Our Man in Tehran
Udgivet 30. mar 2015 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Én og samme historie kan fortælles på mange måder. Der er lige så mange variationer af en historie, som der er folk, der fortæller den. Også når historien er en beskrivelse af virkelige hændelser. For virkeligheden afhænger i høj grad af øjnene, der ser. Dokumentarfilmen “Our Man In Tehran” fortæller historien om de amerikanske ambassadearbejdere, der måtte flygte ud af Iran forklædt som Hollywood-filmhold efter den iranske revolution i 1979. Den samme historie blev fortalt i Ben Afflecks Oscarvinder “Operation Argo” fra 2012. Hvor Affleck fortalte historien som en accelererende spændingsfilm, er “Our Man in Tehran” en mere adstadig oplevelse – med en knapt så fascinerende helt.
I forhold til Tony Mendez er Ken Taylor ordinær. Derfor bliver “Our Man in Tehran” også en mindre fantastisk fortælling. Taylors store bedrift var at huse de seks amerikanere på den canadiske ambassade, indtil Mendez kunne føre sin stort anlagte flugtplan ud i livet. Det er naturligvis ingen ringe bedrift, for var det opdaget af irakerne, kunne det have fået dødelige konsekvenser for de involverede. Men som historie har den ikke det samme dramatiske potentiale, som Mendez’ orkestrering af de seks amerikaneres vilde flugt forklædt som produktionshold på en falsk sci-fi-film. Så hvorfor har Larry Weinstein og Drew Taylor, filmens to instruktører, valgt at fortælle historien med den halvkedelige ambassadør som hovedrolleindehaver?
“Our Man in Tehran” svælger i den slags småtterier, som ikke har den store appel for en udenforstående dansker som mig. Det føles som at være vidne til et internt canadisk anliggende, der ikke kommer mig ved. Imens lurer Tony Mendez i filmens periferi. Han fortæller, at han altid har set sig selv som en kunstner snarere end en spion. Han laver trylletricks. Han er excentrisk og uudgrundelig. Langt mere dragende, end Ben Afflecks portræt lod ane. Han virker som en mand, der kunne fortælle en fantastisk historie, hvis han bare fik lov…
En historie kan fortælles på mange måder. I “Our Man in Tehran” bliver den spektakulære flugthistorie fra “Operation Argo” reduceret til en tør fortælling om den canadiske støtte, der muliggjorde flugten. Det kan være fint at få et nyt perspektiv på sagen. Men som filmhelt mangler Ken Taylor altså noget Hollywoodfantasi i forhold til vovehalsen Tony Mendez.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet