Okay

InstruktionJesper W. Nielsen

MedvirkendePaprika Steen, Troels Lyby, Ole Ernst, Nicolaj Kopernikus, Molly Blixt Egelind, Laura Drasbæk, Trine Dyrholm, Lotte Andersen, Jesper Christensen, Henrik Prip, Lars Ranthe, Mette Agnete Horn, Benjamin Boe Rasmussen, Birthe Neumann, Michael Moritzen

Længde93 min

GenreKomedie, Komedie, Drama, Drama

I biografen27/03/2002

Okay

3 6
“Okay” er en underholdende men ganske ordinær komedie.
Filmen er skrevet af Kim Fupz Aakeson som senest har gjort sig bemærket med den meget kritikerroste “Små ulykker”. “Okay” er dog tættest i tonen på “Den eneste ene” som Fupz Aakeson også skrev manuskript til. Der er dog sket en udvikling idet historien fylder mere og personerne ikke længere blot er karikaturer. De er overbevisende mennesker af kød og blod, og indeholder alle de fejl og mangler som alle vi andre gør.
Handlingen kører i to sideløbende spor. I det ene følger vi den lille families trængsler, og i det andet ser vi Martins “befrugtning” af et lesbisk par. Det sidste handlingsspor fylder ikke så meget, og det er heldigt for det er ret uinteressant. I det hele taget lider filmens handling af at være en reprise af noget vi har set utallige gange før, og formodentlig bedre fortalt. Det er dog modigt at forsøge at fortælle denne historie som en komedie, og det lykkedes heldigvis uden at man får dårlig smag i munden. Slutningen af filmen, som ikke skal røbes her, har dog en vældig uforløst tone over sig. Den virker mere som et postulat end som en realistisk udgang.
Filmens styrker er de let genkendelige situationer samt de mange morsomme replikker som der bliver sagt. Fupz Aakeson har evnen til at finde på lige den perfekte formulering når personerne siger et og mener noget ganske andet. F.eks. da Nete opdager at faderen er i bedring og nok kommer til at skulle bo hos dem noget længere. “Det er fint. Nej altså det jo fantastisk”.
På skuespillerfronten er der ikke meget at beklage sig over. Alle udfylder deres roller udmærket, men de eneste der for alvor brænder sig fast er Paprika Steen og Ole Ernst. De formår begge at tilføje deres roller noget mere end manuskriptet ligger op til. Paprika Steens største bedrift ligger i at hun giver rollen en sårbarhed, der gør hendes figur udholdelig, ellers kunne man meget let afskrive Nete som en følelseskold bitch. Ole Ernst fremstår som en mand der allerede har resigneret og taget afsked med livet. Det virker derfor stærkt da han endelig begynder at tage sig lidt sammen.

“Okay” er en ganske morsom komedie, der dog tynges af en tone af forudsigelighed.

Nete (Paprika Steen) er en stærk uafhængig kvinde, der leder hendes familie med en fast hånd. Der bliver dog vendt op og ned på familiens tilværelse da hendes far (Ole Ernst) bliver alvorligt syg. Hans læge vurderer at han næppe har mere end tre uger tilbage at leve i. Hun presser derfor faderen til at flytte hjem til sig, så han kan være sammen med familien i den sidste tid.
En måned senere er faderen imidlertidigt i bedring, og familiens interne forhold er under stort pres. Netes mand (Troels Lyby) begynder at have en affære, og hendes datter lukker sig mere og mere væk fra moderen.
Nete forsøger at få faderen og hendes bror Martin (Nikolaj Kopernikus) til at forliges. De har ikke talt med hinanden i otte år siden Martin fortalte faderen at han var homoseksuel. Samtidigt prøver et lesbisk par at overtale den noget tøvende Martin til at bliver far til deres barn.