Længde92 min

GenreDokumentar, Musik

I biografen28/08/2013

One Direction: This Is Us

4 6
Fem drenge regerer verden

Det er ikke altid, at man som filmanmelder kan gå fuldkommen fordomsfri ind til en pressevisning. Da jeg satte mig hovedrystende ned i biografsædet for at se “One Direction: This Is Us”, forventede jeg, at jeg snarligt skulle le hånende af dette årtis dummeste boyband-påfund: One Direction. Men mine fordomme blev gjort til skamme, idet jeg faktisk endte med at hylde de fem drenge som en anden directioneer, som deres superfans bliver kaldt.

Deres navne er Harry, Liam, Louis, Zayn og Niall, og sammen udgør de tidens mest populære boyband: One Direction. I løbet af ingen tid er truppen røget til tops på alverdens hitlister, og de har tilmed fået deres egne butikker (bl.a. herhjemme i Fields). Derfor siger det sig selv, at de nu også skal have deres egen film, og den følger samtlige bandmedlemmer både på scenen og backstage. Med andre ord: “One Direction: This Is Us” rummer alt, fans kunne forlange, og alt, der skal til for at skabe nye af slagsen.

Der er noget imponerende over, hvor stor en mediemaskine One Direction er blevet. Mens de fem, sympatiske gutter fra Storbritannien er benovede over al deres succes, sidder der med garanti en masse pengemænd og gnider sig i hænderne, mens de fem ungersvende skovler penge ind til dem. Dette aspekt er desværre ikke med i “One Direction: This Is Us”, der ellers er instrueret af Morgan Spurlock, som tidligere har demonstreret sin foragt for marketingmisbrug og besnakkende pengemænd i bl.a. “Super Size Me” og “The Greatest Movie Ever Sold”. “One Direction: This Is Us” er med andre ord ikke meget andet end en lang reklamefilm for de fem drenge, der skal gøre teenagere til fans og fans til directioneers. Det her er bestilt arbejde, og det lugter langt væk af samme.

Og hva’ så? Der er noget bevægende over de fem 1D-drenge, der har benene på jorden og hovedet i skyerne. Indimellem virker filmen dog en anelse manipulerende, såsom da Zayn ringer til sin mor efter at have købt hende et drømmehus, hvor hun bliver ved med at takke sin søn, indtil hun græder af glæde over røret. Okay, tag den da lige med ro, mor… Samtidig vises der ingen kriser eller kontroverser i et band, hvori alle åbenbart er bedste venner og har det helt igennem vidunderligt. Men når man går op og ned ad hinanden i så lang tid, opstår der så ikke (små)problemer fra tid til anden? Det tager “One Direction: This Is Us” sig ikke af.

Men hvad virker så for denne dokumentaragtige reklamefilm? Alt andet. Med “One Direction: This Is Us” har Spurlock beskrevet et moderne musikfænomen på fornem vis via alskens virkemidler. Spurlock beviser gang på gang, at han er en innovativ filmmager, såsom da han lader en hjerneforsker beskrive, hvad der sker med de hysteriske teenagepiger, når de ser deres idoler, eller når han lader drengene blive en del af en tegneserieagtig musikvideo, mens de står på scenen. Det er noget, der fungerer, og når en rockpige som undertegnede til sidst nyder drengenes poppede univers, må man sige, at målet er nået. Det kan godt være, at motivationen for Spurlock har ligget i en stor check, men han har altså skabt en virkelig god (reklame)film om fem drenge, der er lige så charmerende og jordnære, som de er populære blandt alverdens teenagepiger.

Et indgående karakterportræt savnes i “One Direction: This Is Us”. Vi må nøjes med korte øjeblikke, som når bandmedlemmet Liam Payne kortvarigt beskriver den almindelige, menneskelige kontakt, han måske aldrig opnår efter sin pludselige succes. Ensomheden er en stor del af livet som One Direction-medlem, men det fornemmer man kun under en enkelt bittersød scene, hvor drengene ikke kan være i fred i byen, indtil et gadeoprør nærmest bryder ud. Vi får til gengæld ofte bekræftet, at fansene har skabt bandets succes. Spurlock ignorerer til gengæld, hvordan fansene også er med til at skabe eksistentielle problemer for drengene. Men når man endelig accepterer, at dette ikke er en dokumentar, men snarere en hyldest, er det svært ikke at blive revet med. Så svært endda, at når drengenes ørehængere bliver hængende i øregangene, længe efter lyset i biografsalen er blevet tændt, så bliver en 28-årig rockglad anmelder som undertegnede slet ikke frustreret. Se, dét er god marketing.

“One Direction: This Is Us” følger boybandet One Direction og fortæller om bandets historie.