Ondskabens øjne

InstruktionJonathan Demme

MedvirkendeJodie Foster, Anthony Hopkins, Anthony Heald, Scott Glenn, Ted Levine, Frankie Faison, Kasi Lemmons, Brooke Smith, Don Brockett, Chuck Aber, Tracey Walter, Obba Babatundé, Diane Baker, Roger Corman, Charles Napier, Brent Hinkley, David Early, Chris Isaak, Daniel von Bargen, John Hall, George A. Romero, Ted Monte

Længde118 min

GenreThriller

IMDbVis på IMDb


Anmeldelse

Ondskabens Øjne

4 6
FilmenDe fleste kender jo nok handlingen bag “Ondskabens Øjne”, så jeg skal gøre det kort. Clarice Starling, en FBI-elev, indleder jagten på en seriemorder med “kælenavnet” Buffalo Bill” (han flår sine ofre). Hun får hjælp af en anden seriemorder, Hannibal Lecter, som sidder i en celle i sindsygehospitalets kælder. Hans kælenavn er “The Cannibal” (forklaring unødvendig). Hun modtager informationer af ham. Han hjælper hende – mod at han får en bid af hendes sjæl.

Clarice Starlings chef, Jack Crawford, advarer hende: ”You don`t want Hannibal Lecter inside you head”, men det er allerede for sent for Starling. Hun er på vej ind sindets mørkeste kamre. Effektivt illustreret i scenerne inden hun møder Lecter, fordi for at komme i kontakt med ham, er hun nødt til at vandre ned af en masse trappetrin og igennem diverse aflåste døre.

Både Anthony Hopkins og Jodie Foster scorede en Oscar for deres fremragende spil. Hopkins giver en frydefuld teateralsk præstation. Han nyder denne rolle. Lector figuren kunne sagtens være kørt af sporet, fordi den balancerer på en hårfin grænse mellem det sublime og overspil/camp, men han holder sig heldigvis på den rigtige side af grænsen.

Clarice Starling er noget så sjælden som en ægte kvindelig heltinde. Normalt er de fleste heltinder i Hollywood bare mandlige kvaliteter pakket ind i en kvindekrop (helst udstyret med et par store bryster til at skjule mandigheden). Eksempel: Demi Moore i “G.I. Jane” (højtrøbende, bandende og meget maskulin) og Angelina Jolie i “Tomb Raider” (mester i våbenførelse og kampsport).

Clarice Starling vises uden en kæreste og uden romatiske sengescener, men istedet ser vi hende bruge sine kvindelige kvaliteter. Hjerne og kvindelig intuition er hendes forcer. “Onskabens Øjne” er “The Clarice Starling Story”, det er hendes rejse/udvikling man følger og Lector har egentlig kun en birolle, men han stjæler samtlige scener han medvirker i.

Det, der gør “Ondskabens Øjne” til en afbalanceret dynamisk filmoplevelse er filmens egentlige stjerne: Ted Tallys manuskript. Han har fanget den rigtige stemning og rytme fra Thomas Harris` bestseller og alle nøglescerner er med. Bogen har dog flere karakter- og baggrunds-detajler med end filmen har. Bogen viser også Clarice Starling som mere selvstændig og ikke helt så “grøn” som hun er i filmen. Normalt kan det være en blandet fornøjelse at kæde bog og film sammen – specielt hvis man har læst bogen først og så ser filmen bagefter eller omvendt, men i dette tilfælde går de i hånd i hånd.

Pga. manuskriptets kvaliteter, behøvede “Ondskabens Øjne ikke en instruktør med en stor personlighed og masser af store ideer. Derfor var Jonathan Demme det perfekte valg. Han havde ingen intentioner om at gøre “Ondskabens Øjne” til hans egen, som f.eks en Francis Ford Coppola eller Oliver Stone ville gøre det. Han har instrueret filmen med sikker hånd og stor respekt for thrillergenren, uden brug af nemme billige chokeffekter.

Filmen har faktisk kun en af genrens traditionelle spændingsmomenter, nemlig Lecters flugt, som stadig er lige så fascinerende at iagtage i dag, som da filmen udkom i 1991. Psykologisk terror præger istedet filmen. Stille og roligt bliver tilskueren trukket ind i “Ondskabens Øjne” universet.

“Ondskabens Øjne” er en intelligent thriller, som giver et fascinernede portræt af konsekvenserne af pervers ondskab. Filmen holder stadig i det ny årtusinde.

VideoFilmens billede er i 1.78:1 Anamorphic Widescreen. Billedet er i denne udgivelse blevet remasteret og den nye overførsel er ganske skarp og rig på detajler, men virker til tider lidt grynet.
Audio”The Silence Of The Lambs” udkom originalt i Dolby Surround og selvom filmen på DVD er blevet mixet til DD5.1, lyder det stadig som Dolby Surround. Filmen gør ikke nemlig ikke brug af DD5.1 systemets muligheder, men det er alligevel lykkes at skabe en rigtig uhyggelig atmofærisk stemning.
Ekstra Materiale

  • Deleted scenes (20 min.)
  • Inside The Labyrinth: The Making Of “Silence” (63 min.)
  • Original Featurette (7 min.)
  • Anthony Hopkins Phone Message
  • Outtake Reel
  • Stills Galleries
  • Teaser Trailer
  • “Hannibal” Trailer
  • TV Spots
  • Collectable Booklet.

    Ekstra materialet består af lidt af hvert, hvor specielt programmet “Inside The Labyrinth” udmærker sig. Det er produceret i anledningen af denne udgivelse. De involverede foran og bagved kameraet taler om deres forskellige oplevelser med “Ondskabens Øjne”.

    I den lidt mere useriøse afdeling finder vi Outtake Reel hvor Hopkins imiterer Sylvester Stallone! Hopkins trang til narrestreger kommer også til udtryk i den vedlagte telefonsvarerbesked. Da filmen udkom i 1991 indtalte han på sin egen telefonsvarer en besked, hvor han brugte Hannibal Lectors stemme i stedet for sin “egen”. Den ligger også på disken. Den er ganske sjov til at skræmme venner og familie med! Undertegnede taler af erfaring.

  • Selvom de fleste sikkert har set filmen, bør den stå i enhver DVD-samling. Billedet, lyden og ekstra materialet kunne måske have budt på lidt mere, men når filmen er så fremragende er det nemmere at tilgive manglerne.


    Trailer

    Der er endnu ingen trailers til denne film

    Kort om filmen

    En seriemorder er løs og lig dukker op, hvor huden er fjernet på store områder. Da en senators datter forsvinder, bliver FBI agent Clarice Starling sat på sagen. I et forsøg på at sætte sig ind i morderens forskruede tankegang, besøger hun en fængslet seriemorder, Dr. Hannibal Lecter. Lecter er intelligent, charmerende og psykopat. Ingen forstår seriemorderens psykologi som ham, og han indvilliger i at hjælpe Starling med opklaringsarbejdet, hvis hun fortæller ham om dele af sin egen fortid. Et mærkeligt bånd begynder at blive knyttet mellem agenten og morderen. Imens er tiden ved at rinde ud for senatorens datter.