Opgørets time

InstruktionMichael Cuesta

MedvirkendeLinus Roache, Jeremy Renner, Annabella Sciorra, Jayne Atkinson, Wolfgang Reitherman, Zoe Weizenbaum, Conor Donovan, Jesse Camacho, Marcia DeBonis, Michael C. Fuchs, Martin Campetta, Joseph Foster, Max Miner, Noelle 'Parker' Present, Jessica Sorto

I biografen12/01/2007

Opgørets time

4 6
Mellem barndom og ungdomDe amerikanske independent film er ofte stedet at gå hen, hvis man var på jagt efter interessante filmoplevelser, og “Opgørets time” er ingen undtagelse. Filmen blev belønnet med Juryens specialpris på årets Buster Film Festival herhjemme, men på trods af børn i hovedrollerne, så er det i høj grad en filmisk fortælling for alle – en både rørende og morsom skildring af tre outsidere på tærskelen til ungdommen, og deres respektive sorgbehandling i lyset af én af deres kammeraters pludselige død.
De fire kammerater, tvillingebrødrene Rudy og Jacob, den tykke Leonard og den adopterede Malee, har fundet sammen i et fællesskab, med Rudy som det selvsikre og modige midtpunkt. Hans bror, Jacob, er nærmest hans skygge, traumatiseret af et modermærke, der dækker det halve ansigt, og som gør ham til den faste syndebuk for gruppens plageånder. Men så pludselig dør Rudy i en brandulykke, og de tre tilbageværende venner takler hver især tabet forskelligt. Jacob føler, at forældrene favoriserede hans tvillingbror, og at de måske hellere havde haft, at det var ham, som var død. Hans sorg og vrede får ham til at opsøge sine plageånder, som var skyld i brorens død, i håb om en form for hævn. Malee kaster sin kærlighed på en tidligere brandmand, der ikke kun er langt ældre end hende, men også er hendes mors patient i dennes psykolog-praksis. Leonard mister ved skæbnens lunefuldhed sin smagssans, og beslutter sig derfor for at ændre sin diæt i forsøget på at tabe sig, hvilket ligger langt fra familiens vaner. Hver især udvikler deres begyndende ungdomstilværelse sig på måder, de aldrig havde drømt om, og midt i al tumulten ligger et opgør med forældrene og ulmer.
Instruktøren Michael Cuesta, der kun har en enkelt spillefilm i bagagen, har en ærlig sans for at illustrere de gryende teenageårs vanskeligheder i håndholdt øjenhøjde med de involverede uden at blive for sentimental eller banal. Man kan måske beskylde de enkelte børns historier for at være en anelse konstruerede indimellem, men takket være troværdige karakterer vælger man at acceptere de små ujævnheder. Det er i bund og grund en film, der tager personerne seriøst, og i takt med, at handlingen udfolder sig, får vi som tilskuere et større indblik i problemernes centrale kerne: den dysfunktionelle familie, hvad enten det er Jacobs forældre, der har svært ved at elske begge deres børn lige højt og som ikke kan håndtere Rudys død; Malees fraværende mor, hvis psykologiske indsigt ikke rækker til hende selv; eller Leonards overvægtige familie, der ikke kan forstå hans ønske om at lægge sit liv om.
Det er netop i konfrontationerne mellem barn og forældre at dramaet virkelig giver sig fuldt ud. De respektive børneskuespillere er måske en anelse stive i det i starten; især Conor Donovan i dobbeltrollen som både Rudy og Jacob virker fra første færd noget mekanisk. Men denne stivhed er næsten kun at finde, når børnene spiller op ad hinanden – når de voksne skuespillere involveres er det som om alle tre åbner op og giver den hele armen. Man røres virkelig af deres dilemmaer, og det er som om, at filmen i sin anden halvdel virkelig sætter i gear og finder sit emotionelle ståsted, hvilket suppleres fint af det stemningsfuldte soundtrack af rocknumre.

Det skal dog tilføjes, at filmen mere består af tre individuelle historier, nemlig Jacobs, Malees og Leonards, fremfor at være centreret omkring deres fællesskab, for vi får egentlig ikke det store indblik i de tre børns venskab. Det gør heldigvis ikke så meget, da de tre historier hver især er fængende, morsomme og gribende, og de bevæger sig alle i en næsten uforudsigelig rute mod et klimaks, der tilbyder en slags happy end for nogle, men ikke for andre. “Opgørets time” er en lille film, men dens styrke ligger i den ærlighed, med hvilken den portrætterer sine unge hovedpersoner. Trods små skønhedsfejl og en lidt træg opstart, er der noget at hente her både for unge og for voksne.

Rudy og Jacob er tvillingebrødre – hinandens bedste venner, men forskellige som dag og nat. Rudy er den atletiske, karismatiske og udadvendte bror, mens Jacob er stille, forsigtig og delvist traumatiseret af et modermærke på sit ansigt. Malee er enebarn med en følelsesmæssigt uinvolveret mor, mens Leonard – en overvægtig dreng fra en ligeså overvægtig familie – er den anden af tvillingebrødrenes aller-nærmeste venner.
En leg, der begynder i sjov men ender i tragisk alvor, betyder, at Rudy dør i kammeraternes legehus, de har i bygget i et træ, da to af deres rivaler, Jeff og Kenny sætter ild til det uvidende om, at nogen befinder sig indenfor. Jacob, Malee og Leonard tackler den tragiske begivenhed på forskellig vis.