogs allertidligste værker og tegner et bizart univers ikke ulig det, Tod Browning fik fremmanet med sin uforglemmelige “Freaks”, som godt nok er fyrre år ældre. I nærværende film er handlingen ikke voldsomt stringent, og meget ligger i de små detaljer og instruktørens åbenlyse budskaber. En fabelagtig tysk nybølgefilm, som hører til blandt de største og endnu en gang viser Herzogs utvivlsomme værd.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet