MedvirkendeNikolaj Steen, Kjeld Nørgaard, Adam Gilbert Jespersen, Mikkel Konyher, Pernille Kaae Høier, Andrea Vagn Jensen, Jonathan Werner Juel

Længde80 min

GenreFamilie, Familie

I biografen11/02/2005

Oskar og Josefine

4 6
Jeg stoppede med at se julekalenderen i fjernsynet for længe siden, da festlig charme og højtidelig hygge pludselig syntes at være blevet erstattet af en mere kynisk og kommercielt orienteret dagsorden takket være tv-selskaberne. Det blev jeg egentlig lidt ærgerlig over efter at have set “Oskar og Josefine”, fordi den gav mig lyst til at se et afsnit eller to af forrige års kritikerroste og stærkt populære julekalender, “Jesus og Josefine” – tv-serien, som denne spillefilm er en slags pseudo-efterfølger til. Heldigvis for mig starter filmen med et kort, simpelt og dejligt lettilgængeligt resumé af hele forløbet i den førnævnte serie.
Værende en komplet newbie indenfor hele det såkaldte “Josefine univers”, følte jeg mig af og til lidt tabt bag en vogn mens jeg så filmen, da der bliver refereret til både handlinger og personer, der optrådte i tv-serien. Men det er nok også de færreste, der går ind og ser “Oskar og Josefine”, som ikke allerede har stiftet bekendtskab med den tidsrejsende tøs og hendes venner og fjender på tv-skærmen i sin tid. Og jeg følte mig aldrig nogensinde så forvirret, at det gjorde mig distraheret eller frustreret. “Oskar og Josefine” er sølle 80 minutter lang, så den er kort og yderst smertefri at tygge sig igennem.

Hovedpersonerne Oskar og Josefine er et ungt kærestepar, som får tildelt evnen til at rejse tilbage i tiden, hvilket forårsager alle mulige slags problemer, da Josefine tager noget nutidig medicin med tilbage til en middelalderlig landsbybefolkning og dernæst bliver beskyldt for at være en heks. Filmens korte varighed og tematik får næsten én til at tro, at den blot er en lettere overfladisk, maskeret historietime. Men det er under alle omstændigheder en ganske fornem maskeret historietime, som både er godt gennemført og velspillet. Børnene virker troværdige, og så giver filmen Kjeld Nørgaard en herlig mulighed for at skrue op for den melodramatiske vandhane i rollen som filmens karismatiske skurk, Thorsen. Filmen byder for øvrigt også på Frits Helmuths allersidste spillefilmspræstation. Han døde to måneder før filmens biografpremiere. Vigtigst af alt lader det til, at alle skuespillerne – unge såvel som gamle – har moret sig under optagelserne, og det har det med at smitte af på publikum.

Utallige historier omhandlende rejser igennem tiden er blevet fortalt i mere end et århundrede. Men brugen af dette fiffige koncept er efter min viden aldrig før blevet brugt så godt i en børnefilm. Det unge publikum bliver både underholdt og informeret, og det er sjældent, at film i denne genre tager sig tid til også at gøre det sidstnævnte. Man må dog alligevel acceptere et par spøjse forseelser, såsom det faktum at ingen af landsbymenneskerne bemærker, at Oskar og Josefine er iført smarte, farverige t-shirts i en tid, hvor uld og skind var de foretrukne catwalk-seværdigheder.

“Oskar og Josefine” er en fin lille familiefilm, som på flot vis kombinerer enkel og virkningsfuld spænding og dramatik med fine, om end klassiske, ideer. Ideer understøttet af et unægteligt pædagogisk fundament, som synes at være skabt grundet en forfriskende reel interesse for filmens egen fortælling, historiske rammer og egentlige ve og vel fra filmskabernes side af. Filmen er ikke videre original og egentlig også ret forglemmelig, men den er fængende og lærerig nok (filmens målgruppe taget i betragtning) til sagtens at kunne erstatte et besøg hos det lokale middelaldermuseum med børnene på slæb.

VideoPræsenteret i 1.85:1 Anamorphic Widescreen format.
“Oskar og Josefine” er blevet skudt digitalt, så derfor kommer det ikke som nogen overraskelse, at filmen ser rigtig godt ud på dvd. Det er især de varme grønne farver, der imponerer. Og så sikrer digital-til-digital overgangen også, at ingen digital støj opstår og distraherer. Desuden er det vældigt imponerende, at der ikke er spor af edge-enhancement på noget som helst tidspunkt. En lille smule udtværing under filmens mørkeste scener og lidt billedlig ekko under filmens store kamerature er det eneste, der skuffer.
AudioDet danske Dolby Digital 5.1 lydspor er meget imponerende. Dialogen kommer krystalklart igennem centerhøjtaleren, mens musikken primært spreder sig over de tre fronthøjtalere, og nogle fede surround-effekter får lov til at komme igennem af og til i de to baghøjtalere. Det er et meget kraftigt og effektivt lydspor. De musikalske dybder og de lyde, der opstår i forbindelse med tidsrejserne og det sidste opgør, får til dels også lov at komme til øre gennem subwooferen.
EkstramaterialeDet eneste rigtige stykke ekstramateriale på dvd’en er en “bag om ‘Oskar og Josefine'” dokumentar, som varer små 25 minutter. Den er bygget ganske fint op. Vi følger Ketil Teisen, som går rundt omkring kulisserne og udspørger filmens bagmænd omkring, hvad filmen går ud på, og hvad de forskellige mennesker tager sig til på produktionen. Det er en børnevenlig dokumentar, som i høj grad vil henvende sig til filmens hovedpublikum. Men dokumentaren indeholder måske lige lovlig mange og lange klip fra selve filmen, og mange af filmfolkene virker enten lidt kedelige, irriterede eller ikke særligt samarbejdsvillige.

Derudover indeholder dvd’en også filmens trailer, teaser, 2 tv-spots og et lille billedgalleri bestående af 11 stillbilleder fra filmen.

Nysgerrige og historieinteresserede børn og unge vil garanteret more sig gevaldigt, og “Oskar og Josefine” er langt fra så barnlig og overfladisk, at de lidt ældre ikke kan overleve at kigge med. Manglen på ekstramateriale er lidt ærgerlig, men denne ganske underholdende familiefilm bliver præsenteret godt.

Oskar og Josefine er på sommerferie hos Oskars bedsteforældre, da deres gamle modstander Thorsen pludselig dukker op og tilbyder Josefine tre rejser til fortiden som bod for hans tidligere gerninger. Josefine tager imod gaven, og før hun aner det, er hun og Oskar tilbage i 1622, hvor de bl.a. møder Oskars forfader Peter Rold. Peders søster Kirsten er meget syg, og da Josefine opdager, at den skumle Doktor Dinesen vil helbrede lille Kirsten med igler, beslutter hun for at returnere til nutiden, samle hvad hun kan af medicin og vende tibage for at helbrede Kirsten. Denne beslutning viser sig imidlertid at være skæbnesvanger…